[designpanel] 'Gin in een nieuw jasje'

[designpanel] 'Gin in een nieuw jasje'
  • Design
  • 4 apr 2017 @ 09:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DesignpanelPackaging design

New Dutch Legacy Odins Gin van Istill belooft door een nieuw distilleerproces constante topkwaliteit. BrumDesign ontwierp de fles die dit moet laten zien en zocht daarvoor naar een vormentaal binnen de categorie, die niet - zoals gebruikelijk in de categorie - gestoeld is op heritage, maar modern en kwalitatief is en deze nieuwe techniek moet verbeelden. Het ontwerp won een NL Packaging Award in de categorie Dranken, maar is ons panel het daar wel mee eens?

Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens
Leuk leuk! Ik houd ervan, niks geen gevestigde orde, maar een breuk met de traditie. Er zijn geen concessies gedaan. Geen ‘oorspronkelijke’ verpakking die vooral kwaliteit uitstraalt, maar een moderne fles en, zo mogelijk, een nog moderner etiket. Het label loopt rondom de fles wat er heel speciaal uitziet door de gekleurde, maar zeer kwalitatief uitziende, binnenzijde. De tekst ‘New Dutch Legacy’ wordt je opgedrongen, dit had wat subtieler gemogen. De corpsgrootte in combinatie met het zwart/wit-contrast is erg in your face. Odins Gin is er voor de moderne liefhebber, niet voor de traditionele gindrinker. Gewaagd, maar zeker voor de combi met tonic geloof ik het wel.

Rapportcijfer 8

Marc van Eck, partner Business Openers
De fles en het verhaal intrigeren, dus dat is goed. Gin in een nieuw jasje, om aan te geven dat het distilleerproces vernieuwd en verbeterd is. ‘Een verpakking met vertrouwde en verstorende elementen’, aldus het designbureau. Het schuin rondlopende etiket, waardoor je buitenkant en binnenkant benut, is mooi en vernieuwend. De naam New Dutch Legacy vind ik lastig, met name Legacy, dat moeten we immers nog zien. Ik zie mezelf deze fles wel kopen en dat is dan de eerste fles gin die ik in mijn leven koop; een compliment dus. Alleen de nieuwe distilleertechniek haal ik alleen uit het verhaal en voel ik te weinig in het design. Handmade zet me namelijk op een ander spoor. Conclusie, een mooie 8,5.

Rapportcijfer: 8,5

Henry van der Zeeuw, directeur Brandmasters
Toen ik aan mijn review begon, dacht ik met een zucht ‘niet weer een hip drankmerk dat nog specialer is dan de rest’. Vervolgens bekeek ik de eerste foto van de nieuwe fles met dito verpakking en meteen zat ik in een andere sfeer. Het design is subtiel, overweldigend, stijlvol, minimalistisch, authentiek en modern tegelijk. Hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen, weet ik niet, maar het is een meesterwerk. Na wat verdieping in het verhaal over een meesterdistilleerder en zijn eigen merk valt ook meteen de naam Odin op zijn plek. De highlights: verticale naamstelling, oranje tinten driehoekdesign binnenkant label en het ingrediëntengedeelte qua vormgeving. Het unieke nummer van de batch geeft het laatste stukje exclusiviteit! geweldig gedaan!

Rapportcijfer: 8,5

De cijfers van de designers waren wat kritischer dan die van de jury van de NL Packaging Awards. Lees hun onderbouwing op marketingtribune.nl, zoekterm ‘designpanel’:

Stijn Braun, Mountain: 7

Steven de Cleen, ProudDesign: 6

Roel Keizer: 5+

Edwin Visser, SoGood: 5

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken