Recruitment als sportsponsoring strategie

Recruitment als sportsponsoring strategie
  • Sponsoring
  • 15 jan 2020 @ 14:47
  • 14204 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Maatschappij

Basketballclub Heroes Den Bosch lanceert samen met vijf partners een nieuw sportsponsoring initiatief waarbij recruitment van IT-ers centraal staat.

De aanleiding van deze innovatieve manier van sponsoring ligt in nieuwe inzichten die clubeigenaar en sportmarketeer Bob van Oosterhout de afgelopen jaren heeft opgedaan. Allereerst de constatering dat veel clubs in de Dutch Basketball League, net als het Bossche basketbal in het verleden en sportverenigingen in het algemeen, financieel afhankelijk zijn van een hoofdsponsor. Daarmee wordt de club vaak kwetsbaar mocht de hoofdsponsor wegvallen. Heroes wilde dat nadrukkelijk niet meer zijn en heeft dan ook afscheid genomen van de gesponsorde clubnaam. Een tweede inzicht kwam via een artikel wat Van Oosterhout las waarin stond dat basketball onder ICT'ers de meest favoriete sport is. De link tussen ICT en basketball, sport van de statistieken, is snel gelegd. Ten derde heeft de gemeente 's-Hertogenbosch kenbaar gemaakt dat zij dé datastad van Nederland willen zijn. Met o.a. de Jheronimus Academy of Data Science (JADS) is de gemeente al hard op weg.

Met deze constructie ben je volgens Van Oosterhout niet langer afhankelijk van 1 hoofdsponsor en geef je recruitment van IT-ers de juiste impuls

Cirkel rond

Deze combinatie van deze inzichten leidden tot een goed gesprek tussen Van Oosterhout en Jos Frederiks, een van de Bossche clubiconen en partner bij Createment, een bedrijf wat de brug wil slaan tussen vaak onvervulbare IT en online marketingvacatures en een groeiend aantal hoger opgeleiden zonder baan. Hieruit rolde het idee om recruitment en training in te zetten als sportsponsoring strategie. De Gemeente Den Bosch tenslotte, was direct enthousiast over dit spraakmakend sponsorconcept en steunt de club derhalve ten volle. Eén van de meest zichtbare gevolgen op korte termijn is dat het team van Jean-Marc Jaumin vanaf heden alle uitwedstrijden met de naam 'Data City' op de shirts zal spelen.

Van Oosterhout: ‘We broeden al wat langer op nieuwe vormen van sponsoring én op nieuwe manieren om onze fans en sponsors bij de club te betrekken. Een van de bedrijven die als eerste aansloot, was Simac. Samen met Simac gaan we bovendien bouwen aan een data-infrastructuur die zowel de sponsors als de fans dichter bij het team brengen én de technische staf van alle mogelijke relevante data voorziet.’

Dynamisch model

Van Oosterhout en Frederiks benadrukken dat gekozen is voor een 'dynamisch' model, waarbij ook de komende periode nog nieuwe partijen zullen aansluiten. De link tussen basketball en datatechnologie, die ook rondom wedstrijden stap voor stap meer zichtbaar zal zijn, biedt kansen voor de Bossche club en zal de kernwaarde 'innovatie' in grote mate laden. Van Oosterhout: ‘Bovendien geldt vanaf nu het 'Better. Every. Day' credo niet meer alleen voor de club zelf en de prestaties van het team op de vloer, maar zeker ook voor de talenten die via een topsportmodel worden klaargestoomd voor de digitale arbeidsmarkt.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken