Finalist SAN Next Merkenbouwer Veronique Visser van Cloetta (5)

Finalist SAN Next Merkenbouwer Veronique Visser van Cloetta (5)
  • B2b
  • 2 mei 2022 @ 09:55
  • 22832 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • AwardsInterviewMarketing

De SAN Next Merkenbouwer Accent is de individuele jaarprijs voor het talent dat de meest aansprekende bijdrage geleverd heeft aan het bouwen van een merk. De vijf finalisten zijn bekend en stellen zich voor. In deze aflevering de 5e en laatste finalist: Veronique Visser, Brand Manager Refreshment bij Cloetta voor Sportlife, King & XyliFresh.

Wat is je eerste reactie op de nominatie?
Trots! Ik ben sowieso al supertrots dat ik voor zo’n mooi merk als Sportlife werk en dan is het extra bijzonder als het werk dat je verzet opvalt en gewaardeerd wordt. Ik vroeg me vorig jaar al af hoe je een nominatie in de wacht zou kunnen slepen en daarom voel ik me vereerd dat ik nu zelf op de shortlist sta!

Wat vind jij momenteel sterke merken?
Een sterk merk betekent voor mij onder andere op een onderscheidende, herkenbare manier je persoonlijkheid tonen. Het gaat om het gevoel dat je bij het merk krijgt en waar het merk voor staat, oftewel, wil men met jouw merk gezien en geassocieerd worden? Als merk moet je hier consistent aan bouwen om het vertrouwen van de consument te winnen. Anderzijds moet je - passend bij je merk - ook open staan voor vernieuwing en kansen pakken als de veranderende wereld en consument daarom vraagt. Merkvoorkeur creëer je alleen als je vanuit de wensen en behoeften van de consument acteert.
Een merk dat dit goed doet, is Coolblue. Coolblue blijft een best practice! Puurder dan de CEO als persoonlijkheid kun je het niet krijgen. Ook heeft Coolblue een duidelijke communicatiestijl met een knipoog, wat voor een hoop reuring in de media en onder consumenten zorgt. Tot slot speelt het goed in op duurzaamheid qua verpakkingen en bezorgopties.
De Unlimiteds-campagne van T-Mobile spreekt mij ook erg aan. T-Mobile speelt goed in op de verschillende doelgroepen met herkenbare 5G-momenten. Dus geen technisch verhaal, maar de consument centraal. Het is een concept waar het merk op voort kan blijven bouwen. En stiekem ‘rap’ ik het eerste nummer van Typhoon gewoon mee. Blijven hangen doet het zeker!

Doen merken voldoende om zich als sterk merk te profileren?
Niet elk merk haalt alles eruit wat erin zit. Het bouwen en onderhouden van een sterk merk vraagt effort. Dat is soms lastig en daar heb ik zelf ook mee te maken. Naast Sportlife ben ik ook verantwoordelijk voor King en XyliFresh. Deze merken hebben, net als Sportlife, op alle vlakken - verpakking, product, media, et cetera - aandacht nodig en daar zou ik graag meer mee willen doen, alleen je moet helaas ook keuzes maken. King bestaat dit jaar 100 jaar en daarvoor hebben we op een creatieve, laagdrempelige manier toch de campagne In de hoofdrol op kunnen opzetten. Aangezien het een merk is met een rijke historie, heeft iedereen er wel z’n eigen herinneringen aan. De sympathie van het merk hebben we dan ook terug laten komen in de campagne en dit heeft gezorgd voor een hoge PR-waarde!

Wat is voor jou de grootste uitdaging bij het bouwen van jouw merk?
De grootste uitdaging voor Sportlife is relevant blijven. De kauwgommarkt is namelijk geen makkelijke categorie, gezien de dalende penetratie. Dit speelt al een aantal jaren en wordt vooral gedreven door vergrijzing en minder rokers. Bij Sportlife werken we hard aan deze factoren, door nieuwe producten binnen de kauwgom- en aangrenzende categorieën te introduceren en onze verpakkingen te verduurzamen. De relevantie hebben wij in 2021 aangepakt met de introductie van Sportlife Boost: frisse kauwgom met functionele ingrediënten als vitamines en cafeïne. Hiermee spelen we in op de drukke, prestatiegedreven maatschappij waar we in leven én maken we de kauwgomcategorie relevanter. Met Sportlife Boost bieden we namelijk meer en nieuwe gebruiksmomenten. Of je nu wat extra focus nodig hebt tijdens het werken, studeren of gamen of extra energie kunt gebruiken tijdens het autorijden of sporten. In 2022 hebben we de stap naar de mintscategorie gemaakt, om ook als je de kauwgomcategorie uitstapt een alternatief te bieden en als merk dus relevant te blijven. Op het gebied van duurzaamheid hebben we in 2020 al onze potten van oil based plastic omgezet naar plant based plastic. Dat betekent dat al onze potten voor meer dan 95 procent gemaakt zijn van suikerriet, wat voor een lagere CO2-voetafdruk zorgt.

Waarom zou jij moeten winnen; wat zijn je sterkste punten?
Ik adem - letterlijk én figuurlijk 😉- het merk Sportlife. Eén van mijn sterkste punten is dat ik heel positief en enthousiast ben en dat ook op anderen kan overbrengen. Anderen, zoals collega’s en bureaumensen, neem ik daarin mee en dat vergroot de trots en passie voor het merk. Dat dit mijn kracht is, blijkt ook uit het feit dat ik binnen Cloetta een ambassadeursgroepje heb opgericht om Cloetta nog meer en beter op de kaart te zetten. Verder ben ik gedreven om de beste kwaliteit te behalen in alles wat we doen. Dit uit zich in het consistent doorvoeren van onze merkfacetten en resultaatgerichtheid. Dat is ook hard nodig bij innovaties die verder gaan dan alleen een ander smaakje, zoals Sportlife Boost.

Winnaar
De SAN werkt voor deze Accent samen met executive search-bureau Top of Minds en op 9 mei 2022 presenteerden de kandidaten zich bij Top of Minds in Amsterdam. De winnaar wordt bekendgemaakt tijdens de uitreiking van de SAN Accenten 2021 op 2 juni 2022 bij Studio 21 in Hilversum.

JURY
René Repko, marketing- en retailexpert en onafhankelijk voorzitter
Janko Klaeijsen, Founding Partner Top of Minds
Ine Stultjens, Head of Marketing & Communication bij Koninklijke Auping, Adverteerder van het Jaar 2020
Caroline van Turennout, Directeur Marketing & E-commerce bij Zeeman Textielsupers, winnaar van de Consistent Accent 2020
Charley Peereboom, Manager of Operations bij We are Blossom & Director Creatie bij Greenhouse (part of Group M - WPP) en VEA Next Legend
Els Versluis, European Brand Manager Abbot Kinney’s bij Wessanen Benelux en SAN Next Merkenbouwer 2020
Yvette Belt-Beekman, VP Brand, Marketing Communicatie & Sponsorships en bestuurslid SAN

De overige kandidaten in willekeurige volgorde


Adriaan Hogervorst van Goboony


Danique Wildschut van Bertolli


Anouk van Huissteden van Coca-Cola


Stefan Bothoff van Orderchamp

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken