5 minuten met: Michiel Scheepens, online marketeer bij SPS: 'We leven in een marketing snoepwinkel'

5 minuten met:  Michiel Scheepens, online marketeer bij SPS:  'We leven in een marketing snoepwinkel'
  • B2b
  • 29 dec 2016 @ 09:00
  • 24937 x gelezen
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • InnovatieMarketingautomationLeadgeneratorInterview

In de rubriek '5 minuten met' laten we marketeers aan het woord. Wat zijn hun favoriete cases en waar halen zij hun inspiratie vandaan? Vandaag: Michiel Scheepens, online marketeer bij SPS, leverancier en ontwikkelaar van de Gensys™ Business en IT Service Management oplossing. Scheepens (30) is online marketingprofessional in hart en nieren en volgt de laatste trends en innovaties op het gebied van marketing op de voet. ‘We leven in een marketingsnoepwinkel.’

Hoe ben je in de b2b-marketingbranche terecht gekomen?  
‘Ik ben een autodidact. Naast mijn studie marketing deed ik veel in eventmarketing. Ik was werkzaam in het Amsterdamse nachtleven. Dan trok je er op uit om ’s nachts posters te plakken en CD’s en flyerpacks uit te delen. Later kwam daar online bij kijken, zoals sociale media en nieuwsbrieven. Dat waren mijn eerste stappen in marketing in de praktijk. Na mijn opleiding ben ik in gaan werken bij Front Mobile. Deze startup uit Rotterdam ontwikkelde software voor leadgeneratie. Vanaf het eerste moment vond ik dat ontzettend interessant. Iedereen had een marketingachtergrond en geen softwarekennis. Vanuit een marketingbril hebben we toen het product ontwikkeld. Ik vind het heel leuk om iets ‘from scratch’ op poten te zetten en hier resultaat van te zien. Inmiddels werk ik nu ruim drie jaar met veel plezier bij SPS waar ik de online marketing op mij neem. Iedere marketeer heeft een bepaalde nieuwsgierigheid en wil continu proberen en experimenteren. Dat heeft altijd al in mij gezeten.’

Wat is jouw drijfveer in je werk?
‘Door succes te hebben blijf ik gemotiveerd. Ik krijg er een enorme kick van als ik zie dat hetgeen dat ik hebt neergezet ook daadwerkelijk aanslaat en werkt. Waar ik bijvoorbeeld heel trots op ben is het feit dat ik samen met één andere collega het best bewaarde geheim van Nederland online op de kaart heb gezet. SPS was drie jaar geleden nog niet actief op social media. Inmiddels zijn we nu gegroeid van nul naar ruim duizend volgers op LinkedIn. Daarnaast we hebben een mooie tv-studio waarin we samen met AutomatiseringGids (nu AG Connect) een prachtige serie aan IT Tomorrow-afleveringen maakten waar we tienduizenden mensen mee hebben bereikt. Onderwerpen die aan bod kwamen waren bijvoorbeeld de gevaren van cloud, maar ook securitydreiging en Internet of Things. Dit heeft SPS geen windeieren gelegd, het heeft de positie als thought leader op het gebied van IT-expert flink versterkt. Nu is het zaak deze successen verder door te pakken en nog meer te focussen op het converteren van bezoeker naar tevreden klant.’

Welke trends zie je in b2b-marketing?
‘Waar iedereen vroeger focuste op content marketing heeft marketing automation deze plaats nu ingenomen. Marketing automation helpt bij het nurteren en converteren van leads naar klanten. Bij SPS gaan we hier aankomend jaar ook mee van start. We hebben onlangs een nieuwe website gelanceerd waarvoor we alle bestaande content volledig hebben herschreven gespecificeerd op de buyer persona’s die we hebben opgesteld. Ook de buyer journey is in kaart gebracht. Nu hebben we inzichtelijk waar prospects zich bevinden in de flow en hoever hij al is in zijn beslissingsfase van een aankoop. Marketing automation moet ons gaan helpen bij leadnurturing en het verhogen van het conversiepercentage. Daarnaast is het meer dan ooit belangrijk om als bedrijf authentiek te zijn. Mensen doen immers zaken met mensen.

Dat klinkt allemaal heel technisch.  Wat is het belang van persoonlijk contact?
‘Enkel op een technische manier vertellen wat een bedrijf doet is niet meer voldoende, de markt wil kennismaken met de gezichten achter de organisatie. Het moet steeds laagdrempeliger worden om contact met een organisatie op te nemen, denk bijvoorbeeld aan een chatfunctie op de website of WhatsApp als klantenservicekanaal inzetten. Maak de business persoonlijker en leer je klant echt kennen. Wij hebben op onze website de koffigurator geïntroduceerd waarin een klant of prospect zijn of haar koffie kan samenstellen. Wij zorgen vervolgens dat deze klaarstaat en tijdens het bezoek krijgt de gast direct een rondleiding in ons beheercentrum, het datacenter, gaan we langs de afdeling development en krijgen ze een kijkje in onze eigen tv-studio. Biedt net dat beetje extra en bouw een stevige klantrelatie op. Zo kun je je onderscheiden van het gros.’

Waar liggen kansen op b2b-gebied waar je naar uitkijkt?
‘Ik verwacht dat het gebruik van big data steeds groter wordt. Je kan natuurlijk over heel veel kanalen heen al data analyseren en mijn verwachting is dat dit nog veel groter en belangrijker gaat worden. Door big data in te zetten kun je betere content produceren en afleveren op de momenten dat de klant er behoefte aan heeft. Daarnaast had ik verwacht dat mobile first inmiddels ‘booming’ zou zijn, maar wij merken dat binnen SPS nog helemaal niet. Ongeveer een kwart van ons verkeer zijn mobiele bezoekers, terwijl ik had verwacht dat dit inmiddels zeker wel 50/50 zou zijn. Desondanks denk ik wel dat dit binnenkort een hot item gaat worden.’

Waar vind je zelf inspiratie voor b2b-marketing?
‘Marketing is overal, we leven als het ware in een marketingsnoepwinkel. Je loopt een willekeurige winkel in en ze maken zonder dat je het weet gebruik van beacons. Er wordt vandaag de dag continu data over je verzameld en hierdoor worden de mogelijkheden voor marketeers oneindig. We hebben immers steeds grotere en meer databronnen. Daarnaast worden nieuwe termen en innovaties dagelijks uit de grond gestapt. We zijn als marketeers nooit uitgeleerd. Daadwerkelijk alles om mij heen inspireert mij.’
 

Lees hier meer over Michiel Scheepens. 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken