[column] In de reclame
- Bureaus
- 27 aug 2019 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Reclame
- 27 aug 2019 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Wat valt ons op als we naar het huidige reclamelandschap in Nederland kijken? Dat was de insteek voor deze editie, met in de slipstream uiteraard de vervolgvraag: wat schiet de marketeer hiermee op?
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we die conclusie maar zoveel mogelijk aan hem/haar zelf overlaten. Wat we wel via de Stelling onder de loep namen is de gradatie van loyaliteit van de marketeer aan zijn/haar reclamebureau. En die is best hoog, zo blijkt, want een merk bouw je nu eenmaal niet in één jaar. Bovendien vonden we het interessant om even in de rol van Quote te schieten om te determineren - met de hulp van een gerenommeerd deskundigenpanel, dat wel - wat een gemiddeld reclamebureautje nou eigenlijk kost. Is dat 8, 10 of 12 miljoen? Of zitten we er ver naast? We horen het graag alsnog…
Wat opmerkelijk is in reclamebolwerk Amsterdam - met excuus aan Rotterdam, Breda, Utrecht en andere reclamesteden - is dat de traditionele reclame-enclave op de Schinkel enigszins inboet aan gewicht. De Houthavens is de place to be, zo lijkt het. Hier nestelt zich de nieuwe reclame-orde met veel ‘jonkies’ die de samenwerking ten volle omarmen. Het WPP-bolwerk aan de Amstel wordt gedoogd, terwijl Capital C vooral als gebouw staat te shinen en moeite heeft met het inlossen van de stoere belofte als ultieme creatieve hotspot in Amsterdam.
Opvallend is ook de komst van uitdager Gérard Ghazarian met zijn Candid Group in Amsterdam-Noord – want Houthavens is naar eigen zeggen gewoon duur. De filosofie van Ghazarian is heel simpel: als klassiek reclamebureau of netwerkbureau ben je te veel gebonden aan allerlei voorwaarden en restricties en als platform met gelijkgestemde partners, zoals de Candid Group is ingericht, heb je volgens hem veel meer vrijheid van handelen.
In de reclame is veel gaande: aanscherping van strategie, co-creatie, inhouse productie bij klanten, partnerships, overnames, wisseling van de macht (en aandelen), verlies van klanten (en daarmee ontslag voor medewerkers), de macht van social, de opmars van digitaal en de onwankelbare invloed van televisie.
De uitdagingen van de marketeer zijn in de tussentijd overigens alleen maar groter geworden. Aandacht, aandacht, aandacht voor het merk in een wereld vol andere schreeuwende merken. Hoe zorgen we ervoor dat de consument mijn kant opkijkt? Wat er ook verandert in de reclame, die vraag blijft nog altijd en elke dag valide.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 14, 2019.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- Digital humans, data en durf, zo... 08-07-2025
- L’Or mixt zomer, stijl en smaak in... 08-07-2025
- Overname Pinch vergroot Nederlandse... 08-07-2025
- Omnicom lanceert sportlabel Dark... 08-07-2025
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers