Onderzoek: kleine offline en grote online events nieuwe norm
- B2b
- 3 jun 2020 @ 09:42
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - CongresEntertainmentEvenement
- 3 jun 2020 @ 09:42
- Lucas Boon
Kleinschalige offline en grootschalige online evenementen zullen de norm zijn in ‘het nieuwe normaal'. Dat verwacht Denis Doeland, eigenaar van adviesbureau DDMCA. Hij roept eventorganisatoren op om offline af te schalen en online op te schalen.
Organisaties die nu inzetten op het versnellen van de digitale ontwikkeling, verbeteren de verbinding met fans en klanten en zullen bijvoorbeeld minder vaak een ticket moeten terugbetalen aan hun bezoekers, zo stelt Doeland. 'Hoe graag ik ook zou willen dat het anders is, ik verwacht niet dat er voor de lente, misschien wel zomer 2021 grootschalige evenementen zullen plaatsvinden. De kans is vrijwel uitgesloten dat er in 2020 grote evenementen en festivals plaatsvinden. Streamen is, naast het organiseren van kleinschalige events, voorlopig de manier om verbinding met fans te maken.' Veel organisaties zijn al overgeschakeld naar het aanbieden van livestreams. Doeland: 'DGTL, de Effenaar, De Rotterdamse Doelen, Paradox, Paradiso en ook Q-dance en Tomorrowland zochten op deze manier verbinding met hun fans.'
Ruim 70% van de eventbezoekers geeft aan online geïnformeerd te willen worden, volgens het tweede deel van het hetgrotecoronaonderzoek.nl, gehouden onder 2.500 liefhebbers van festivals en evenementen. Liefst 80% van de ondervraagden wil via social media verbinding houden met evenementen, ook als die er niet zijn. Doeland: 'Streams zijn dus slechts het begin van een fanrelatie; er zijn tal van mogelijkheden om in contact te blijven met je publiek.'
Doeland tot slot: 'Streaming geldt als de verbindende factor tussen fan, klant, artiest en festivals, samen met de juiste inzet van websites, social media, nieuwsbrieven en chatbots. Dat wordt de winnende formule op korte en middellange termijn. Maar deze vlieger ook op na de coronaperiode. Evenementen en optredens worden een hybride model tussen analoog en digitaal. De sector kan nu met een doorstart beginnen, door in te zetten op het versnellen van de digitale ontwikkeling van de organisatie.'
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
- Mediahuis E-commerce behaalt... 29-06-2025
- PXR verkoopt advertentieruimte voor... 27-06-2025
- Marketingtransfers week 25, 202527-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers