Verdwenen Merken (7): Taco Rijssemus over Buckler
- Bureaus
- 16 sep 2016 @ 15:44
- Link
-
Richard Otto
Founder
Tens Media - Merken
- 16 sep 2016 @ 15:44
- Richard Otto
In een serie over Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon (auteurs van het gelijknamige boek) een groot aantal reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: Taco Rijssemus, mediadirecteur KRO-NCRV over Buckler. Rijssemus: ‘Mijn favoriete verdwenen merk is Buckler, omdat het laat zien dat de reclamewereld geen geïsoleerde biotoop is, maar onderdeel van de samenleving.'
'Dat een cabaretier met een optreden het werk van marketing en reclame in een keer ongedaan kon maken was ongekend. In dit tijdperk is die sensitiviteit voor de geluiden uit de samenleving (en niet alleen van consumenten, maar ook de politiek, ONG's, etc.) vele malen hoger. Die sensitiviteit is nog eens versterkt door de grote rol die sociale media momenteel in ons leven spelen.’
Jarenlang kon je er niet fatsoenlijk voor uitkomen, maar tegenwoordig is het gewoon weer helemaal hip. Mannen mogen gewoon Malt-bier en zelfs Radlers bestellen op het terras. Dat laatste drankje is aan een opmerkelijke opmars bezig en wordt tegenwoordig zelfs geserveerd in smaken als ‘ananas’ en ‘framboos’. Die Radler-hype lijkt ergens op de enorme populariteit van alcoholvrije bieren in de jaren '90. Een hype die ook nu weer oplaait, maar toentertijd abrupt stopte. Neerlands bekendste cabaratier ging zich er namelijk mee bemoeien. Met de volgende rake woorden sloopte Youp van ’t Hek eigenhandig het favoriete merk van Taco:
“Buckler, dat kent u toch wel? Dat is dat gereformeerde bier. Buckler-drinkers, daar heb ik een hekel aan. Van die lullen van een jaar of 40 die naast je in het café staan met hun autosleutels. Rot eens op jongen, ik sta hier een beetje bezopen te worden. Ga weg gek! Ga in de kerk zuipen, idioot. Zuip dan niet, idioot!"
Het was deze passage uit de oudejaarsconference van 1989 waarmee Youp eigenhandig de nek omdraaide van het alcoholarme biermerk Buckler. Het merk kreeg daarbovenop nog harde klappen in de concurrentiestrijd met het opkomende Bavaria Malt. Laatstgenoemde was namelijk niet alleen goedkoper, maar volgens velen ook veel lekkerder.
Buckler verloor, ondanks smaakverbeteringen en een intensieve promotiecampagne, uiteindelijk de strijd. In 1993 verdween het merk uit ons land. Heineken, eigenaar van Buckler, gebruikt de merknaam overigens nog wel gewoon in landen als Frankrijk en Spanje. Hier laten ze zich dan ook niet zo leiden door de woorden van Youp.
Het boek 'Verdwenen Merken' kost € 29.95 en is hier te bestellen.
Lees ook:
Ruud de Langen over Wastora
Willem-Albert Bol over Libertel
Wim Ubachs over Choq
Jan Dijkgraaf over Freeler
Gonny van der Zwaag over Greenpoint
Jean-Paul Schaddé van Dooren over Caraco
-
Richard Otto
- Werkt bij: Tens Media
- Functie: Founder
- Website:http://www.tensmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
- Kruidvat kiest Ace voor social mediastrategie
Laatste Nieuws
- 'We zetten grote stappen in onze... 14-07-2025
- Fems On Fire doorbreekt stilte rond... 14-07-2025
- Breaker bevrijdt GIF-helden met... 14-07-2025
- Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom... 11-07-2025
- Wereldwijde herpositionering... 11-07-2025
- [column] De enige merkwaarde die er... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers