Top-100 Adverteerders 2023 van Nielsen en MarketingTribune bekend

Top-100 Adverteerders 2023 van Nielsen en MarketingTribune bekend
  • Algemeen
  • 21 mrt 2023 @ 09:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Vandaag valt bij elke serieuze marketingprofessional de nieuwe Top-100 Adverteerders met alle uitgesplitste mediabestedingen over het afgelopen jaar op de mat. Need to know voor A-merken (wat doet de concurrent) en elk bureau (wat zijn de budgetten) en daarom onze meest nabestelde editie. Hier de Top-15.

Mis voortaan niets meer en ontvang je eigen editie van Nederlands enige 100% adverteerdersvakblad als eerste, klik hier. Inclusief de Top 100 Adverteerders en forse korting op vak-events.

Jaar met twee gezichten
Traditioneel publiceert MarketingTribune exclusief de Top-100 Adverteerders, samengesteld door mediaconglomeraat Nielsen dat onder meer marketing- en media-informatie levert. Marketingmanager Berry Punt bij Nielsen analyseert met de redactie de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek over 2022.

Eigenlijk was 2022 een jaar met twee gezichten. De eerste helft van het jaar stond in het teken van de afbouw van alle coronamaatregelen en daarmee van een superherstel van de bruto mediabestedingen. In de tweede helft van 2022 namen de bestedingen weer fors af, althans afgezet tegen die enorme groei van 40% in de eerste helft. Uiteindelijk bleef de teller op jaarbasis staan op een plus van 3,6%.

De oorlog in Oekraïne, met als gevolg de energiecrisis en een heel snel oplopende inflatie, vonden hun weerslag op de ontwikkeling van de bruto mediabestedingen in de rest van het jaar. In het derde kwartaal was er zelfs sprake van een forse daling van bijna 9% van de bestedingen. In het laatste kwartaal, traditioneel de zwaarste qua mediabestedingen met een aandeel van 30% of meer, was er opnieuw sprake van een afname van de bruto mediabestedingen, zelfs met -1,2%.

Over de factoren WK Voetbal, de groei van de horeca na de lockdownjaren, de rol van supermarkten in de mediabestedingen, de legalisatie van gokmarketing en de opkomst van Viaplay, HBO Max en SkyShowtime lees je alles in de print-editie van MarketingTribune (MT04/'23), inclusief de complete Top-100 en verschillende deellijsten en analyses op concernniveau alsmede interviews met de grootste stijgers, waaronder de marketeers van Nuts Groep, Pepsico en Samsung.

Vooruitblik medialandschap in 2023
2023 wordt een interessant mediajaar, stellen de rapporteurs van de Top-100 Adverteerders. De overname van Talpa door RTL Nederland is afgewezen door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Volgens de ACM zou er door de overname een te machtige partij in het commerciële medialandschap ontstaan. Dit zou kunnen leiden tot prijsverhogingen voor adverteerders en voor telecomaanbieders die de zenders doorgeven. De consument zou daar uiteindelijk de rekening van betalen.
Reclame voor online kansspelen gaat verdwijnen, tenminste het kabinet wil alle ‘ongerichte’ gokreclames verbieden. Dat gaat impact hebben op de advertentie-inkomsten van met name televisiezenders, online display en out of home en dat zou betekenen dat een aantal kansspelaanbieders niet meer in de Top-100 Adverteerders terugkeert in 2023.

Of er in 2023 daadwerkelijk een verbod op fossiele reclames gaat komen, is nu nog niet duidelijk. De gemeente Amsterdam nam in 2021 al het besluit om dergelijke advertenties te weren in metrostations, maar dat heeft nauwelijks invloed gehad op de totale mediabestedingen. Meer gemeenten overwegen een dergelijk verbod, Haarlem wil zelfs vleesreclame verbieden. Het betreft hier overigens ook alleen reclame in de openbare ruimte.

Recessiegevaar
Nederland dreigde het afgelopen jaar in een recessie terecht te komen, maar dat gevaar werd afgewend door de groei van de economie van 0,6% in het laatste kwartaal van 2022. Dat betekent ook dat de mediabestedingen of -budgetten (nog even) veilig zijn. Immers, bij economische tegenwind is korten op mediabudgetten een snelle en doeltreffende manier voor bedrijven om de uitgaven te beperken. Als de economische tegenwind niet opsteekt of beperkt blijft, en de positieve ontwikkeling zet zich voort, dan lijkt een stijging van de bruto mediabestedingen in 2023 voor de hand te liggen. Lees verder in onze printeditie MT04/'23.
(PvWK, SH en BP i.s.m. Nielsen; beeld: cover MT04/'23 print editie)

Klik hier om de Top 100 Adverteerders van Nielsen en MarketingTribune na te bestellen.

Top-15 uit de Top-100 Adverteerders van Nielsen en MarketingTribune 2023

Citeren en delen op interne sociale media alleen toegestaan met correcte bronvermelding.
('Top 100 Adverteerders van Nielsen en MarketingTribune'). Cijfers in miljoenen euro's.

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken