Verbeter je vindbaarheid met een zakelijk weblog

Verbeter je vindbaarheid met een zakelijk weblog
  • B2b
  • 22 feb 2016 @ 10:15
  • 17516 x gelezen
  • Link
  • Robbert van den Heuvel
    Robbert van den Heuvel

    eigenaar
    Heuvel Marketing
  • MarketingautomationLeadsBloggen

Uit het State of Inbound Marketing onderzoek - uitgevoerd in opdracht van Hubspot - blijkt dat steeds meer ondernemingen in de Verenigde Staten een toenemend deel van het marketing budget reserveren voor het bijhouden van een eigen zakelijk weblog. Daarnaast blijkt uit dit onderzoek dat het onderhouden van een zakelijk weblog daadwerkelijk leidt tot het werven van nieuwe klanten.

Een zakelijk weblog is een soort online dagboek waarop je op eenvoudige wijze artikelen kunt publiceren, voorzien van tekst, afbeeldingen, geluidsfragmenten en videobeelden. De bedoeling van een weblog is dat je informatieve artikelen schrijft die zijn gericht op je beoogde potentiële klant. Hierbij is het zaak dat je laat blijken dat je jezelf kunt inleven in de problemen waarmee deze op zakelijk vlak worstelt. Als je dit op deze manier doet, profileer je jezelf als een echte kennisleider in je vakgebied.

Prikkelende vragen
Probeer hierbij wel te waken voor het schrijven van louter promotionele artikelen, met name als deze over de eigen onderneming gaan. Dit zal lezers al snel doen besluiten om af te haken waardoor de kans op een trouwe lezersschare snel afneemt. Het is aan te raden om aan het eind van ieder artikel een prikkelende vraag of een stelling te plaatsen. Een prominent onderdeel van vrijwel ieder weblog is het reactieveld: hierin kan je lezer zijn of haar reactie plaatsen.

Interessante discussies
Je kunt ervoor kiezen om reacties eerst te controleren, voordat ze geplaatst worden. Het is een stuk natuurlijker om iedere reactie direct op de website te laten plaatsen. In geval van onwelvoeglijke bijdragen, kun je deze binnen no-time verwijderen. Vrijwel ieder blogplatform stuurt een e-mailbericht, zodra er een reactie is geplaatst. In de wereld van het weblog is het gebruikelijk om zelf ook weer te reageren op reacties. Hierdoor houd je het weblog levendig en kan er een interessante discussie ontstaan.

Zoekmachines
Een mooie bonus van het bijhouden van een zakelijk weblog, is een betere vindbaarheid in zoekmachines:

  • Veel zoekmachines geven artikelen uit weblogs hoog weer in natuurlijke zoekresultaten.
  • Daarnaast wordt voor ieder artikel een aparte webpagina aangemaakt. Een programma als Hubspot, dat een geïntegreerd blogplatform bevat, stelt je op eenvoudige wijze in staat om je artikel te optimaliseren voor vindbaarheid. Dit levert je weblog en dus ook je website uiteindelijk een hogere rangschikking in de zoekresultaten op, met als gevolg weer extra bezoekers.

Samengevat zijn dit de voordelen van een zakelijk weblog:

  • Je wordt gezien als specialist in je vakgebied;
  • Je kunt online van gedachten wisselen met je (potentiële) klant;
  • Je vindbaarheid in zoekmachines wordt aanzienlijk groter.

Het State of Inbound Marketing onderzoek is hier te downloaden. Heb je zelf ervaringen met het bijhouden van een zakelijk weblog? Laat dan een reactie achter! 

Robbert van den Heuvel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken