[column] In de reclame
- Bureaus
- 27 aug 2019 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Reclame
- 27 aug 2019 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Wat valt ons op als we naar het huidige reclamelandschap in Nederland kijken? Dat was de insteek voor deze editie, met in de slipstream uiteraard de vervolgvraag: wat schiet de marketeer hiermee op?
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we die conclusie maar zoveel mogelijk aan hem/haar zelf overlaten. Wat we wel via de Stelling onder de loep namen is de gradatie van loyaliteit van de marketeer aan zijn/haar reclamebureau. En die is best hoog, zo blijkt, want een merk bouw je nu eenmaal niet in één jaar. Bovendien vonden we het interessant om even in de rol van Quote te schieten om te determineren - met de hulp van een gerenommeerd deskundigenpanel, dat wel - wat een gemiddeld reclamebureautje nou eigenlijk kost. Is dat 8, 10 of 12 miljoen? Of zitten we er ver naast? We horen het graag alsnog…
Wat opmerkelijk is in reclamebolwerk Amsterdam - met excuus aan Rotterdam, Breda, Utrecht en andere reclamesteden - is dat de traditionele reclame-enclave op de Schinkel enigszins inboet aan gewicht. De Houthavens is de place to be, zo lijkt het. Hier nestelt zich de nieuwe reclame-orde met veel ‘jonkies’ die de samenwerking ten volle omarmen. Het WPP-bolwerk aan de Amstel wordt gedoogd, terwijl Capital C vooral als gebouw staat te shinen en moeite heeft met het inlossen van de stoere belofte als ultieme creatieve hotspot in Amsterdam.
Opvallend is ook de komst van uitdager Gérard Ghazarian met zijn Candid Group in Amsterdam-Noord – want Houthavens is naar eigen zeggen gewoon duur. De filosofie van Ghazarian is heel simpel: als klassiek reclamebureau of netwerkbureau ben je te veel gebonden aan allerlei voorwaarden en restricties en als platform met gelijkgestemde partners, zoals de Candid Group is ingericht, heb je volgens hem veel meer vrijheid van handelen.
In de reclame is veel gaande: aanscherping van strategie, co-creatie, inhouse productie bij klanten, partnerships, overnames, wisseling van de macht (en aandelen), verlies van klanten (en daarmee ontslag voor medewerkers), de macht van social, de opmars van digitaal en de onwankelbare invloed van televisie.
De uitdagingen van de marketeer zijn in de tussentijd overigens alleen maar groter geworden. Aandacht, aandacht, aandacht voor het merk in een wereld vol andere schreeuwende merken. Hoe zorgen we ervoor dat de consument mijn kant opkijkt? Wat er ook verandert in de reclame, die vraag blijft nog altijd en elke dag valide.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 14, 2019.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
Laatste Nieuws
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing