Thijs Terwiel van Zuru: 'Wij zijn één van de snelst groeiende speelgoedbedrijven ter wereld'

Thijs Terwiel van Zuru: 'Wij zijn één van de snelst groeiende speelgoedbedrijven ter wereld'
  • B2b
  • 20 dec 2023 @ 08:31
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterview

Thijs Terwiel is General Manager Benelux van Zuru en verantwoordelijk voor de marketing van de speelgoedfabrikant. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden.

ZURU?
Zuru is een bedrijf dat innovatieve speelgoed- en consumentenproducten ontwerpt, produceert en op de markt brengt. Wij zijn één van de snelst groeiende speelgoedbedrijven ter wereld en staan bekend om onze flexibiliteit, creativiteit en cuttting edge productiemogelijkheden. Ooit klein in Nieuw-Zeeland begonnen en nu meer dan 5.000 medewerkers verdeeld over 18 kantoren. We produceren ongeveer 600.000 stuks speelgoed per dag en leveren aan alle grote retailers in meer dan 120 landen. We verkopen bekende merken als Bunch O Balloons™, X-Shot™, Rainbocorns™, Robo Alive™, Smashers™, 5 Surprise™ en Metal Machines™. Daarnaast werken we veel samen met Nickelodeon, Disney, Universal Studios en DreamWorks.

FEESTDAGENDRUKTE
Het is gek genoeg nog behoorlijk druk op het moment en dat zijn we niet gewend. Je zou eigenlijk denken dat dat wel zo is voor een speelgoedfabrikant zo aan het eind van het jaar tijdens de feestdagen, maar dat is dus niet zo. Wij werken namelijk ver vooruit en dat wil zeggen dat wij afgelopen juni de orders en campagnes voor de feestdagen aan het eind van het jaar al afgerond hebben. Zo zorgen we ervoor dat we ruim voor de desbetreffende periode klaar zijn en nog kunnen finetunen waar nodig.

MARKETINGHELD
Lastig, want ik ken eigenlijk helemaal geen helden in de marketing, althans ik heb me er nooit in verdiept. Maar als ik een groep moet noemen die zichzelf goed in de markt zet, ondanks relatief weinig meetbaar talent, dat zijn dat toch wel de bekende Nederlandse Instagram- en TikTok-influencers.

BOODSCHAPPENKAR
Altijd in mijn boodschappenkarretje? In de categorie food de Bastogne-koeken van Lu, de melk van Campina, de chips van Lay’s en de ‘echte’ cola mag niet ontbreken natuurlijk en dat is Coca-Cola.
Voor wat betreft kleding zweer ik bij Profuomo, Denham en de onderbroeken van - wie anders? - Bjorn Borg.

PRACHTIGE PRINT
Ik zag laatst iets geweldigs uit Polen. Een colour print die-cut die ontzettend leek op een portemonneetje waar een eurobiljet uitstak. Mensen pakten dat dus van de grond in de veronderstelling dat het een portemonnee met geld was, maar in werkelijkheid was het een paper fold-out met een pizzamenu met kortingsbon van de lokale pizza boer. Dat vond ik wel behoorlijk geniaal verzonnen.

ERGERNIS
Ik denk dat we die van die kalknagelpleister niet snel meer vergeten als meest irritante reclame ooit, maar er zijn er meer. Ik vind het vooral storend als giganten als Procter & Gamble en Unilever met hun eeuwenoude merken dezelfde manieren van marketing toepassen als in mijn jeugd, namelijk tv. Ik denk dan, echt, de jeugd is al ongeïnteresseerd in het kopen van de merken die hun ouders aanschaffen en dan is de manier van marketen ook nog eens ongewijzigd ouderwets. Doe eens iets creatiefs!

GOEDE MARKETING
Sinds mijn werk retailgeoriënteerd is en Zuru er een goed voorbeeld van is: ‘theatre on shelf’. Dit wil eigenlijk zeggen dat het artikel op het schap zich direct onderscheidt van de rest door er visueel zeer aantrekkelijk uit te zien. Op deze manier heb je direct de focus van de consument. Vervolgens gaat men vaak kijken naar prijs, merkherkenning en content. Als dat dan ook nog allemaal goed is, dan is de kans tot aankoop groot. Echter begint het altijd bij waar je ogen je als eerst naar toe leiden: theatre on shelf dus.

FRUSTRATIE
Cookie based targeting vind ik storend. Het knaagt aan mijn online privacy en geeft me soms het nare gevoel dat ik afgeluisterd word. Daarnaast zijn de ads niet altijd correct, duurt de pagina vaak langer om te laden en het vermindert de overzichtelijkheid van een webpagina. Ik snap dat het erbij hoort dezer dagen, maar het is wat mij betreft een slechte ontwikkeling.

LOVEBRAND
Misschien een tikje fout, maar ik vind Rolex een topmerk. Dit heeft te maken met de combinatie van kwaliteit, geschiedenis, vakmanschap en duurzaamheid. Het logo is een kroon, een simpel ontwerp waarmee aangegeven wordt, dat het merk staat voor een koninklijk niveau horloges. Dit combineert Rolex met exclusiviteit en zeldzaamheid, waarmee het merk schaarste creëert en een stijgende vraag. Daarnaast is het horloge door zijn kwaliteit tientallen jaren bruikbaar en behoudt het zijn restwaarde. Het is dan ook geen wonder dat het merk super succesvol is.

MEDIACONSUMPTIE
Voor mijn werk lees ik graag retaildetail.nl en fd.nl, daar vind ik de meeste informatie die ertoe doet. Privé kijk ik graag op tweakers.net voor computer- & gadget-nieuws, nu.nl voor hapsnap nieuws en de gelderlander.nl voor het streeknieuws. Offline pak ik regelmatig nog ons wekelijkse papieren krantje erbij, maar om eerlijk te zijn speel ik daar enkel de Sudoku’s en de Zweedse puzzels!

ONTSPANNING
Dat kan ik op verschillende manieren gelukkig. Soms stap ik in mijn auto en ga ik een rondje over de dijk rijden met een muziekje op, een andere keer speel ik met mijn dochter met de Duplo of gaan we naar het zwembad met de familie. Ik kan ook heerlijk genieten van zondagmiddagen BBQ’en en Formule 1 kijken met vrienden of gewoon een lekker avondje hapjes op de bank met mijn lieve vriendin.

GUILTY PLEASURE
Uitslapen om vervolgens een heerlijk ontbijtje maken en dan weer in bed te kruipen om een film te gaan kijken. Helaas met kinderen is dat vrijwel nooit meer het geval, maar ik kijk soms met weemoed terug naar die ochtendjes!

OVER 10 JAAR…
hoop ik eigenlijk wat meer te mogen vertellen over mijn vak in de speelgoedindustrie aan mensen die zich daar nog in willen ontwikkelen en of verdiepen. Ik denk dat speelgoed een industrie is die altijd zal blijven bestaan en altijd vernieuwend moet blijven om te blijven interesseren. Die passie die ik voel voor mijn vak zou ik graag willen delen met anderen!

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:

Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg
Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken