3 b2b eCommerce trends voor 2017
- B2b
- 2 jan 2017 @ 10:00
- Link
-
Michiel Schipperus
CEO & Managing Partner
Sana Commerce - Marketingautomation
- 2 jan 2017 @ 10:00
- Michiel Schipperus
Wat heeft 2017 in petto voor b2b eCommerce? Machine learning, personalisatie, mobiel: er gebeuren momenteel zoveel spannende dingen dat het moeilijk is het allemaal terug te brengen tot een handvol trends of ontwikkelingen. Ik ben voortdurend in gesprek met ons klantenbestand voor meer informatie over de vragen en uitdagingen waarmee zij worden geconfronteerd. Op basis van deze gesprekken, heb ik de drie trends gekozen, waarvan ik denk dat ze in 2017 de grootste impact op e-commerce hebben.
1. De verdere groei van cloud-gebaseerde technologie
SaaS is niets nieuws natuurlijk. Salesforce biedt al jaren cloudgebaseerde sales support en CRM-systemen, en je kunt nu zien dat bedrijven als Microsoft en SAP nu vol reageren. Neem bijvoorbeeld de release van Dynamics365. Dat is volstrekt logisch: het is wat mensen inmiddels gewend zijn. Voorbij zijn de dagen dat we bereid waren te wachten op een nieuwe release van een update, om deze vervolgens handmatig in het hosting center te installeren. Vandaag de dag verwachten we dat onze updates automatisch worden gedownload en geïnstalleerd. En dat gebeurt dus ook.
En net zoals b2c bedrijven als Amazon de verwachtingen ten aanzien van b2b-webwinkels bepalen, zijn het toepassingen als Netflix en Spotify die de lat voor ERP-systemen ook hoger en hoger leggen. Steeds meer gebruikers verwachten een constante toegang tot de nieuwste features.
De impact die dit gaat hebben is enorm. Altijd toegang hebben tot de meest recente versie van software helpt bedrijven hun systemen veilig te houden. Maar het doet veel meer. Het betekent vooral ook dat de door hen gebruikte software niet langer een rem of belemmering hoeft te vormen voor het aanbieden van concurrerende producten, superieure service, en een geweldige customer experience.
We beseffen wel dat dit niet voor alle organisaties zal werken. Het is een uitdaging voor leveranciers van geïntegreerde oplossingen om al deze ontwikkelingen bij te houden en tegelijkertijd de juiste ondersteuning te blijven bieden voor de bedrijven die nog een tijdje liever vasthouden aan on-premise ERP-oplossingen.
2. Het maximaliseren van prestaties met Big Data en Machine Learning
Klanten zijn altijd op zoek naar manieren om hun verkoop te verbeteren, en we hebben het gevoel dat er nog veel te winnen is met big data. Bij Sana hebben we de in onze 9.1 versie de eerste stappen al gezet om met gebruik van grote datasets de online koopervaring te verbeteren. Onze voorspellende bestelfunctie analyseert de aankoopgeschiedenis van een klant met het oog op slimme suggesties voor de volgende bestelling.
Maar dat is slechts het topje van de ijsberg.
Er is een hoop waardevolle informatie beschikbaar in openbare datasets. De mogelijkheden zijn echt spectaculair: stel je voor dat je met machine learning de impact van het weer op aankooptrends kunt vaststellen, of nauwkeurige verschillen in koopgedrag kunt zien per demografische subgroepen. En als je een specifieke merkvoorkeur onder professionele afnemers in een bepaald gebied kunt zien, kan dit b2b-verkopers echt helpen hun assortiment en aanbod te optimaliseren om zo een meer plezierige persoonlijke koopervaring te creëren voor hun klanten.
3. Een meer divers IT-landschap
Tot slot, geen echt nieuwe trend maar één die zich steeds verder doorzet: de diversificatie van het IT-landschap. Toen we een paar jaar terug Sana lanceerden, waren ERP's monolithische systemen die werden verondersteld om alle bedrijfsprocessen te verwerken. Ze waren enorm complex en veelomvattend: uw one-stop-shop voor alle businessprocessen en data.
Nu verandert dit snel. Meer gespecialiseerde systemen komen op. Niemand vindt het meer raar om met een aparte CRM-tool sales te ondersteunen, en de kans is groot dat als je zelf geen PIM-tool (Product Information Management) gebruikt, je wel iemand kent die dat doet. Misschien heb je zelfs een apart marketing automation systeem.
In tegenstelling tot vroeger werkt deze aanpak nu wel, dankzij de naadloze integratie tussen de verschillende gespecialiseerde systemen. Het is iets waarvan wij ons al een tijdje heel bewust zijn vandaar dat ERP-integratie het fundament is van onze e-commerce oplossing.
Aanpassing en flexibiliteit
Ik geloof dat de cruciale verandering daarbij is dat in plaats van zich te concentreren op een groot systeem, succesvolle oplossingen nu flexibel genoeg moeten zijn om in een meer divers IT-ecosysteem te passen. Alleen dan kunnen ze de best mogelijke integratie en prestaties leveren, en daarmee de best mogelijke klantervaring. Aanpassing en flexibiliteit zijn voor mij dus de sleutelwoorden van 2017.
-
Michiel Schipperus
- Werkt bij: Sana Commerce
- Functie: CEO & Managing Partner
- Website:http://www.sana-commerce.com/nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Conservatorium Hotel en ADE... 11-10-2024
- IAA organiseert Benelux Leadership... 10-10-2024
- Sjaak Hoogkamer neemt na 12 jaar... 07-10-2024
- Beeckestijn en EarlyBridge fuseren30-09-2024
- De marketingtransfers van week 39,... 27-09-2024
- Strategische denkers (15): Het... 26-09-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing