Onderzoek: open- en klikratio's e-mail in de lift

Onderzoek: open- en klikratio's e-mail in de lift
  • Online
  • 26 mrt 2020 @ 10:22
  • 16318 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • E-mailmarketing

De gemiddelde open- en klikratio’s van e-mail zijn in 2019 gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Bedrijven weten hun doelgroepen steeds effectiever te bereiken met e-mail.

Dit blijkt uit de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2020, die vandaag is gepubliceerd.

De resultaten van de E-mail Benchmark zijn dit jaar voor het eerst te bekijken in een interactief Power BI-dashboard. Hierdoor kunnen bedrijven de resultaten van alle jaren en branches goed met elkaar vergelijken. Bekijk hier de resultaten.

Gemiddelde CTO, CTR en CTO gestegen

Uit het onderzoek blijkt dat de Confirmed Open Rate (COR) is gestegen naar 39,3% (+1,3%). De Click Through Rate (CTR) en de Click To Open rate (CTO) zijn eveneens gegroeid naar respectievelijk 7,7% (+0,2%) en 17,2% (+0,4%). De energie- en nutsbranche heeft net als vorig jaar de hoogste COR met 75,1%. De grootste stijger binnen deze ratio is echter de groothandelssector (+9,1%).

Dit jaar heeft de energie- en nutssector voor het eerst ook de hoogste CTR met 24,3%. Daarmee stijgt de branche in deze ratio het meest ten opzichte van vorig jaar (+6,6%).

De hoogste CTO is wederom voor de land- en tuinbouwsector met 29,6% - maar ook in deze ratio weten energie- en nutsbedrijven het meest te groeien (+6,0%).

Wederom succes met kleinere campagnes, maar COR grotere campagnes groeit

Doelgroepen van kleinere campagnes openen e-mails 8,1% meer dan gemiddeld. Net als vorig jaar geldt: hoe groter de campagnes, hoe lager de gemiddelde ratio’s. Desalniettemin zien we wel een stijging van de COR bij grotere campagnes. Daarmee is de dalende trend van vorige jaren doorbroken. Zo is de openratio van campagnes met een omvang tussen 50.000 en 250.000 gestegen met 4,3%. De grootste verzenders van e-mail waren dit jaar de retailsector en de media- en publishingbranche; samen waren ze verantwoordelijk voor 36% van alle campagnes en goed voor 49% van alle verstuurde e-mails.

Timing: ‘s ochtends sturen, ‘s middags openen, ‘s avonds klikken

In november en december verstuurden bedrijven, net als vorig jaar, de meeste e-mails. E-mails werden grotendeels verstuurd tijdens kantooruren, zowel voor B2B (80,7%) als B2C (63,5%). Populaire verzendtijden waren 10:00 uur (B2B) en 16:00 uur (B2C). De openratio is het hoogst voor e-mails die op maandag zijn verzonden, gemiddeld (COR: 40,1%) - zeker voor goede doelen (op vrijdag worden 69,5% van hun e-mails geopend). De openratio voor B2B e-mails is het hoogst voor e-mails verzonden op vrijdag (COR: 38,5%). Gemiddeld openden mensen de meeste e-mails om 16:00 uur (43,9%). De klikratio is het hoogst voor e-mails die op zaterdag zijn verstuurd (CTR: 8,6% & CTO: 18,1%). Qua tijdstip klikken mensen het meest om 21:00 uur (CTR: 10,4% & CTO: 22,4%).

Openratio op mobiel sterk toegenomen

De openratio op mobiel is sterk toegenomen vergeleken met vorig jaar. De COR’s van mobiel (50%) en desktop (50%) zijn nu gelijk verdeeld, waar mobiel vorig jaar goed was voor maar 37% van alle geopende e-mails. Qua clicks doet desktop het iets beter (CTR: 53%) dan mobiel (CTR: 50%).

Over de DDMA Nationale E-mail Benchmark

De DDMA Nationale E-mail Benchmark is een initiatief van de Commissie E-mail van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing. Het onderzoek is uitgevoerd en vormgegeven in samenwerking met Power BI Knowledge.

                             

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken