[onderzoek] Meer dan helft Nederlanders vreest voor stigma om 'gat' in CV
- Algemeen
- 14 mrt 2022 @ 09:22
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - OnderzoekArbeidsmarkt
- 14 mrt 2022 @ 09:22
- Nanny Kuilboer
Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat 51% van de respondenten vindt dat er nog steeds een stigma rust op een ‘gat’ in je cv en 44% denkt zelfs dat het je kansen verkleint als je vanuit een onderbreking solliciteert op een nieuwe baan.
40% van de HR-managers zegt dat CV’s van professionals die solliciteren vanuit een onderbreking automatisch op de ‘nee-stapel’ belanden
69% heeft een zogenaamd ‘gat’ in hun CV. De redenen ervoor zijn divers: de wens om te reizen, kinderen of gezondheid. Uit onderzoek van LinkedIn blijkt echter dat je een prijs betaalt voor onderbrekingen in je loopbaan. 40% van de HR-managers zegt namelijk dat CV’s van professionals die solliciteren vanuit een onderbreking automatisch op de ‘nee-stapel’ belanden. En dat terwijl een break vaak juist positieve gevolgen kan hebben. Hoog tijd dus om afscheid te nemen van dit taboe.
LinkedIn lanceert Career Breaks
Bijna 6 op de 10 van de mensen die een break hadden, geeft aan dat dit hen hielp om erachter te komen wat zij willen in het leven. Nog eens 62% zegt dat het positieve impact had op zijn of haar welzijn. De break zorgde er ook voor dat zij leerden om creatiever te denken, dat zij problemen beter konden oplossen en hun tijd beter leerden managen.
Omdat loopbaanonderbrekingen vaak verkeerd worden begrepen, introduceert LinkedIn een nieuwe feature: Career Breaks. Met deze feature kun je op je profiel naast je werkervaring ook loopbaanonderbrekingen duiden. De functie biedt niet alleen ruimte om de reden van onderbreking aan te geven, ook kun je je opgedane ervaring en skills delen en voorzien van toelichting. De functie is sinds 28 februari beschikbaar voor LinkedIn-members.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- [column] De marketing van spijt: als ‘sorry’ ook een strategie...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

