Reclame maken om maatschappij te veranderen: The Knuckle Princess

Reclame maken om maatschappij te veranderen: The Knuckle Princess
  • Bureaus
  • 8 mrt 2021 @ 10:45
  • 16431 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Film

De korte biopic The Knuckle Princess van regisseur Jacobine van Hellemond verschijnt vandaag, maandag 8 maart, op Internationale Vrouwendag 2021 #IWD2021, die dit jaar in het teken staat van #ChoosetoChallenge (‘from challenge comes change’).

The Knuckle Princess gaat over Eri Yoshida die in 2009 als eerste vrouw op 16-jarige leeftijd debuteerde in het professionele mannenhonkbal in Japan

Yoshida heeft een ‘geheim’ wapen: de knuckleball – een vertraagde, spectaculaire worp waarbij de bal zo grillig en onvoorspelbaar wordt dat deze heel lastig te raken is voor de persoon aan slag. Yoshida’s beheersing van deze techniek maakte haar een gelijkwaardige speler in het verder geheel uit mannen bestaande professionele honkbal. En tot op de dag van vandaag is ze een van de weinige vrouwen die deze positie bereikt heeft.

Ik ben al langer geïntrigeerd door vrouwen die succes hebben in een mannenwereld.

Jacobine van Hellemond (hazazaH Film): ‘Ik ben al langer geïntrigeerd door vrouwen die succes hebben in een mannenwereld. Vermoedelijk ook doordat ik zelf worstelde met het vinden van mijn plek in de reclamewereld (waarin het overgrote deel van de succesvolle of veelgevraagde regisseurs nog altijd man is). Het verhaal van Eri kwam op mijn pad en na een ontmoeting met haar via Skype was ik zo geïnspireerd door haar serene kracht en haar focus dat ik haar verhaal graag in beeld wilde brengen. Vooral omdat zij de eerste was in haar veld en zij geen enkel vrouwelijk voorbeeld had. Een echte pionier!’

Van Hellemond zou graag een serie van dit soort films maken. Ze is bezig om merken hiervoor te interesseren.

Met een vergelijkbare vastberadenheid als die van Eri Yoshida is de film samen met hazazaH tot stand gekomen. Jacobine: ‘Het was erg spannend om te kiezen om naar Japan af te reizen. We wisten niet wat wij daar zouden aantreffen en zijn zelfs gewaarschuwd voor de geslotenheid van de Japanners. Het tegendeel bleek waar en alles kwam samen: hazazaH die het project vanaf het begin gesteund en aangejaagd heeft, het Tick fonds dat financieel bijdroeg, een fantastische crew én geweldig enthousiaste lokaal gescoute cast. En ik geloof dat, net als Eri, kiezen voor de stem in mijn hoofd die mij zei dat het wél zou lukken, er een rol in heeft gespeeld dat we zo’n uitdagend project van de grond hebben kunnen krijgen.

Jacobine ziet reclame en film maken als een kans om maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen

Magie

Marty Keizer, producer van de film: ‘Vanaf het moment dat wij aankwamen in Japan ontstond er een soort magie die dit project boven ieders verwachting tot leven bracht. Jacobine ziet reclame en film maken als een kans om maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen en het verhaal van Eri – dat zo bijzonder is dat wij vonden dat het verteld moest worden – deed haar realiseren dat haar vrouwelijkheid juist een toegevoegde waarde kan zijn. Deze film heeft Jacobine doen groeien als regisseur en zij hoopt met deze film ook anderen te inspireren om hun dromen na te jagen en in hun kracht te staan.’

Credits

Productie: hazazaH Film & Photography

Regie: Jacobine van Hellemond

Scenario: Jacobine van Hellemond & Kim Triesscheijn

Producer: Marty Keizer

D.O.P: Robbie van Brussel

Focus Puller: Luuk Schmitz

Translation & Production Assistant: Daisy Kerkenaar

Editor: Fatih Tura

Post: Joppo@deGrot

Sound Design and Music: Randall MacDonald @wavestudios

Extra thanks to: Jeroen van den Idsert, Liesbeth van den Idsert, Cynthia Fidder, Camalot, Stichting Tick, Jinn van Gastel, Erik@deGrot, Bram van Alphen & Eri Yoshida

 



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken