[songfestival] Nederland wil Europa verrassen
- Algemeen
- 6 sep 2019 @ 09:01
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Geen tag
- 6 sep 2019 @ 09:01
- Nanny Kuilboer
In 2020 organiseert Nederland na 40 jaar weer eens een Songfestival. De organisatie breekt zich nu al het hoofd over het concept ‘waarin Nederland zich herkent en dat Europa verrast’. 100 Nederlanders mochten meebeslissen en strategiebureau Fronteer hielp met het co-creatieve proces.
Het Amsterdamse Fronteer ontwikkelt onder het motto Collaborate or Die toekomststrategieën en innovatieve concepten. Leonie van Mierlo, projectleider en strateeg bij Fronteer (headerfoto): ‘Alleen ga je het simpelweg niet meer redden. Om toekomstbestendig te zijn, moet je co-creëren met stakeholders, consumenten en experts’. Dit Songfestival moet beter worden dan voorgaande edities en de producenten konden wel wat extra denkkracht gebruiken. Fronteer werd gevraagd dit creatieve proces te begeleiden.
Fronteer-strategen aan het werk | foto Milette Raats
De Magic 100 van het Songfestival
Van Mierlo: ‘Na het organiseren van een purpose workshop om de scope van de uitdaging scherp te krijgen, ging Fronteer aan de slag om de Magic 100. Dit is een groep van 100 onbekende en bekende Nederlanders, zoals Howard Komproe, Anna Nooshin, Karin Swerink, Alexander Klöpping en Emma Wortelboer. De kracht van expert co-creatie is om mensen uit verschillende industrieën, in dit geval binnen maar vooral ook buiten de televisiewereld, samen te brengen. In co-creatie vanuit verschillende lenzen ontstaat de magie. Die input gebruiken wij om een aansprekend advies te ontwikkelen.’
Songfestival beter en anders
De Magic 100 werd onder meer gevraagd mee te denken hoe het Songfestival beter en anders kan: aantrekkelijker, inclusiever, hoe kijkers voor en tijdens het event actiever te betrekken en iets positiefs achter te laten. Op dit moment legt Fronteer de laatste hand aan het Songfestival 2020-concept dat het team van producenten begin september zal voorleggen aan de European Broadcasting Union.
‘Minder fratsen, geen flauwe uitgeschreven grapjes’
‘Het Eurovisie Songfestival in Rotterdam bevat straks minder fratsen, geen flauwe, uitgeschreven grapjes en biedt meer ruimte voor spontaniteit en gevoel dan we gewend zijn. Dat zegt de zogeheten Magic 100: een groep van bekende en onbekende mensen die meedenkt over de creatieve invulling’, meldt songfestivalbaas Sietse Bakker in het AD. Lees hier de input van een aantal Magic 100-deelnemers.
Headerfoto: Milette Raats
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- [column] De marketing van spijt: als ‘sorry’ ook een strategie...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

