Rembrandt tekent voor Zwarte Cross
- Algemeen
- 20 mei 2019 @ 12:54
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - EntertainmentKunst & CultuurEvenement
- 20 mei 2019 @ 12:54
- Lucas Boon
Het Rijksmuseum is deze zomer terug op de Zwarte Cross. Het zogenoemde pop-up paviljoen combineert een workshopatelier met een tentoonstellingsruimte.
Alle bezoekers van het festival (18-21 juli in Lichtenvoorde, Achterhoek) zijn welkom om te schilderen of te etsen. Uit de beste werken stelt het Rijksmuseum een tentoonstelling samen. 's Avonds komen de debuterende Hollandse Meesters en het publiek bij elkaar om de tentoonstelling officieel te openen.
Tante Rikie, festivaldirecteur van de Zwarte Cross, laat weten: 'Kijken naar kunst is mooi, het zelf maken is misschien nog wel mooier. Creativiteit verbindt, je krijgt er goeie zin van en het maakt zelfs de wereld een stukje beter. Ik ben dan ook gruwelijk trots dat we dit kunnen realiseren.'
Aanstekelijk
Hendrikje Crebolder, directeur development & media bij het Rijksmuseum, voegt daaraan toe: 'Het pop-up paviljoen sluit aan bij de gedeelde ambitie om creativiteit te stimuleren. Wwee jaar geleden hebben honderden festivalbezoekers een zelfportret geschilderd. Soms waren ze urenlang bezig. Het werkte aanstekelijk, een vervolg kan daarom niet uitblijven.'
In het pop-up paviljoen is doorlopend plek voor zestig deelnemers. Docenten van het Rijksmuseum staan de Zwarte Crossers bij met raad en daad. Amateurkunstenaars gaan aan het werk met hun eigen 'tronie', geïnspireerd op de stijl van Rembrandt van Rijn die zijn (zelf)portretten graag weergaf met een gekke bek. Uit alle gemaakte kunstwerken kiest een expert van het Rijksmuseum de meest spraakmakende exemplaren. Die werken belanden aan de muur van de tentoonstellingsruimte. Op vrijdag-, zaterdag- en zondagavond opent om 18:00 uur een tentoonstelling in aanwezigheid van de debuterende Hollandse Meesters en alle geïnteresseerde festivalbezoekers.
350 jaar
Het Rijksmuseum herdenkt dit jaar het 350ste sterfjaar van Rembrandt met een reeks tentoonstellingen en activiteiten, waaronder de opening van dit paviljoen op de Zwarte Cross. In 2017 werkten het Rijks en de Zwarte Cross voor het eerst samen. Onder de titel 'Ontmoet de Dutch Masters' konden festivalbezoekers toen kennismaken met het museum.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
- Gut en The Valley reageren op Hertog Jan Leeuw
- Retailhospitality als strategisch wapen
- Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
- Europese Toegankelijkheidswet gaat op 28 juni in
- De Complete Marketingmethode NIMA A-B-C: Hét fundament voor...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers