[designpanel] 'Een tool met smoel'

[designpanel] 'Een tool met smoel'
  • Design
  • 18 apr 2019 @ 08:01
  • 14503 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital designDesignpanel

De kortste - en zeer bescheiden - definitie van Miro is online whiteboard. Iets minder bescheiden is het een samenwerkingstool uit Silicon Valley met gebruikers als Twitter, Netflix en Ikea.

Het bedrijf heeft een nieuwe naam - Miro voorheen RealTimeBoard - en een nieuwe identiteit van de hand van Vruchtvlees, gelanceerd tijdens SXSW. Vruchtvlees was verantwoordelijk voor de strategische rebranding, identiteit en creative direction van het in-house designteam van Miro in Silicon Valley, Perm en Amsterdam. Saillant detail: deze samenwerking vond plaats op het platform zelf. Walewijn den Boer, senior designer Vruchtvlees: ‘Het gebruik van Miro in het proces versterkte het werkproces van Vruchtvlees. De oneindige workspace bood een vogelvluchtperspectief om het proces in z’n geheel te overzien en fysieke grenzen te overwinnen. Aan de hand van creatiesprints en korte iteratiemomenten, videocalls en chats, zijn we in staat geweest snelle en daadkrachtige beslissingen te kunnen nemen. We zijn gestart met een concreet merkverhaal, waar de identiteit en het platform op is voortgebouwd. Door te werken in Miro konden we de verschillende processen uitstekend in beeld brengen en draagvlak creëren binnen de organisatie.’



Marc van Eck, partner Business Openers: Shame on me, maar nooit van Miro gehoord. Altijd lastig om dan commentaar te geven. Dat het designbureau in het designproces gebruik heeft gemaakt van de grenzeloze tool vind ik tof en is een bonuspunt waard. Ik ga dus op mijn gevoel af. Het is leuk en overduidelijk hipperdepip, maar ik heb toch wel sterk het gevoel dat ik dat al eerder gezien heb. De kleuren en de grafische stijl voelen wel wat van deze tijd zoals er meer zijn, dus niet super origineel, maar het spreekt me wel aan, alhoewel ik niet precies weet waarom. Een mooie 7 dus en met het bonuspunt een 8.
8

Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original:
Bij het bekijken van deze case duurt het even voordat ik inzicht heb waar het over gaat. Een online samenwerkingstool met de nieuwe naam Miro. Check. Ik ben positief. Dit soort digitale werkomgevingen ziet er vaak functioneel en saai uit, maar dit is anders. Het is vrolijk, geeft positieve energie. Het kleurgebruik is expressief, maar wel zacht genoeg om lang naar te kunnen blijven kijken. Functionaliteiten kunnen we niet beoordelen, maar het letterype oogt basic en daarmee lijkt het geheel functioneel ook in balans. Mooi werk.
8

Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo:
Miro is een online whiteboard dat productontwikkelaars van diverse bedrijven over de hele wereld met elkaar kan verbinden. Een innovatief platform waar agile & scrum overzichten, marketingcanvas en mindmaps met elkaar gedeeld kunnen worden. Het voorziet in een nieuwe behoefte aan online samenwerken. Met deze wetenschap heb ik het design beoordeeld. De uitingen zijn modern, geven de informatie weer als een infographic met bijpassend deuntje - wat op den duur wel wat irritant is. Dit verwijst naar de website van Miro, waar vervolgens makkelijk, toegankelijk en gratis verdere informatie te vinden is. De website geeft duidelijke tekeningen van grafieken en overzichten die men als werktool kan kiezen en geeft de mogelijkheid om andere teamleden toe te voegen. Qua design ziet het er goed uit. Wat ik me dan als marketeer afvraag: is het voor iedereen meteen duidelijk waar de dienst over gaat? De naam Miro is voor mij ook een onbekende merknaam. Platformen als deze, ken ik hooguit van Google waar je in een gezamenlijke map kunt samenwerken. Dit is een geweldig innovatief platform en ik ben blij dat ik deze via dit designpanel heb leren kennen.
7



Dionne van Dijk, freelance senior digital designer: Hè wat fijn, een tool mét smoel :) Even niet het geijkte blauw-wit-tool-design, maar een kleurrijke uitgesproken stijl met een eigen(wijs) karakter. Het kan en mag, een gedurfde identiteit meegeven aan een tool zonder dat het het gebruik in de weg staat. Dropbox ging al voor en zo volgen er meer. De animerende ‘karakters’ nemen je mee in het verhaal. Ze zijn speels en duiden de flexibiliteit van de tool aan. De illustratiestijl vind ik hier en daar niet helemaal een match met de vormentaal. Hoe dan ook, het mag duidelijk zijn dat RealTimeBoard weer op de kaart is gezet. Mooi werk Vruchtvlees 👏
8,5

Bert Hagendoorn, specialist in positioning and growth strategy:
Verfrissende nieuwe digitale identiteit. Strak en stijlvol met goed kleurenpalet en lettertype voor deze samenwerkingstool. Het is een eigenzinnige, fijne visuele stijl vol mooie illustraties en animaties, maar zeker niet overdone en heel duidelijk en helder - best Dutch eigenlijk. Alleen het logo zelf ben ik geen groot fan van. Ik kom trouwens net terug van SXSW in Austin waar Miro gelanceerd werd, wat beslist in stijl was gedaan met een mooie grote stand, waarin deze stijl ook strak was doorgevoerd. Complimenten voor dit sterke werk van team Vruchtvlees.
8

Pieter Jongerius, directeur Fabrique
: Met de rebranding van RealtimeBoard tot Miro haalt deze start-up uit Silicon Valley een flinke portie kleur in huis. Knap! De nieuwe visuele identiteit is warm en fris tegelijkertijd. Precies wat nodig is in dit tijdperk waarin tech zich van z’n menselijkste kant laat zien. Toch wordt het ontwerp nooit te gemakkelijk door de eigenwijze letter. Het ruimtegebruik en de grote grafische gebaren stralen tenslotte de zelfverzekerdheid uit die past bij een bedrijf met twee miljoen gebruikers. Fijn! Op dit moment is het grootste gemis dat de stijl en de nieuwe merkbeleving in de tool zelf nog niet terug te vinden zijn. Na een welkomstpagina is de dagelijke experience voor zover ik kan zien nog dezelfde als voorheen. Ik hoop dat dit nog in de planning staat!
8

Daniel Sytsma, chief design officer Isobar EMEA/Kraftwerk:
Frisse case! Met de flexibele vormtaal heeft Vruchtvlees een identity ontworpen die heel goed aansluit bij het karakter van de online samenwerkings tool. Frisse kleuren, heldere typografie en energieke animatie. Klopt als een bus. Vorm en kleur doen wel even denken aan de nieuwe Spotify-identiteit. Dat is een compliment en bezwaar tegelijkertijd. De case kan zich meten met vergelijkbare merken uit Silicon Valley, maar de vraag is of het een nieuwe standaard zet. Wel gemeende complimenten, want het is een prestatie om een rebrand voor zo'n groot merk neer te zetten en de stijl is knap uitgevoerd over alle touch points heen, van digitaal product tot campagne.
7,5

Eerdere designpanels:
84. Bieren om te vieren door Studio Lauda
83. Melkunie door ProudDesign
82. 100%NL door SuperRebel
81. Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63.
Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy

60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex

30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns

10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken