[Internationale Vrouwendag] Onderzoek naar gendergelijkheid

[Internationale Vrouwendag] Onderzoek naar gendergelijkheid
  • Design
  • 8 mrt 2019 @ 10:11
  • 12829 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • OnderzoekMaatschappij

In samenwerking met het Global Institute for Women’s Leadership en International Women’s Day heeft Ipsos tussen 21 december 2018 en 4 januari 2019 18.800 volwassenen uit 27 landen wereldwijd gevraagd naar hun visie op relevante topics omtrent gendergelijkheid. Conclusie: Ondanks veranderende mentaliteit is er nog een lange weg te gaan.

In 1912 vond de eerste International Vrouwendag in Nederland plaats. De behoeften, belangen en standpunten van de vrouw worden sindsdien extra onder de aandacht gebracht. Een dag die staat voor solidariteit en strijdbaarheid van vrouwen, waarop belangrijke thema’s zoals economische zelfstandigheid en gelijke participatie worden belicht. Er wordt gestreefd naar gendergelijkheid en een sociaal rechtvaardiger samenleving met gelijke kansen en gelijke behandeling van vrouwen en mannen. In het kader van Internationale Vrouwendag voerde Ipsos onderzoek uit naar de wereldwijde houding tegenover gendergelijkheid. Hoe wordt hier vandaag de dag over gedacht? Lees hieronder een greep uit de resultaten.

Toen en nu

Wereldwijd wordt door meer dan de helft (52%) gedacht dat ‘man zijn’ meer voordelen heeft. Slechts een tiende van de wereldbevolking denkt dat er meer voordelen zitten aan ‘vrouw zijn’. Aan de andere kant wordt door de helft van de wereldbevolking gedacht dat jonge vrouwen van nu een beter leven zullen hebben dan de vrouwen uit de generatie van hun ouders.

Gendergelijkheid

Het bereiken van gelijkheid tussen mannen en vrouwen is gemiddeld voor 65% van de volwassenen persoonlijk belangrijk. Een kwart van de Nederlandse volwassenen zegt feminist te zijn, met een gemiddelde van 33% wereldwijd.

De wereldburger is niet van mening dat de mannelijkheid van mannen die thuisblijven om voor de kinderen te zorgen wordt aangetast (75%). In Nederland is 90% het daarmee oneens. Nog eens 75% van de wereldbevolking is het oneens met de stelling zich oncomfortabel te voelen met een vrouwelijke baas. 20% van de mannen zegt dit onprettig te zullen vinden, tegenover 14% van de vrouwen. Nederland staat hier op de op een-na-laatste plaats met slechts 8% van de volwassenen die aangeeft het oncomfortabel te zullen vinden om een vrouwelijke baas te hebben.

Rol van de man

Voor het bereiken van gelijkheid voor vrouwen wordt de steun van de mannen belangrijk geacht. Twee derde geeft namelijk aan dat vrouwen geen gelijkheid zullen bereiken zonder dat mannen in actie komen. Wordt er niet al te veel van ze verwacht? Nee, daar zijn wereldburgers het eerder mee oneens (46%) dan eens (43%). Het percentage Nederlanders dat vindt dat er teveel wordt verwacht van mannen om vrouwengelijkheid te ondersteunen is ten opzichte van de andere landen laag, namelijk 24%.

Belangrijkste vrouwenkwesties

Wanneer gevraagd wordt naar de belangrijkste kwesties waar vrouwen mee te maken hebben, staan seksuele intimidatie, seksueel geweld en fysiek geweld wereldwijd in de top-3. In Nederland zien we seksuele intimidatie terugkomen op de 2e plaats in de top-3 (met 30%) met inkomensgelijkheid op de eerste plaats (33%) en de balans tussen werk- en zorgverantwoordelijkheden op plek 3 (24%).

Acties voor verandering

Wereldwijd worden gelijke inkomens voor mannen en vrouwen voor hetzelfde werk en strengere wetten voor geweld en intimidatie tegen vrouwen genoemd als belangrijkste acties voor het bereiken van gendergelijkheid, door respectievelijk 36% en 35%. Inkomensgelijkheid vindt de Nederlander een belangrijk actiepunt en staat met 49% van de burgers die dit belangrijk acht wereldwijd in top-3. In de meeste landen zien we dat vrouwen dit significant vaker benoemen dan mannen.

Het bereiken van gendergelijkheid

Nagenoeg de helft van de wereldbevolking (48%) is van mening dat er niet genoeg wordt gedaan voor het bereiken van gelijkheid op het gebied van de zorg over de kinderen en het huis, gevolgd door het bedrijfsleven (46%) en de overheid en politiek (44%). Met name over het bedrijfsleven is de Nederlander negatief; 58% van de Nederlanders denkt dat er niet genoeg wordt gedaan om gelijke rechten voor vrouwen en mannen te bereiken in het bedrijfsleven, ten opzichte van het 46% gemiddelde.

Gendergelijkheid in toekomstperspectief

De wereldburger heeft het meest vertrouwen in het verdwijnen van discriminatie tegen vrouwen op het gebied van scholing (47%). Ook in Nederland heerst er op dit gebied, ten opzichte van andere levensgebieden, het grootste optimisme (58%). De Nederlander heeft het minst vertrouwen in het verdwijnen van discriminatie tegen vrouwen in het bedrijfsleven (47%) wanneer een inschatting wordt gemaakt voor de komende 20 jaar.

Gendergelijkheid is een fundamenteel mensenrecht, maar nog altijd heerst er bij de helft van de wereldbevolking een gevoel van mannelijke superioriteit.

Download hier het volledige rapport.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken