[branded content] Een merk moet je horen, zien en ruiken
- Algemeen
- 13 nov 2020 @ 14:05
- Link
-
Sales
BBP Media - Branded content
- 13 nov 2020 @ 14:05
- Sales
In veel winkels hoor je muziek, zie je informatie op digitale schermen en misschien is er zelfs een speciaal geurtje. Maar past het allemaal wel bij elkaar? En vooral ook: past het bij de gewenste merkbeleving? Mood Media is wereldleider in zintuigelijke marketing in retail en hospitality en wat zij het liefste willen is bedrijven helpen bij een complete strategie.
Tekst BBP Media | Beeld Zuiver Beeld
“Je kunt wel de radio aanzetten in de winkel en een digitaal scherm ophangen achter de kassa, maar als je niet hebt nagedacht over hoe dit past in de klantreis en klantervaring dan mis je heel veel kansen.” Aan het woord is Hjalmar Martin, sales manager Benelux van Mood Media. “Als specialist hebben we heel veel kennis en ervaring in huis over het omzetten van de brand identity in de toepassing van audio, beeld en geur. We inventariseren wat het merk wil uitstralen en welke muziek en geuren daarbij passen. Daarnaast adviseren we over de plaatsing van schermen en over de content die het beste past bij de plek van een scherm. In de etalage is dat anders dan bij de pashokjes of achter de kassa.”
Horen
Muziek in winkels is er voor de klanten én het personeel. “Voor de klanten is het onderdeel van hun customer experience en het kan hun gedrag beïnvloeden. Samen met de opdrachtgever zoeken we de juiste soort muziek, artiesten en beats per minute die passen bij hun merk. Daarnaast kijken we ook naar seizoenen, dagen van de week en de verschillende tijden op de dag en onze specialisten creëren daarna speciale playlists.”
Rustige muziek kan maken dat klanten langer in de winkel blijven, dansmuziek zorgt voor de juiste stemming bij uitzoeken van feestkleding terwijl zomerse nummers kunnen aanzetten tot meer omzet in ijsjes en drankjes. De supermarkt heeft tenslotte overdag andere klanten dan aan het eind van de dag en in de kledingwinkel zijn de shoppers in het weekend in een andere stemming dan op dinsdagmiddag.
“Maar ook op de medewerkers heeft muziek een positief effect, zeker als je bewust omgaat met playlists. Een speciale ‘throwback-Thursday’ bijvoorbeeld of een extra energieke lijst voor de zaterdag, voor de laatste loodjes richting weekend. Voor een onderzoek hebben we vorig jaar een week lang de muziek uitgezet in een filiaal van een sportketen, daar brak bijna een opstand uit.”
De radio aanzetten lijkt een makkelijke optie maar dan ontbreekt compleet de invloed op wat er gedraaid wordt. “En je wilt al helemaal niet dat je klanten depressief weglopen omdat ze net het nieuws hebben gehoord.”
Zien
“Ook voor digitale schermen geldt: denk eerst goed na waar de schermen komen, waarom en wat er op te zien is. Wij helpen en adviseren graag om te zorgen dat de marketingdoelen voor digital signage of narrow casting ook echt gehaald worden.”
Een scherm in de etalage helpt om publiek naar binnen te halen door te laten zien wat er te koop is. In de winkel zelf kun je inspireren door combinaties van artikelen te laten zien of verschillende toepassingen: mooie kledingcombinaties of productdemonstraties. Bij de kassa, als klanten toch even moeten wachten, is het een mooi moment om bijvoorbeeld uitleg te geven over het spaarsysteem of te informeren over hoe je bedrijf omgaat met duurzaamheid.
“Het grote voordeel van de digitale schermen is dat je de content heel snel en makkelijk kunt aanpassen. Er hoeft niets gedrukt en opgehangen te worden. Je kan de content op de schermen na sluitingstijd aanpassen en bijvoorbeeld de webwinkel promoten. Je kunt dan zelfs content van anderen laten zien, al dan niet tegen betaling.”
Ruiken
Geur wordt vaak vergeten als marketinginstrument maar is heel effectief omdat het direct herinneringen en associaties bij ons oproept. De herkenning van een geur is eigenlijk een reflex van onze hersenen en daarmee is het interessant voor het creëren van een associatie tussen merk en een eigen, prettige geur.
“Er zijn winkelketens waar klanten een filiaal onbewust vinden op basis van geur: ze lopen door een winkelstraat en door de vertrouwde geur weten ze dat hun favoriete winkel in de buurt is. En er is een hotelketen die over de hele wereld dezelfde geur gebruikt waardoor gasten zich direct thuis voelen. Sterker nog, er zijn zelfs gasten die deze geur voor hun eigen huis willen hebben. Naast herkenbaarheid werkt geur ook op onze stemming en het helpt om ons comfortabeler te voelen op de plekken waar we zijn. Denk aan seizoensgeuren als vers gemaaid gras en versgebakken appeltaart. Onze specialisten hebben meer dan duizend geuren in hun ‘gereedschapskist’ om een unieke geur te creëren die de merkidentiteit verstevigt en tegelijkertijd de customer experience versterkt.
Hoe meer zintuigen je aanspreekt, hoe hechter de band met je merk
Denk er over na
“We zijn bij Mood Media dan ook graag de strategische partner die meedenkt, adviseert én uitvoert bij de visie en strategie voor, wat zo mooi heet, een omni-sensory customer experience. Je als merk onderscheiden is en blijft ontzettend belangrijk. Hoe meer zintuigen je aanspreekt, hoe hechter de band met je merk, waarbij het echt ontzettend belangrijk is om dat planmatig en goed doordacht te doen. Wij delen dan ook heel graag onze kennis en ervaring.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Mood Media
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2024
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- 'Retailmedia is niet alleen voor de grote spelers'
- Gouden combinatie van technologie, commercie en klantgerichtheid
- Onderzoek: Energiecontracten te complex
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management