Laurens van den Acker: 'Auto wordt onderdeel van ons ecosysteem'

Laurens van den Acker: 'Auto wordt onderdeel van ons ecosysteem'
  • Design
  • 23 okt 2018 @ 09:59
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Automotive

Topdesigner van Renault, Laurens van den Acker is ambassadeur van de Dutch Design Week en deelt daar zijn visie op de toekomst van mobiliteit. In de komende jaren wordt de auto een onmisbaar onderdeel in ons totale ecosysteem: autonoom, elektrisch, connected, duurzaam en shareable.

Renault is als automerk groots aanwezig op de Dutch Design Week (DDW, nog tot zondag 28 oktober) met onder meer een huis van de toekomst en autoconcept Symbioz. Deze auto maakt nadrukkelijk onderdeel uit van het huis en is niet alleen een extra energiebron, maar ook een ruimte binnen de huiskamer om rustig te lezen, te reflecteren, te werken of muziek te luisteren. Het is een perfect decor om een blik te werpen in de toekomst van onze mobiliteit.

Easy Life

Van den Acker heeft bij zijn aantreden bij Renault als Senior Vice President of Corporate Design voor de personenauto’s van Renault de Easy Life cycle ontworpen: voor elke periode in je leven is er een specifiek model Renault. Deze cyclus is inmiddels uitgebreid met een designstatement in de vorm van de Trezor, een ultramoderne Formule-1 sportwagen - een F1 bolide waarin de mens weer centraal staat/zit - en de genoemde Symbioz als onderdeel van het huis.

Vanuit het perspectief van Easy Life heeft Van den Acker ‘wederom een steen in de vijver gegooid.’ Welke mobiele oplossingen zijn er voor de wereld van morgen? Want de auto van morgen verandert drastisch mee met de nieuwe inzichten van vandaag. Visionair Van den Acker bedacht dan ook drie nieuwe concepten die betrekking hebben op het openbaar vervoer, bezorgdiensten in de stad en een ultieme gamechanger in luxe, allemaal onder de noemer mobility services. Uiteraard concepten die zijn gebaseerd op het principe: autonoom rijdend, elektrisch aangedreven, connected en menselijk.

EZ serie

EZ Go (lees als Easy Go) is een pragmatisch vormgegeven stadsauto die 6 tot 8 mensen kan vervoeren op een vastgesteld traject van A naar B. Het model heeft een grote, centrale deur die het inlopen simpel en makkelijk maakt. Openbaar vervoer in een supermodern jasje. De tweede oplossing is de EZ Pro en laat zien hoe we in de toekomst spullen gaan vervoeren in een stedelijke omgeving. De EZ Pro is vooral bedoeld voor distributie van producten en diensten in de laatste kilometers naar de eindbestemming. De Pro is eigenlijk een soort basisonderstel dat containers kan dragen en vervoeren vanaf de periferie van de stad. Een bezorgservice die geen overlast veroorzaakt, duurzaam is en geheel autonoom beweegt. De mogelijkheden zijn in principe eindeloos, want de container kan ook dienst doen als foodtruck bijvoorbeeld. Het derde concept is de EZ Ultimo, een extravagante luxe ‘koets’ die een exclusieve rit naar bijvoorbeeld de opera belooft. ‘Een paar keer per jaar willen we ons anders vervoeren en misschien weer zelf het stuur ter hand nemen. Even wegdromen in een Jules Verne achtige wereld,’ aldus Van den Acker.

Het huis van de toekomst ziet er fantastisch uit. Ik zou het zo kopen.

Van den Acker (lachend): ‘Dat zijn we in elk geval in onze opzet geslaagd! Het was namelijk voor ons een droom om iets met architectuur te gaan doen. In het verleden hebben architecten, zoals Le Corbusier, zich ook wel bemoeid met het ontwerpen van een auto, maar de uitwerking ervan was altijd ietwat naïef. Dat was ook onze angst, dat we de plank zouden misslaan. Want als je mensen vertelt dat je een auto in een huis wilt zetten, dan kijkt toch menigeen je vreemd aan. Het moest niet te vergezocht zijn, dat werd de uitdaging. Het is mede dankzij de architecten van dit huis dat het zo heeft uitgepakt, zij wilden de auto echt als een mobiel onderdeel van het huis laten acteren. Dat is prima gelukt.’

Mijn vraag was voordat ik jouw presentatie had gehoord: wat is next? Maar deze uitwerking van mobility services is dus de next thing?

Van den Acker: ‘Absoluut. Ik denk dat we voor een technologische revolutie staan. In het bestaan van de auto is dit ongehoord. We gaan de stap maken naar autonoom rijden en dat is weliswaar nog een grote uitdaging, maar de behoefte bestaat! Het is niet zomaar even een natte droom van een paar ingenieurs. Wij willen als mens de vrijheid hebben om op stukken saaie weg rechtdoor te kunnen mailen, appen en film kijken. Dit wordt een verrijking van het autorijden, geen verarming. En wil je zelf rijden, dan kan dat ook. Het is the best of two worlds. Je hebt zelf de keuze. Deze ontwikkeling past naadloos in de visie van Renault met Easy Life, het is op ons lijf geschreven. Wij zijn ook voortdurend bezig om het leven van mensen te vergemakkelijken. Het zit in ons DNA, onze merkwaarden. Dat is wellicht ook de reden dat wij als eerste met het huis van de toekomst en nu met deze visie op mobility services zijn gekomen.’

Blijven er nog voldoende nieuwe ideeën over?

Van den Acker: ‘Ik ben nooit bang dat we geen ideeën voor de toekomst meer zullen hebben. Als je mij 3 jaar geleden had verteld dat we autonoom zouden gaan rijden, dan had ik minimaal mijn wenkbrauwen gefronst. Ik heb meer het idee: wat gaat mij nog meer overkomen? Wat we nu meemaken is een magisch moment waarop de behoefte en de technologie samenkomen. De auto is weer sexy geworden, een symbool van vooruitgang, net als in de jaren ‘50. En de mensen omarmen de ontwikkelingen. Dit idee van mobility services van EZ Go en Pro vinden mensen een logische stap. Ik heb het zelf gehoord en gezien op de Motor Show in Parijs. Honderden mensen rond onze nieuwe concepten. Zeg dan nog maar eens dat mensen niet geïnteresseerd zijn. Mensen zijn in hun denken al veel verder dan wij vaak beseffen, ze zijn er klaar voor.’

Veel marketeers hebben nog weinig oog voor het onderdeel design in hun marketingstrategie. Hoe zie jij dat?

Van den Acker: ‘Tja, voor ons is het een essentieel onderdeel in ons totale verhaal. Design is bij Renault momenteel de belangrijkste aankoopreden, waar vroeger loyaliteit en prijs dat waren. Hoe je onderscheidend blijft in de autowereld? Je moet de witte plek weten te vinden. Toen ik aantrad bij Renault heb ik mij uiteraard verdiept in het landschap van de automerken en de vraag gesteld: waar staan we voor? Wat willen we zijn en uitstralen? Renault is verleidelijk, menselijk en sensueel en we zijn warm. Daarin ligt het verschil met Duitse meren die vaak strak en koud zijn of Aziatische merken  die vaak een kinetische uitstraling hebben. Ik zag dat er ruimte lag in het segment waarin Fiat en Alfa Romeo zich begeven. Een vormentaal met mooie kleuren, warmte en visuele attractie. Ik heb daar gelukkig geen ongelijk in gehad.’

Wordt de marketing van auto’s ook anders als je kijkt naar deze ontwikkelingen?

Van den Acker: ‘Absoluut. Je ontwerpt geen auto meer exclusief voor de klant, maar meer ook voor steden en bedrijven. Ik vergelijk het wel met de komst van de TGV in de jaren ’80. Dat was de symbolisering van innovatie en vooruitgang. Diezelfde ervaring en uitstraling willen de steden en bedrijven straks ook om haar burgers het gevoel te geven dat er goed voor ze wordt gezorgd. Het moet als het ware een visitekaartje worden van je stad, net als de gele taxi in New York. Dan wordt het weer avontuur en opwindend en niet zomaar een wasmachine op wielen.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken