[Mijn marketing] Jill Mathon: 'FunX is het belangrijkste mediamerk van Nederland'
- Algemeen
- 1 apr 2021 @ 09:59
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Marketing
- 1 apr 2021 @ 09:59
- Lucas Boon
Volgens freelance copywriter Jill Mathon (33) is FunX het sterkste radiostation van Nederland. 'Ze maken complexe zaken op een laagdrempelige manier bespreekbaar. Je merkt aan alles dat ze zelf hun doelgroep zijn.'
Confrontatie
Het afgelopen coronajaar heb ik geleerd dat je nooit bang moet zijn om de confrontatie aan te gaan met jezelf of anderen. En dat emoties je verder helpen.
Geloofwaardig
Lush is mijn favoriete merk, omdat ze zich al vanaf dag één uitspreken over alles wat te maken heeft met ongelijkheid. En omdat ik het cosmeticamerk in al zijn activisme geloofwaardig vind.
Jongeren
De campagne van kieswijzer Represent jezelf vind ik erg goed, omdat je aan alles voelt dat het echt is. De campagne vertegenwoordigde rondom de verkiezingen de stem van jongeren die te vaak niet serieus worden genomen, maar wel een belangrijke doelgroep zijn. De campagne is voor en door jongeren gemaakt, aan die benadering zouden meer merken aan voorbeeld moeten nemen.
Smoes
Mijn favoriete festival is Afropunk in onder meer New York, omdat het bestrijden van ongelijkheid en het vieren van diversiteit de basis van hun filosofie is. In Nederland is Milkshake het enige commerciële festival die dat doet. Zij zijn bereid de confrontatie met hun fans aan te gaan. Alle andere festivals maken zichzelf irrelevant door nog altijd te verschuilen achter de smoes dat ze een slechts een feestje zijn en zich niet politiek willen uiten. Terwijl je uitspreken tegen ongelijkheid weinig met politiek te maken heeft, maar alles met Artikel 1 van de Grondwet. En bovendien: waarom zou je mensen die fan van je zijn niet op een toegankelijke manier wijzer kunnen maken? Dat heeft elk fatsoenlijk festival de afgelopen tien jaar ook op het gebied van duurzaamheid gedaan.
Vrouwen van kleur
Kult & Ace is een van de weinige bureaus waar vrouwen van kleur de koers bepalen en dat zie je terug in hun werk. Ze weten als geen ander hoe je als merk jongeren moet aanspreken en hoe je inclusieve merken bouwt.
Taboes doorbreken
Rihanna is mijn favoriete marketeer. Ze is niet alleen reteslim, maar gebruikt haar macht ook om de wereld goed wakker te schudden. Door taboes te doorbreken die allang geen taboes meer zouden moeten zijn, erkent ze het bestaansrecht van elk persoon en zet ze een toon waarmee andere merken worden uitgedaagd de wereld verder te brengen.
Mannelijk ego
Waar ik me aan erger in de marketingwereld? Daar kan ik een boek over schrijven. Maar in de kern gevat: het mannelijk ego, tof doen en onwetendheid.
Heimwee
FunX is het belangrijkste mediamerk van Nederland, omdat ze een doelgroep aanspreken die geen enkel ander radiostation bereikt. Ze laten mainstream muziek horen die op alle andere stations geen ruimte krijgt en ik word vrolijk van hun laagdrempelige manier van complexe zaken bespreekbaar maken. Je merkt aan alles dat ze hun doelgroep zijn en hun doelgroep laten bepalen. Ik heb altijd meteen heimwee naar FunX als mijn auto- of taxirit voorbij is.
Niet cynisch
Mijn persoonlijke uitdaging is niet cynisch worden, geduld hebben en blijven doen waar ik wél in geloof.
In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online en tweewekelijks in print.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing