Wakker worden!!!

Wakker worden!!!
  • Algemeen
  • 28 mei 2013 @ 00:00
  • Link
  • Sheila Klein Schiphorst
    Sheila Klein Schiphorst

    PR & Communicatie manager
    SHE PR & Marketing
  • Winkelen

Free Record Shop failliet. De Rabobank gaat het merendeel van hun vestigingen sluiten enkele jaren nadat ze allemaal hadden gerestyled. Onderzoek toont aan dat iedere marketeer in mobile de toekomst ziet, maar niemand is er echt klaar voor. Dit zijn enkel nieuwsberichten van de afgelopen week. Wat is dat toch met ons marketeers? We roepen allemaal om het hardst dat we zo lekker trendsettend bezig zijn, maar puntje bij paaltje lopen we volgens mij voornamelijk achter de feiten aan. Zijn we te afwachtend? Durven we zelf de stap pas te zetten als iedereen 'het' doet of zitten we gewoon allemaal te slapen?

Slapen doen we 's nachts
Het faillissement van de Free Record Shop is volgens mij echt een typisch geval van 'zitten slapen'. Doodzonde vind ik dat een bedrijf dat zo'n 'oer-Hollands' begrip is in onze samenleving het niet heeft weten te redden. Maar ik ben vast niet de enige die dit al jaren zag aankomen. En nee, ik heb geen glazen bol of ervaring met het oprichten van een organisatie van dit formaat, maar wat ik wel zag is dat ze niet inspeelden op de veranderende behoefte in de samenleving. Met een beetje gezond verstand kon je zien aankomen dat cd's het niet gingen redden door de downloadcultuur. En denk je nu echt dat je richten op 'gaming' het verlies van de cd's compenseert? Was er dan niemand binnen de organisatie zo scherp om op tijd de zeilen bij te zetten of iemand in te huren die wel kennis heeft over de veranderende behoeftes? Is het willen vasthouden aan tradities hun doodvonnis geweest? Het antwoord zullen we vast nooit krijgen. Voor mij is het nu gemakkelijk praten achteraf, maar zonde en typerend vind ik het wel.

Geld weggooien
En dan het 'gevalletje' Rabobank. Hoe kun je als organisatie eerst al je filialen opnieuw inrichten om doodleuk enkele jaren daarna 300 van de in totaal 800 filialen weer te sluiten? Oh en vervolgens meld je even 'tussen neus en lippen door' in je berichtgeving dat er nog eens 2.000 extra ontslagen gaan vallen. Een logisch gevolg natuurlijk door het sluiten van al die vestigingen, maar toch. Maar dat internet bankieren het belangrijkste (communicatie)kanaal zou worden zag je toch ook al jaren geleden aankomen? De crisis was voor de meesten een schok, maar zelfs mijn oma zei enkele jaren geleden al dat ze verwachtte dat de kantoren gingen sluiten. Hoe kan het dan toch zo zijn dat je zoveel geld investeert in een nieuw interieur? Moest het budget van dat jaar op of hadden ze gewoon een bord voor hun hoofd?

We zien kansen, maar doen er vervolgens niets mee
Maar het meeste verbaasde ik me afgelopen week over het feit dat ook marketeers vaak lekker zitten te slapen. Ze zien wel de kansen en potenties van nieuwe ontwikkelingen, maar er direct op inspelen gebeurt nog zelden. Zoals ook duidelijk werd uit de laatste DDMA DM Barometer Mobile. In dit onderzoek zegt 82% van de ondervraagde marketeers dat mobile de toekomst is. En ook de budgetten voor mobile laten een groei zien. Desondanks denkt slechts 4% van de opdrachtgevers mobile first wanneer het gaat om de businessstrategie.
Een verrassend resultaat als je het mij vraagt. Want als je inziet dat iets de toekomst gaat worden, dan beginnen je handen toch te jeuken om ermee aan de slag te gaan? Blijven de ideeën hangen op de werkvloer? Zijn de 'to do-lijstjes' te groot waardoor dit soort nieuwe plannen naar beneden blijven zakken? Of worden de plannen op management/ceo-niveau tegengehouden? Wellicht was dit ook wel het geval bij de Free Record Shop en de Rabobank? Helaas, we zullen er nooit achterkomen.

Sheila Klein Schiphorst

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken