[interview] Pakken van Melkunie in nieuw jasje gestoken door ProudDesign

[interview] Pakken van Melkunie in nieuw jasje gestoken door ProudDesign
  • Design
  • 7 mrt 2019 @ 08:52
  • 12723 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging

Na de herintroductie in 2012 wil Melkunie de merkvoorkeur verder uitbouwen en werkte hier de afgelopen tijd samen met ProudDesign hard aan. De eerste pakken met het nieuwe design verschijnen nu in de schappen.

Na de herintroductie in 2012 wil Melkunie de merkvoorkeur verder uitbouwen en werkte hier de afgelopen tijd samen met ProudDesign hard aan. Met de bekendheid van het merk zit het dankzij Peer Mascini wel goed - ‘Al het goede komt van Melkunie-koeien’ en ‘Ik zei nog zo, geen bommetje’ - maar de hernieuwde liefde kwam langzaam op gang in het door private labels gedomineerde zuivelschap. MarketingTribune sprak met Steven de Cleen, creative strategy director bij ProudDesign, en Carlijn Hensing, marketingmanager Melkunie bij Arla Foods.

Eerst een stukje historie: na de fusie moest concurrent FrieslandCampina vanwege Europese regelgeving een aantal activiteiten afstoten. Op 4 mei 2009 nam Arla Foods Melkunie over, maar pas in 2012 werd het merk opnieuw geïntroduceerd. Hensing: ‘Voordat we het Melkunie-merk nieuw leven in konden blazen, wilden we eerst in 2010 Arla op de Nederlandse markt introduceren.’

Versfiltermelk

Arla en Melkunie maken onderdeel uit van Arla Foods. Hensing: ‘Met behulp van beide merken wil Arla Foods werken aan een gezamenlijke purpose: We make it easier for people to live healthier lives with good food. Omdat de doelgroep en prijsstelling van beide merken verschillen, pakken we dit voor beide merken op een unieke manier aan, waarbij Arla met name inzet op natuur en klimaat. Voor Melkunie hebben we al jaren versfiltermelk, waarbij de melk langer lekker blijft en voedselverspilling wordt tegengegaan. Verder komen we nu met Melkunie ook met een eigen Beter-voor-de-koe-duurzaamheidsprogramma dat nog een stap verder gaat.

Omzetgroei

Melkunie is naast Arla een van de weinige grotere zuivelmerken met omzetgroei. ‘De wereld verandert snel met aangescherpte behoeften en meer concurrentie, dus een nieuwe stap was nodig. Het Melkunie-merk was altijd al een toegankelijk, optimistisch, eigenzinnig merk en het nieuwe design is eigentijds en draagt dat karakter nog beter uit. Uiteraard hebben we het nieuwe design ontwikkeld met onze partner Proud, die al sinds 2012 het merkdesign doet.’

Sterk merk

Een sterk merk moet volgens Hensing goed begrijpen wat consumenten vandaag de dag bezig houdt en op basis van relevante insights een emotionele connectie maken. ‘Om die connectie daadwerkelijk te maken, is openheid en menselijkheid belangrijk.’

Design

ProudDesign is verantwoordelijk voor de nieuwe visuele identiteit. De Cleen: ‘Om de eigenheid en toegevoegde waardes van het merk en producten duidelijk te maken hebben wij een nieuwe visuele identiteit ontwikkeld, waarin de merk- én ‘melk’-waardes duidelijker naar voren komen. In deze aanscherping staat het ongecompliceerd genieten centraal, met de cirkel – een positieve oervorm - als middelpunt. De productnaam in de cirkel vormt een sterk focuspunt, van groot belang op het drukke zuivelschap.’

Ook het klassieke Melkunie-logo is terug door alleen het woordbeeld te gebruiken. In rood of wit, als naar gelang de ondergrond. De Cleen: ‘Op deze wijze heeft het meer karakter, maar is het minder dominant, zodat het de individuele producten en verbeelding alle aandacht geeft.’

In de editie van MarketingTribune die dinsdag 12 maart verschijnt het oordeel van ons designpanel over de nieuwe verpakkingen.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken