[interview] 'Digital natives geven bedrijven noodzakelijk digitaal DNA'

[interview] 'Digital natives geven bedrijven noodzakelijk digitaal DNA'
  • Algemeen
  • 7 jun 2018 @ 08:18
  • 16858 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Arbeidsmarkt

Een interview met Rik de Boer, directeur van SchaalX over digitaal talent op de werkvloer: ‘De instroom van digital natives is noodzakelijk om als bedrijf te overleven.’

Schaal+ is in 2016 opgericht als zelfstandige zusterorganisatie van SchaalX en helpt organisaties bij de selectie en integratie van jong digitaal talent. Het bedrijf biedt niet alleen toegang tot een netwerk van talentvolle young professionals, maar verzorgt ook de scholing en begeleiding om hen meteen op volle kracht mee te laten draaien in een organisatie. Directeur Rik de Boer van SchaalX: ‘De instroom van digital natives is noodzakelijk om als bedrijf te overleven.’

De Boer windt er meteen geen doekjes om. ‘Er is een tekort aan digitaal marketingtalent. Grote merken, maar ook B2B-organisaties, investeren namelijk steeds meer in digitale marketing. Een andere belangrijke verklaring is dat digital marketing veel arbeidsintensiever is dan analoge marketing. Eenmaal bezig met digitale marketing komen veel organisaties erachter dat het veel capaciteit vergt. Digital marketeers zijn druk met contentcreatie/management over de vele kanalen, conversieverhoging, e-mailmarketing, seo, sea maar ook digital advertising op de vele digitale en social kanalen. En dan moet alles ook nog doorgemeten worden. Ook al besteden organisaties dit uit, het werk moet nog steeds gedaan worden.’ Volgens De Boer vergroot de hard groeiende Nederlandse economie de krapte op de arbeidsmarkt. Hij merkt dat bedrijven meer moeite hebben om de juiste mensen aan te trekken en dat als gevolg daarvan salarissen stijgen. Tegelijk gelooft hij dat talent altijd schaars is, ongeacht de economische situatie.

Enorme impact
Volgens hem wordt er onvoldoende gedaan aan de ontwikkeling van talent. ‘Digitalisering heeft een enorme impact op organisaties en hun business. Tegelijkertijd is het de sleutel tot succes. Wij geloven dat de instroom van deze digital natives van doorslaggevend belang is voor de toekomstbestendigheid van organisaties. Met hun digital mindset, frisse blik en aanstekelijke energie geven zij bedrijven het digitale DNA waar zij zo’n enorme behoefte aan hebben. Sterker nog: die zij nodig hebben om te kunnen overleven. De onophoudelijke stroom ideeën, honger naar co-creatie en liefde voor het creëren van innovatieve oplossingen is de frisse wervelwind die bedrijven helpt vooraan mee te lopen.’

Bijkomend probleem is dat veel bedrijven volgens De Boer vaak niet voldoende mensen en tijd hebben om jonge talenten in de organisatie te begeleiden. Hoe blijf je ze boeien en binden zodat ze je bedrijf een duurzame impuls geven? ‘Veel organisaties zijn ‘leaner & meaner’ geworden. Iedereen is druk. Daardoor is er minder tijd voor een goede on-boarding en voor begeleiding en coaching op de werkvloer, terwijl dit zo belangrijk is. Elke organisatie wil succesvol zijn en betrokken medewerkers zijn de sleutel tot dat succes. Er is minder aandacht voor medewerkers, terwijl de ontwikkelingen van de laatste jaren juist vragen om een verdieping van de relatie tussen organisaties en medewerkers in elk stadium van de employee journey. Wij kunnen die aandacht en coaching wel bieden.’

Samenwerking
In algemene termen ziet De Boer vooral een vraag naar mensen met competenties als analyserend vermogen, onderzoekend vermogen, nieuwsgierigheid en die creatieve oplossingen kunnen verzinnen. ‘Belangrijk zijn ook competenties als samenwerken met anderen, goed presenteren, draagvlak kunnen creëren en kunnen overtuigen. Voor marketeers is het steeds meer noodzakelijk om op microniveau data te managen en te vertalen naar bruikbare informatie.’ Vooral het aspect samenwerken wordt volgen hem nogal eens onderschat. Veel organisaties komen er achter dat digital marketeers relatief weinig samenwerken. ‘De seo-specialist, de e-mailmarketeer, de social media-specialist, de affiliate marketeer en webanalist zijn allemaal heel druk bezig, maar met weinig oog voor samenwerking. De KPI’s waarop zij worden afgerekend, lopen in de praktijk nogal uiteen. Vaak worden digital marketeers afgerekend op conversie. Ook zijn veel digital marketeers niet altijd bewust van de impact die zij hebben op het merk. Agile en kort cyclisch is mooi, maar zonder een duidelijke visie over de lange termijn kan digital de merkwaarde schaden. Het is cruciaal om strategische digitale marketeers in huis te hebben die zowel visie op digital branding hebben als op de inzet van de digital marketing instrumenten. Dit vraagt om T-shaped digitale professionals die het vermogen hebben om tussen meerdere online disciplines onderlinge samenhang en verbanden te leggen en te begrijpen.’

Ruimte en aandacht
Als je inzoomt op heel specifieke kwalificaties ziet De Boer zowel vraag naar specialistische digitale marketing- en communicatiekennis als behoefte aan de juiste skillset. De kennis die reguliere opleidingsinstituten aanbieden, sluit volgens hem vaak niet meer aan op de arbeidsmarkt. ‘Het is niet waarschijnlijk dat HBO’s en WO’s op korte termijn organisaties gaan voorzien van digitaal talent. Daarom biedt Schaal+ een masterclassprogramma, waarmee deze talentvolle starters zeer snel het gat op het gebied van kennis, skills en ervaring dichten. Door gerenommeerde (online) bureaus worden zij in korte tijd klaargestoomd voor de uitdagingen in de praktijk.’

Op de vraag wat de reclame- en marketingwereld zelf zou kunnen doen om talent aan zich te binden zegt De Boer dat jong talent vooral veel ruimte en aandacht nodig heeft. ‘Jong talent wil impact maken, van toegevoegde waarde zijn en werken naar een doel. Daarmee komen ze soms eigenwijs en opstandig over. Tegelijkertijd zijn ze creatief, innovatief, sociaal en hebben ze een haarscherpe blik op digitale innovatie. Als organisatie kan deze generatie veel brengen als je er tijd en aandacht aan geeft. Geef jong talent daarom de vrijheid en autonomie om zich gelukkig te voelen en hun creatieve en innovatieve eigenschappen maximaal de vrije loop te laten.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Meest gelezen

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken