[column] De kracht van onafhankelijkheid
- B2b
- 25 mei 2020 @ 09:21
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Communicatie
- 25 mei 2020 @ 09:21
- Gastblogger
Wie komen er straks sterker uit de crisis? Onafhankelijke bedrijfjes? Of clubs die vastzitten binnen een groot netwerk? Columnist Pascal Boogaert schijnt zijn licht op de toekomst.
Ik hou van onafhankelijkheid. Ik hou van onafhankelijke freelancers en ik hou van onafhankelijke clubs. Elke keer als een onafhankelijke creatieve club opgaat in een keten, ben ik toch een beetje teleurgesteld. Kennelijk kiezen liever voor het geld dan voor de klant.
Want – zo denkt mijn brein althans – een onafhankelijke club werkt het liefst samen met de allerbeste en allerleukste specialisten voor zijn klant. Terwijl een club binnen een groep moet samenwerken met de beschikbare specialisten in die keten voor haar klant; zodat de keten zoveel mogelijk klussen (geld) binnenhaalt. En dat het dan niet altijd de allerleukste of allerbeste specialisten zijn, maakt voor zo’n keten niet veel uit.
Ik vroeg me af of mijn brein het bij het juiste eind heeft. Dus ik ben een beetje gaan Googlen naar de pros en cons van onafhankelijke clubs. Ik heb gezocht naar vergelijkingen tussen ketens. En ook… hoe komen onafhankelijke partijen straks uit de crisis?
(Er wordt in Nederland weinig geschreven over onafhankelijke marcom specialisten vs ketens, dus vandaar een greep uit internationale artikelen.)
De twee grootste voordelen van een keten, of groot agency:
Maar nu steeds meer adverteerders kiezen voor een (klein) in-house agency kunnen zij deze twee taken prima overnemen. De in-house markering manager coördineert alle leveranciers. En de in-house creatieve director bewaakt het merk in alle communicatiemiddelen. Dus hoeveel waarde hebben deze twee voordelen nog?
Vrijheid versus groot
De keuze van een onafhankelijke club om zich wel of niet aan te sluiten bij keten draait – behalve de pecunia - om een moeilijk dilemma:
- Ultieme vrijheid, maar groeien en grote klanten scoren blijft moeilijk.
- Minder vrijheid in ruil voor groei en grotere klanten.
“If it’s a boutique and wants to stay a boutique, then being independent might be the best thing for you as you can win your own bread and be happy in your own world. But if scale is your game and you would like to explore working with the best global brands, then an agency network might be a better choice.”
Financieel net zo sterk als een keten
Financieel gezien, maak het niet uit of je een ‘independent’ bent of onderdeel van een netwerk. Een boutique agency (zoals onafhankelijke clubs ook wel worden genoemd) heeft weliswaar minder overhead, maar mist aan de andere kant de financiële buffer van een keten. Hier een stukje uit 2017:
Maar ja, hoe sterk is de financiële buffer van een keten nog als de grote netwerken het al voor de coronacrisis zwaar hadden?
De twee grootste nadelen van groot
Samenvatting van mijn geGoogle
Groot heeft z’n beste tijd gehad. Dat werd al in 2016 door PMC voorspeld: “Large advertising agencies are starting to lose their luster…. These types of agencies are hard to sustain nowadays, and only the best of the best remain.”
Onafhankelijke clubs zijn beter; ze zijn flexibeler, sneller, persoonlijker, klantgerichter, budgetvriendelijker, creatiever, gespecialiseerder. Dat wordt in dit artikel goed opgesomd.
En ook Forbes heeft een mooi lijstje waarom ‘big brands’ zouden moeten overwegen om te werken met kleine spelers:
Hier nog wat fijne quotes
“Smaller agencies are more flexible and creative in what they can offer a seller,”
En hoe zit het nou met de crisis?
Er is een groot onderzoek gehouden onder 250 ‘boutique’ bureaus. De ondervraagden zelf zijn somber. “up to 20 to 50% of agencies might go bankrupt”
Maar uit hetzelfde onderzoek wordt de conclusie getrokken dat de grootste klappen zullen vallen onder de traditionele business modellen: “The most affected segment of businesses, of course, will be the traditional business format.”
Campaign US vroeg experts naar hun voorspelling: “Which shops do you expect to come back stronger after the coronavirus outbreak passes, and why? Independents? Mid-size? Boutique? Holding companies? Media? Creative?”
De antwoorden lopen uiteen. Sommige stemmen voor de ketens:
“Strong networks will become stronger, they have more means to leverage their capital to ride the next one year….. Independents, especially media-based or small, with clients mostly on project basis will struggle because they will run out of cash.”
“The agencies who currently have the deepest pockets and most diverse client list will have an immediate advantage to survive in the short term.”
Anderen geven de ‘independents’ meer hoop:
“That’s not to say that independents won’t play a key role in the "comeback." They most definitely will. We’ve seen time and again how tenacious, flexible and scrappy these shops can be in adapting to marketplace disruption.”
“Independent, and highly regarded midsize agencies are likely to absorb the body blows better by lowering margins.”
Conclusie
Als we de crisis buiten beschouwing laten, dan ligt de toekomst bij onafhankelijke ‘boutique’ clubs. Het blijft koffiedikkijken wie gevoeliger is voor de crisis: de grote bureaus of de kleine clubs. Misschien dat veel kleintjes het toch niet redden. Maar als de crisis vroeg of laat voorbij is, komen ze gewoon weer terug; sterker dan ooit. En dat is mijn voorspelling.
Door: Pascal Boogaert.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Bidfood introduceert eigen commerce media netwerk
- De marketingtransfers van week 17, 2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor gerichte B2B-advertenties
- Spotler neemt Lets Get Digital over
- Stef de Reeder van ABN Amro: 'Marketing is veel meer dan...
- Wing Cheung op Nima Marketing Day: 'Van onenightstand...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 18,... 09-05-2025
- Nima Marketing Day: 'De haven van... 06-05-2025
- Nederlandse bedrijven bouwen samen... 06-05-2025
- De marketingtransfers van week 17,... 02-05-2025
- Bidfood introduceert eigen commerce... 01-05-2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor... 01-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management