Gedurfde sponsorlessen van Dance4Life
- Sponsoring
- 7 sep 2017 @ 08:03
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - PartnershipFondsenwervingMaatschappijSponsorRing
- 7 sep 2017 @ 08:03
- Jeroen Mirck
De successen van prijswinnaars zijn leerzaam, maar dat geldt ook voor de fouten die zij maken - en vakkundig hebben gerepareerd. Succes én fouten stonden centraal bij een inspiratiesessie van Stichting SponsorRingen. MarketingTribune behandelt ze in de serie Sponsorlessen. Vandaag deel 6: het 'out-of-the-box' durven denken van Dance4Life.
Bij de SponsorRing-uitreiking werd Dance4life eind vorig jaar als beste beoordeeld in de nieuwe categorie Smart Budget. Met de Situation Room heeft deze organisatie volgens de jury een heel nieuwe invulling gegeven aan het fenomeen fundraising. Zeven belangrijke sponsoren sloten zich 24 uur op en wisten 500.000 euro op te halen.
De jury oordeelde dat Dance4life ‘prima out-of-the-box heeft gedacht en een briljant event heeft georganiseerd. Heel klein en charmant, maar uiterst doelmatig. Met de Situation Room heeft Dance4life veel impact gecreëerd met extreem weinig budget.’
Situation Room
Wie dacht dat AIDS een achterhaalde ziekte was, heeft het mis. Onveilige seks is namelijk nog altijd een belangrijke doodsoorzaak onder jongeren wereldwijd. Reden genoeg voor Dance4Life om actief te blijven fundraisen. De Nederlandse afdeling heeft hiervoor een bijzonder concept bedacht: The Situation Room. Jaarlijkse sluit een groepje 'D4L-friends' zich vierentwintig uur lang op om al bellend met het eigen netwerk zo veel mogelijk kostenbesparingen te regelen voor het goede doel.
Dit in-kind sponsorship leverde afgelopen jaar het lieve sommetje van 560.000 euro op. Tijdsdruk blijkt een goede motivatie om twijfelaars over de streep te trekken. De enige kostenpost is mediapartner FD Mediagroep, dat op BNR de hele dag aandacht besteedt aan het project en in het FD ruimte biedt voor een bedank-advertentie. Of dat niet ook te barteren viel, vroeg de zaal. Nee, dat is (nog) niet gelukt, zegt Eveline Aendekerk, executive director van Dance4Life. Tegelijk betaalt dit gegarandeerde mediabereik zich ook zeker uit. Aandachtspunt is wel om het mediabereik volgend jaar eindelijk eens écht te kwantificeren.
De Heineken Experience in Amsterdam was eind juni de thuisbasis voor een fraai gezelschap SponsorRing-winnaars dat zichzelf aan een gezelschap vakgenoten presenteerde. De opdracht was helder: vertel niet alleen je bekroonde succesverhaal, maar laat ook zien wat er toch nog beter had gekund. De SponsorRingen krijgen eind dit jaar trouwens een nieuwe prijscategorie, Lang Lopende Sponsorships, voor cases met een langere adem van minstens vijf jaar.
Lees ook:
- Wat kunnen we van Amsterdam City Swim leren?
- Slimme sponsorlessen van Samsung in Rio
- The Voice Kids: groot succes, maar altijd met risico's
- Sponsorlessen van Boskalis over Plastic Soup
- Tips van Van Lanschot en Van Gogh Museum
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ABN Amro verlengt sponsoring... 10-02-2025
- A.S.R. hoofdsponsor Avond4daagse... 06-02-2025
- Wehkamp en Jantje Beton verlengen... 24-01-2025
- Hema en War Child halen bijna een... 23-01-2025
- Nationale Opera & Ballet en Houthoff... 17-01-2025
- Kunsthal Rotterdam en... 17-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day