[column] Laat je e-maillijst kwalitatief groeien
- Online
- 19 apr 2021 @ 09:50
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - E-mailmarketing
- 19 apr 2021 @ 09:50
- Gastblogger
Dat die plichtmatige maandelijkse e-mail niet veel zoden aan de dijk zet, betekent niet dat e-mailmarketing niet werkt. Stefanie Kokee van Hallo Blauw vertelt hoe je je e-maillijst kwalitatief kan laten groeien.
E-mail is het meest krachtige medium als het gaat om het aantrekken van nieuwe klanten en je bestaande klanten warm te maken en houden.
Waarom? Ze zijn al betrokken bij jouw organisatie (ze hebben hun e-mailadres achtergelaten) en het is persoonlijker. Ja, dat laatste is social media ook. Maar social media staat vaak verder af van de lezer. Een boodschap komt voorbij en zorgt ervoor dat een (onbewuste) behoefte wordt getriggerd. Bij e-mail is de lezer al bekend met jou of je bedrijf. Nu is het jouw taak om ze over de streep te trekken en ze te overtuigen met je samen te werken of een product bij je kopen.
E-mail als onderdeel van het grotere geheel
E-mail hoort een onderdeel te zijn van je totale marketingstrategie. Zo zet je de verschillende middelen in op basis van je onderliggende doelstellingen:
● Social media is geschikt voor het creëren van bereik → de lezer is zich nog niet bewust van een bepaald probleem. Met social media leg je die pijnpunten bloot en ga je interactie aan.
● SEO / Google adverteren → De bezoeker is zich bewust van een bepaald probleem en zoekt naar de oplossing. Aan jou de taak om te zorgen dat je hierin zichtbaar bent en hem of haar overtuigt dat jij de beste keuze bent om het probleem op te lossen.
● E-mailmarketing → de lezer is geïnteresseerd in jouw product of dienstverlening en wil meer weten over de ‘problemen’ die jij oplost. Je maakt hem of haar warmer tot het moment die persoon klaar is om bij je te kopen.
Stap 1: Je e-maillijst laten groeien
Terug naar e-mailmarketing specifiek. Als je nog geen e-maillijst hebt, is het belangrijk om daar vandaag mee te beginnen. Je kunt op verschillende manieren het e-mailadres van de lezer ontvangen:
1. Verkoop je een online product of dienst? Dan ontvang je een e-mailadres zodra de aankoop online is voltooid.
2. Heb je een maandelijkse nieuwsbrief? Met een inschrijfformulier kan je deze adressen verzamelen.
3. Heb je een lead magnet zoals een e-book of whitepaper? Daarmee kan je e-mailadressen verzamelen.
De eerste stap is in kaart te brengen hoe jij e-mailadressen kan verzamelen met deze verschillende doelen. Je hoeft er niet meteen iets mee te doen. Maar als je nu al begint met het laten groeien van je e-maillijst ga je daar straks de vruchten van plukken.
Stap 2: Focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit
Daarnaast is het belangrijk om te focussen op kwaliteit in plaats van kwantiteit in je e-maillijst. Indrukwekkend als je bijvoorbeeld al een e-maillijst van 2.000 contacten hebt, maar als het allemaal slapende contacten zijn (die je mails niet openen en lezen), dan heb je er alsnog weinig aan. Daarom is een kleine, kwalitatieve lijst belangrijker dan een enorme lijst met inactieve contacten. Wij geven tips om de kwaliteit van je e-maillijst te verbeteren:
Update je oude mailbestand
Heb je een oude database met leads en klanten? Dan is het een slimme zet om eerst deze lijst te activeren. Maar je kunt niet zomaar iedereen gaan mailen. Als je in de tussentijd niets hebt laten weten, is de kans klein dat na één mailing de klanten binnendruppelen. Om deze lijst te updaten, voer je de volgende stappen uit:
● Loop de hele lijst door en controleer de gegevens. Bekijk of je ze kan aanvullen en verwijder de contacten zonder e-mailadres. Daar heb je niets aan.
● Kijk of je de lijst wilt segmenteren op basis van de relatie die je met ze hebt. Is het iemand die ooit iets bij je heeft opgevraagd of is het aan (voormalige) klant. Je wil de mogelijkheid hebben om ze op verschillende manieren te benaderen.
● Check of de mensen in je e-maillijst toestemming hebben gegeven voor hetgeen wat je gaat sturen. Volgens de AVG mag je mensen namelijk niet zonder specifieke toestemming mailen.
Weet je niet meer zeker of je contacten in het verleden toestemming hebben gegeven? Dan kan je een heractivatiecampagne uitvoeren.
Stap 3: Start je heractivatiecampagne
We zien klanten vaak een beetje verschrikt kijken als we beginnen over een heractivatiecampagne. Want dat betekent dat je ook afscheid gaat nemen van een aantal inschrijvers. Dat is onvermijdelijk, maar het zorgt wel voor meer interactie en kwaliteit van je e-maillijst.
Je kunt dit op twee manieren aanpakken. Je kunt ervoor kiezen om iedereen een mail te sturen met de vraag of ze nog steeds ingeschreven willen blijven. Willen ze dat? Dan moeten ze opnieuw de inschrijfbutton aanklikken. Je kunt ook aangeven dat je benieuwd bent of ze nog steeds ingeschreven willen blijven. Willen ze dat niet? Dan kunnen ze zich in de mail uitschrijven.
De eerste optie is rigoureus en je houdt een kleiner e-mailbestand over. In dit geval bewaar je alleen de contacten die een actie hebben ondernomen. Dit raden we vooral aan als je een oud bestand hebt waarvan je geen idee hebt of zij zich ooit hebben ingeschreven. Degenen die dan wél klikken, zijn super relevant.
De tweede optie hanteer je bij een e-maillijst waarvan je al toestemming hebt gekregen van je ontvanger. Hier gaat het dus niet om het verkrijgen van toestemming, maar om te kijken hoe relevant ze nog voor je zijn. Aan jou om de contacten wakker te schudden, of om stilletjes afscheid te nemen. Afhankelijk van de toestemming die eerder gegeven is, kies je de juiste optie. Twijfel je? Raadpleeg dan een jurist.
Het jaarlijks opschonen van je database
Zo’n heractivatiecampagne is sowieso iets wat wij regelmatig aanraden. Bijvoorbeeld elk een à twee jaar. Je e-maillijst krimpt, maar je houdt relevantere contacten over. De kwaliteit en conversie schieten omhoog en jij hoeft je e-mailprogramma niet te upgraden naar een groter pakket. Anders betaal je alleen maar voor ‘slapende’ contacten en dat is zonde. Je database opschonen doe je op de volgende manier:
1. Filter alle contacten die in de afgelopen periode geen mails hebben geopend of hebben geklikt in de periode
2. Stuur deze groep een mail waarin je aangeeft dat je benieuwd bent of zij nog geïnteresseerd zijn. Je kan ze bijvoorbeeld laten aangeven in welke onderwerpen ze het meeste interesse hebben
3. Openen ze de mail niet of ondernemen ze geen actie? Dan kan je ze een herinnering sturen
4. Wordt er ook geen actie ondernomen op de herinneringsmail? Dan wordt het tijd om afscheid van ze te nemen.
Geef vooraf duidelijk aan in de mail wat er gebeurt zodra ze niet antwoorden. Bijvoorbeeld:
‘Wil je onze waardevolle content niet missen? Vergeet dan niet om alsnog aan te geven in welke content je het meeste geïnteresseerd bent. Laat je niets weten? Dan ontvang je binnen twee weken geen mails meer van ons. Als je dit te laat leest, kan je je via deze link altijd weer opnieuw aanmelden.’
Stap 4: Creëer een ‘always on’ campagne
Een goede e-mailstrategie onderhouden is veel werk. Af en toe een mail de wereld inslingeren zorgt waarschijnlijk niet voor het gewenste resultaat. Als het zo gemakkelijk zou gaan, dan zouden we dit artikel niet hoeven schrijven :-)
Met een ‘always on’ campagne zorg je ervoor dat de juiste content bij de juiste lezers terecht komt, stuur je e-mails op basis van gedrag en voeg je consistent waardevolle content toe. Een voorbeeld van een always on campagne:
1. Je lezer download een e-book
2. Je stuurt het e-book per mail toe
3. Na het openen van de mail, ontvangt de lezer iedere twee weken een nieuwe mail met content die aansluit op het onderwerp (mits toestemming hiervoor gegeven)
4. Wanneer relevant stuur je jouw lezer informatie over jouw product of dienst.
Je kunt met deze campagnes gemakkelijk leren wat aanslaat en niet. Je kunt precies meten wat de bezoeker doet en daarop anticiperen.
Stap 5: Begin!
E-mailmarketing zorgt voor een constante flow aan leads, het vervangt (deels) het tijdrovende netwerken, je bouwt aan een hechte relatie, deelt continu kennis en het biedt ondersteuning in combinatie met andere online kanalen. Heb jij inspiratie nodig voor waardevolle content die je kan delen in je e-mails? Download onze kickstart gids.
Dit blog is geschreven door Stefanie Kokee, Online Content Expert | Oprichter · Hallo Blauw
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Google: Gemini Live spreekt nu vloeiend Nederlands
- Kees van der Spek killt de smaak van Stëlz
- [column] SearchGPT: de nieuwe zoekervaring die alles verandert...
- Stiva ontwerpt alcoholtest voor influencers
- Waarom de huidige pay-or-okay-modellen in strijd zijn met de AVG
- Onderzoek Visa: 31% online shoppers slachtoffer fraude
Laatste Nieuws
- Onderzoek Visa: 31% online shoppers... 26-11-2024
- Waarom de huidige... 25-11-2024
- Onderzoek door Warc en TikTok:... 25-11-2024
- Google: Gemini Live spreekt nu... 21-11-2024
- Kees van der Spek killt de smaak van... 21-11-2024
- Stiva ontwerpt alcoholtest voor... 21-11-2024