Verdwenen Merken (7): Taco Rijssemus over Buckler

Verdwenen Merken (7): Taco Rijssemus over Buckler
  • Bureaus
  • 16 sep 2016 @ 15:44
  • 28833 x gelezen
  • Link
  • Richard Otto
    Richard Otto

    Founder
    Tens Media
  • Merken

In een serie over Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon (auteurs van het gelijknamige boek) een groot aantal reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: Taco Rijssemus, mediadirecteur KRO-NCRV over Buckler. Rijssemus: ‘Mijn favoriete verdwenen merk is Buckler, omdat het laat zien dat de reclamewereld geen geïsoleerde biotoop is, maar onderdeel van de samenleving.'

'Dat een cabaretier met een optreden het werk van marketing en reclame in een keer ongedaan kon maken was ongekend. In dit tijdperk is die sensitiviteit voor de geluiden uit de samenleving (en niet alleen van consumenten, maar ook de politiek, ONG's, etc.) vele malen hoger. Die sensitiviteit is nog eens versterkt door de grote rol die sociale media momenteel in ons leven spelen.’

Jarenlang kon je er niet fatsoenlijk voor uitkomen, maar tegenwoordig is het gewoon weer helemaal hip. Mannen mogen gewoon Malt-bier en zelfs Radlers bestellen op het terras. Dat laatste drankje is aan een opmerkelijke opmars bezig en wordt tegenwoordig zelfs geserveerd in smaken als ‘ananas’ en ‘framboos’. Die Radler-hype lijkt ergens op de enorme populariteit van alcoholvrije bieren in de jaren '90. Een hype die ook nu weer oplaait, maar toentertijd abrupt stopte. Neerlands bekendste cabaratier ging zich er namelijk mee bemoeien. Met de volgende rake woorden sloopte Youp van ’t Hek eigenhandig het favoriete merk van Taco:

“Buckler, dat kent u toch wel? Dat is dat gereformeerde bier. Buckler-drinkers, daar heb ik een hekel aan. Van die lullen van een jaar of 40 die naast je in het café staan met hun autosleutels. Rot eens op jongen, ik sta hier een beetje bezopen te worden. Ga weg gek! Ga in de kerk zuipen, idioot. Zuip dan niet, idioot!"

Het was deze passage uit de oudejaarsconference van 1989 waarmee Youp eigenhandig de nek omdraaide van het alcoholarme biermerk Buckler. Het merk kreeg daarbovenop nog harde klappen in de concurrentiestrijd met het opkomende Bavaria Malt. Laatstgenoemde was namelijk niet alleen goedkoper, maar volgens velen ook veel lekkerder.

Buckler verloor, ondanks smaakverbeteringen en een intensieve promotiecampagne, uiteindelijk de strijd. In 1993 verdween het merk uit ons land. Heineken, eigenaar van Buckler, gebruikt de merknaam overigens nog wel gewoon in landen als Frankrijk en Spanje. Hier laten ze zich dan ook niet zo leiden door de woorden van Youp.

Het boek 'Verdwenen Merken' kost € 29.95 en is hier te bestellen.

Lees ook:

Ruud de Langen over Wastora
Willem-Albert Bol over Libertel 
Wim Ubachs over Choq
Jan Dijkgraaf over Freeler
Gonny van der Zwaag over Greenpoint
Jean-Paul Schaddé van Dooren over Caraco



Richard Otto

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken