[designpanel] Nachtelijke passie

  • Design
  • 6 sep 2016 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DesignpanelVisual id

Robeco en Het Concertgebouw willen met de Robeco SummerNights al 28 jaar muzikale traditie voor iedereen toegankelijk maken. VBAT ontwikkelde de nieuwe visuele stijl en merkcampagne. VBAT: ‘De oude identiteit leunde sterk op herkenning door de merkkleuren roze en geel toegepast op een witte basis. De uitdaging was dit te behouden, maar ook een nieuwe dimensie aan het merk te geven. De uitgangspunten ‘passie’ en ‘nacht’ stonden aan de basis van het concept. Passie is een kernwaarde en dit wilden we uitdragen in de stijl. Nacht omdat de concerten vooral ‘s avonds plaatsvinden. Zwart was dus een belangrijke component om toe te voegen. Dat creëert ook een betere basis voor het roze en geel. De vlammen benadrukken de passie en zijn een omgekeerde versie van de grafische liervormen uit de visuele identiteit van Het Concertgebouw, een herinnering dat Het Concertgebouw de locatie is van Robeco SummerNights.’ Ons panel heeft mixed feelings…

Tom Dorresteijn, Studio Dumbar
Het is een verademing dat de vorige stijl is aangepakt. De toevoeging van zwart is een goede keuze. Het maakt een einde aan de jaren zeventig-look van de vorige identity en voegt kracht toe aan de flauwzoete kleurencombinatie geel-wit-roze die het beeld domineerde. De vlammen vind ik een interessant uitgangspunt en ook de doorvertaling daarvan naar illustratie. In zijn uitvoering had dat wat mij betreft nog wat extremer gemogen en meer eigen karakter mogen hebben. Er zijn iets teveel uitingen waarbij de vlammen een bescheiden ornament zijn.

Rapportcijfer: 7


Claire Parker, Design Bridge
This still feels like the initial concept, a first idea that hasn’t been interrogated and crafted with the care and attention it deserves. Choosing to embodying the event with a musical muse, romantic and passionate is a strong idea. An icon that embodies the brilliance of musical collaboration, the movement and energy of rapturous creation – that’s powerful and memorable. Unfortunately in execution it falls short, the illustration is awkward and poorly raised. When creating something so pared back and powerful than the devil is in the detail.

‘THE DEVIL IS IN THE DETAIL’

Rapportcijfer: 4


Roel Stavorinus
De nieuwe visuele stijl en merkcampagne van Robeco SummerNights moesten een nieuwe dimensie aan het merk geven. Met behoud van de kleuren roze en geel.

De ontwerpers kozen als uitgangspunten nacht en passie. Het mooie gegeven van de muzikale muze is gebleven, maar wat is er mee gedaan? De oude foto’s van Edland Man ogen nu misschien wat gedateerd, maar ze waren in ieder geval rijk, sferisch en intrigerend. Waar zit die nieuwe dimensie precies? Ik zie een zeer grafische stijl, die van de muze letterlijk een plat element maakt. Het ziet er allemaal strak en netjes uit, maar ik word er niet warm of koud van. Wat voegt het toe? Valt het meer op? Is het beter zichtbaar in het straatbeeld? Zet het mensen aan het denken? Verkoopt het meer kaartjes? Het is een grafische make-over, waarbij de charme van de oude stijl verloren is gegaan, jammer.

Rapportcijfer: 4


Jop Quirindongo, Dog and Pony Amsterdam
Deze campagne had ik her en der al wel langs zien komen in de stad. Een nette restyling wat mij betreft: over elk detail is nagedacht en de uitvoering is consistent. De illustratie in combinatie met het kleurenpalet zorgt voor een zwoel en zomers sfeertje. Maar toch zegt deze campagne mij heel weinig. Wat ik mis is de ‘trigger’ om een Robeco SummerNight te bezoeken. Wat kan ik er beleven? Hoe is het anders dan het reguliere programma in Het Concertgebouw? Dat mis je met name bij de uitingen zonder line-up of programma. De campagne mag wat mij betreft wat meer het verhaal achter de Robeco SummerNights vertellen.

Rapportcijfer: 5


 



















Ons panel van marketeers heeft ook hun oordeel geveld. Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 15, 6 september 2016. Hun cijfers staan in schril contrast met die van de designers.

Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens: 8
Marc van Eck, partner Business Openers: 9
Henry van der Zeeuw, marketingdirecteur Brandmasters: 7,5



Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.


Eerder beoordeelde designs:

Brouwers

Nemo

Conimex

Royal FloraHolland

Rood Met Zwarte Stippen

I sea pasta

Melkweg

Hooghoudt
















De Wijndragers

Ahoy

Pluggerz

Appelsientje

Ziggo Sport

TomTom Bandit









Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google







Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis







Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum













Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken