Redactioneel Sjaak Hoogkamer: Linda

Redactioneel Sjaak Hoogkamer: Linda
  • Algemeen
  • 17 dec 2013 @ 09:20
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • AwardsMiddelen

‘Schiet even op met het lezen van de Linda, want hij gaat morgen naar mijn vriendin’, aldus de ietwat kattige mededeling van mijn eega, die samen met haar al enkele jaren een abonnement op het nog immer succesvolle maandmagazine deelt (tja, crisis nietwaar!?). Kattig, niet alleen omdat ik nu pas de moeite neem om te gaan lezen, maar ook omdat ze het eigenlijk vervelend vindt dat ik als man hun blad consumeer en mij daarmee bruut en heel erg ongevraagd opdring in hun vrouwendomein dat zij graag een beetje exclusief willen houden. ‘Is dan niks meer heilig!?’, wil ze me nog wel eens vuig toesissen.

Daarmee is meteen het succes van Linda. - tijdens de 16de aflevering van het Tijdschriftengala bekroond tot Tijdschrift van het Jaar 2013 - verklaard. Want de wereld die Linda en Jildou van der Bijl, toch stiekem de echte hoofdredacteur (zie exclusief interview op pagina 14), zo slim en prettig creëren is er een die vrouwen, maar ook zeker mannen aanspreekt. Het hoofdinterview in Linda. is steevast een samenspraak van een spraakmakende bekende vrouw en man die in de meeste gevallen voldoende aansprekend is voor beide seksen (priester Antoine Bodar en actrice Sanne Vogel). En dat geldt voor veel van de rest van de inhoud: veel seksgerelateerde items (‘Mijn man houdt niet van SM, maar ik wel!’), fotoseries en interviews over bizarre onderwerpen met een circus aan prettig gestoorde lieden die mij tot über voyeur maken en de bondige rubrieken die handelen over films, boeken, muziek en sport. Zelfs de modereportages - Candy Dulfer ! - doen bij mij het doorbladerritme even stokken.
Linda. is al tien jaar een doorslaande topper en het einde is nog niet in zicht. Elke keer opnieuw weet de club weer een schrandere loot aan de Linda-boom te enten. En dat terwijl Linda de Mol aan het begin van het bladenavontuur nog een voorzichtige prognose gaf: we gaan het gewoon een jaar proberen en dan zien we wel weer. Inmiddels is het waarschijnlijk het meest gekopieerde magazine ooit, gezien de vele, vaak belabberde copycats. Mijn vrouw zag haar kans schoon en probeerde mij op 5 december te verrassen en een hak te zetten met de Sint (zie foto), de zoveelste poging het creatieve format van Linda schaamteloos te kopiëren. De Sint! Met 188 cadeautips, spoedcursus surprises maken en sneldichten met Willie Wartaal. Vooral dat laatste is zeer van toepassing: wartaal.
 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken