Drentse periode Van Gogh in campagne van Marketing Drenthe
- Content
- 31 mrt 2023 @ 08:57
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 31 mrt 2023 @ 08:57
- Michiel van Zaane
Op 30 maart, de geboortedag van de Hollandse meester Vincent van Gogh, is de nieuwe landelijke campagne van Marketing Drenthe gestart, waarin de Drentse periode van de schilder centraal staat. De campagne moet zijn Drentse periode in de spotlights zetten en de consument via Van Gogh te laten ontdekken hoe ‘onuitsprekelijk mooi’ Drenthe is.
Niet veel mensen weten dat Van Gogh ook in Drenthe verbleef. Drie maanden lang, in het zuidoosten van de provincie. Op zoek naar rust en inspiratie. ‘Samen met Market Response hebben we de bekendheid van en interesse in Van Gogh in Drenthe onderzocht. En slechts 1 op de 3 respondenten wist dat hij ook in Drenthe verbleef. Daar willen wij met onze campagne verandering in brengen’, aldus Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe.
De campagne is gericht op stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in cultuur en natuur. Via de verschillende uitingen komt de consument niet alleen meer te weten over Van Goghs tijd in het zuidoosten van Drenthe, er wordt ook een koppeling gemaakt met het schilderachtige landschap in andere delen van de provincie en hoe dat nú te beleven is. ‘Uit het eerdergenoemde onderzoek bleek dat ruim driekwart van de doelgroep interesse heeft om het verhaal van Van Gogh in Drenthe te bezoeken. Het merendeel (65%) verkent hierbij ook graag het Drentse landschap, waar Van Gogh al zo door werd geïnspireerd. En in Drenthe struikel je over de mooie natuur. Door de consument ook op bijzondere plekken in andere regio’s te wijzen, spreiden we de bezoekers in gebied en profiteert de toeristische sector in heel Drenthe van de aandacht rondom Van Gogh’, aldus Crum.
Helpende hand van de meester zelf
Bij de creatie van verschillende middelen (tv-commercial, social media ads, Google ads, native video en verschillende printuitingen, zoals een bijlage in National Geographic i.s.m. het NBTC, VisitBrabant en Van Gogh Brabant), was het Van Gogh zelf die hulp bood. Er zijn niet alleen schilderijen en tekeningen van zijn Drentse periode bewaard gebleven, maar ook een serie brieven aan zijn broer Theo. ‘In die brieven schrijft hij met de meest mooie woorden over Drenthe. Een betere recensent kunnen we ons niet wensen. De tekst in de commercial bestaat bijvoorbeeld in zijn geheel uit quotes van Van Gogh’, laat Crum weten.
Op 30 maart is de Van Gogh-campagne ook in Duitsland gelanceerd, in de deelstaten Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen. De online campagne wordt aangepast naar de behoeften van de Duitse consument en de commercial wordt vervangen door printuitingen in Duitse kranten als BILD en Welt am Sonntag.
Vervolg in september
De campagne is onderdeel van het jaarthema ‘Vincent van Gogh in Drenthe’. In 2023 is het 140 jaar geleden dat Vincent van Gogh in Drenthe arriveerde. In dit jubileumjaar worden er nieuwe producten ontwikkeld - zoals fietsroutes langs Van Goghs erfgoedlocaties - en veel activiteiten en evenementen georganiseerd. De grootste publiekstrekker is de tentoonstelling ‘Op reis met Vincent - Van Gogh in Drenthe’ in september in het Drents Museum. Enkele weken voor de opening van deze expositie start Marketing Drenthe met een tweede campagnepiek rondom Van Gogh. Deze eerste piek is vooral gericht op het informeren van de consument, bij de tweede piek zal activatie de boventoon voeren.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Kruidvat investeert in inhouse... 09-05-2025
- Home ontwikkelt introductiecampagne... 02-05-2025
- Tabloo start speelse... 16-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management