Vertrouwen van de klant is de nieuwe cryptocurrency

Vertrouwen van de klant is de nieuwe cryptocurrency
  • Online
  • 26 jun 2018 @ 11:48
  • 12393 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • StrategieBig dataKlantenSocial media

Een gepersonaliseerde customer journey is relevant, maar klanten bang maken met de kennis die je vergaard hebt, is een ander uiterste. Zorg juist dat je het vertrouwen van een klant wint door transparantie te bieden in wat je met zijn data doet.

De consument eist tegenwoordig steeds meer inzicht in en controle over hoe hun data gebruikt wordt door organisaties. Voorheen werd er door bedrijven bij allerlei partijen data verzameld om zoveel mogelijk over klanten te weten te komen. Bijvoorbeeld op social media kanalen, maar ook bij het BKR. Hoewel dit bijdraagt aan een gepersonaliseerde customer journey, zorgt dit in sommige gevallen voor een onbehaaglijk gevoel bij klanten. Want hoe weet een bedrijf dat je precies nu een lening nodig hebt?

Je kunt het vertrouwen van de klant als het ware zien als de nieuwe cryptocurrency van de marketingwereld. Waarom? Het stijgt snel in waarde, iedereen wil graag het vertrouwen van klanten hebben en hierbij op tijd instappen, zodat ze er zoveel mogelijk rendement uit kunnen halen. En natuurlijk speelt vertrouwen een grote rol bij het voorblijven op de concurrentie.

Geef klanten controle over data
Klanten willen meer controle over hun data, dus geef ze dit ook! Wanneer klanten weten welke gegevens gebruikt worden, zijn ze eerder geneigd om het delen van data met bedrijven toe te staan. De mogelijkheid om gepersonaliseerde kortingen of productsuggesties te krijgen slaat de gemiddelde consument natuurlijk niet af. Hiermee maken klanten dus hun eigen online ervaring beter én zijn ze tegelijkertijd precies op de hoogte van wat er met hun gegevens gebeurt. Dit biedt hen veel voordelen en verhoogt het gevoel van vertrouwen in een organisatie. Ze kunnen namelijk nu met eigen ogen zien wat een bedrijf met hun gegevens doet. Een win-win dus: voor klanten, maar ook voor organisaties.

Uit onderzoek onder 165 marketeers uit Noord-Amerika, Europa en Azië blijkt dat driekwart van hen gelooft dat de AVG zorgt voor meer transparantie in hoe data van consumenten gebruikt wordt. Zoals eerder al genoemd, zijn consumenten hiernaar op zoek. Zie de AVG dus niet als belasting, maar als een manier om een voorsprong op de concurrentie te krijgen en tevreden klanten te verkrijgen en behouden. Een tevreden klant is immers een loyale klant. Grijp de kans voordat je concurrentie dit doet.

Wees zuinig op het vertrouwen
Het krijgen van het vertrouwen van de klanten is in de huidige digitale wereld een groot goed. Wil je succesvol in contact staan met klanten zonder hun privacy te schenden? Spreek ze dan op een respectvolle manier aan via verschillende platformen. Wanneer ze het idee hebben dat een bedrijf te vertrouwen is, willen ze eerder hun gegevens delen. Ga vooral niet op zoek naar data die consumenten je niet zelf toevertrouwen.

Ik noemde het hiervoor al: vertrouwen is de nieuwe cryptocurrency in de digitale marketingwereld. Maar verhandel dit vertrouwen niet! Vertrouwen verliezen gebeurt snel, terwijl het opbouwen een stuk minder gemakkelijk is. Investeer in de relaties met je klanten en hun vertrouwen in je bedrijf. Pas dan kan je een privacy-gewaarborgde en optimale customer experience bieden.

Auteur: Mark de Bruijn, VP & Head of Marketing EMEA & MEE bij SAP Customer Experience

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken