Onderzoek: pandemie inspireert tot duurzamer leven
- B2b
- 10 jun 2021 @ 09:39
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 10 jun 2021 @ 09:39
- Sjaak Hoogkamer
Ruim een derde van de werkende Nederlanders heeft de indruk dat zij het afgelopen jaar duurzamer is gaan leven. Een jaar waarin de pandemie zowel het leven privé als op het werk in belangrijke mate stuurde.
Zo koos bijna 40% mensen ervoor om minder vlees te eten en pakte 45% minder de auto voor korte ritjes.
Het recente Onderzoek Duurzame Keuzes van online pensioenuitvoerder BeFrank levert tal van in het oog springende resultaten op.
Dat de coronacrisis de levens van de meeste Nederlanders op zijn kop zette is duidelijk. Afgezien van de eindeloze stroom minder leuk nieuws zijn er gelukkig ook positieve effecten te melden. Eén daarvan is de extra aandacht voor een duurzamere levensstijl. Het onderzoek dat BeFrank uitvoerde onder ruim 1100 werkenden laat zien dat velen van hen hun levenswijze hebben aangepast. Zo doet ruim 40% vaker de boodschappen lopend of met de fiets. De extra aandacht voor lokale producten is bijna explosief te noemen: de helft van de respondenten geeft aan vaker of veel vaker te kiezen voor bijvoorbeeld groenten en fruit die dichterbij geproduceerd worden. Isabelle van Ast, Brand Manager bij BeFrank: ‘Goed om te zien is ook dat bijna 80% van hen zich voorneemt om óók in de toekomst een duurzamere manier van leven te leiden.’
Populaire activiteiten duurzame levensstijl
• Lokale producten kopen 50%
• Minder voedsel weggooien 44%
• Afval scheiden 41%
• Lopend of met de fiets boodschappen doen 41%
• Minder vlees eten 39%
• Vaker seizoensgroenten kopen 38%
• Wasdroger inruilen voor het wasrek 32%
• Recyclebare verpakking kopen 29%
• Beleggen in duurzame bedrijven of fondsen 29%
• Aanschaf energiezuinige apparaten 16%
Duurzame investeringen
Naast een duurzamere levensstijl van de ondervraagden is de meerderheid (80%) van mening dat bedrijven en pensioenfondsen moeten investeren in duurzame initiatieven. Sebastiaan van den Dries, directeur van BeFrank, over deze uitkomst: ‘Dit zie ik als een extra impuls om nog meer in te zetten op duurzaamheid. Zo besteden we veel aandacht aan duurzaam beleggen en zijn wij de eerste pensioenuitvoerder waar gekozen kan worden voor een CO2-neutrale pensioenregeling. Een pensioen bouw je op voor de toekomst. Gelukkig vinden steeds meer werkenden het belangrijk dat de toekomst duurzaam is.’
Schuldgevoel
Ondanks het feit dat veel werkenden hebben gekozen voor een meer milieubewuste levensstijl, kan er bij hen ook nog sprake zijn van schuldgevoel over hun gedrag. Ruim de helft (55%) van de ondervraagden zou graag nóg duurzamer bezig willen zijn. Dit is óók een extra indicatie dat aandacht voor het milieu hoog op de agenda staat.
Waar voelt u zich schuldig over als het gaat om een duurzame levensstijl?
• Voedsel weggooien 33%
• Lang douchen 28%
• De auto pakken voor korte ritjes 26%
• Plastic flesjes kopen zonder statiegeld 21%
• Vlees eten 18%
Meer spaargeld
In de media verschenen al eerder berichten dat er meer gespaard wordt. Dit onderzoek benadrukt dat nog eens: 60% van de ondervraagden heeft minder uitgegeven en dus meer overgehouden. Volgens Van den Dries zou deze omstandigheid een stimulans kunnen zijn om extra premie in te leggen voor je pensioen. ‘Door de lage rente kan beleggen met een lange horizon mogelijk meer rendement opleveren. Daarnaast kan het ook fiscaal interessant zijn. Het is altijd goed om daar eens met een adviseur naar te kijken.’
Over het onderzoek
In opdracht van BeFrank deed Panelwizard eind mei 2021 onderzoek onder 1130 werkende Nederlanders van 25 jaar en ouder.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing