Na thema en logo nu ook decor bekend voor het Songfestival

Na thema en logo nu ook decor bekend voor het Songfestival
  • Design
  • 3 dec 2019 @ 08:00
  • 6850 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Product

De eerste beelden zijn onthuld van het decor voor het Eurovisie Songfestival 2020. Decorontwerper Florian Wieder: ‘Het decor is geïnspireerd op het thema “Open Up” en het typische Nederlandse vlakke landschap.’

Het decorontwerp laat de verbinding zien tussen de lucht, de zee en het land, aldus de ontwerper. Wieder: ‘De horizon is de link tussen deze elementen en die horizon zal werken als een venster om de wereld van Eurovisie 2020 te openen. Het vloerplan van het decor is geïnspireerd op de kanalen en bruggen die land en water in Nederland verbinden. Hiermee willen we de artiesten zo dicht mogelijk bij het publiek brengen.’ Wieder won de pitch voor het decorontwerp, waaraan zowel Nederlandse als buitenlandse decorontwerpers meededen.

Sietse Bakker, Executive Producer Event van het Eurovisie Songfestival 2020: ‘Het decorontwerp is innovatief, ingetogen en functioneel slim. Zo kan het decor voor elk van de 41 deelnemende acts, opening- en intervalacts en tijdens de puntentelling een totaal andere uitstraling neerzetten. We zien straks een vernieuwend decor, groots in zijn eenvoud en toch vol verrassingen. Deze wens heeft de ontwerper perfect vertaald in zijn ontwerp.’

 

Wieder ontwerpt zijn 4e Songvestival-decor

 

Wieder ontwierp de afgelopen drie jaar ook al het decor voor het Eurovisie Songfestival: ‘Ik werd geïnspireerd door de unieke kenmerken van Dutch Design. Ik heb op basis daarvan een onconventioneel, minimalistisch en modern concept voor de show van volgend jaar willen neerzetten. Ik ben heel blij dat de Nederlandse publieke omroep zo ruimdenkend is geweest en dit ontwerp enthousiast heeft omarmd. Wat mij betreft is dit een nieuw hoofdstuk in podiumontwerp, een wens die ik al langer had.’

 

MTV & Emmy Awards

 

Eerder tekende de Duitse ontwerper voor het stage design van meerdere edities van de MTV Awards, Emmy Awards en verschillende grote bekende internationale tv-programma's. Het decor voor het aankomende Eurovisie Songfestival wordt in Nederland gemaakt en wordt in de eerste weken van april in Rotterdam Ahoy opgebouwd.

 

Green Room

 

Na een jaar van afwezigheid zal deze editie de zogenaamde ‘Green Room’ - waar de artiesten plaatsnemen na het optreden - in de zaal terugkeren, zodat het publiek zich nog meer verbonden voelt met de artiesten uit de 41 deelnemende landen.

 

Thema en logo Songfestival

 

Lees meer over het thema van het Songfestival in samenwerking met Fronteer en het nieuwe logo door Clever Franke.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken