Thema Songfestival ontwikkeld in samenwerking met Fronteer

Thema Songfestival ontwikkeld in samenwerking met Fronteer
  • Algemeen
  • 24 okt 2019 @ 20:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • OnderzoekInterviewMarketing

Zojuist is het thema voor het Eurovisie Songfestival 2020 bekendgemaakt: ‘Open up’. Het thema is tot stand gekomen in co-creatie met 100 Nederlanders - de ‘Magic 100’ - en begeleid door strategiebureau Fronteer. MarketingTribune stelde Leonie van Mierlo, projectleider en strateeg bij Fronteer, een paar vragen.

Hoe is Fronteer deze opdracht gestart?

Onze klant is het organiserende Songfestival-team dat bestaat uit vertegenwoordigers van NPO, NOS en AvroTros. Tijdens een kick-off zijn we gestart met het bespreken van de uitdaging en het definiëren van succes. Grappig genoeg is dat voor opdrachtgevers niet eens altijd gemakkelijk, terwijl dit juist scherp maakt waar je naartoe werkt. Sietse Bakker, Executive Producer Event van het Eurovisie Songfestival 2020, was meteen duidelijk: Het was zijn wens dat het Songfestival een evenement zou worden waarin Nederland zich herkent en dat Europa verrast. Sietse en zijn team willen met Eurovisie 2020 een nieuwe standaard neer te leggen die de blauwdruk wordt voor Songfestivals de komende jaren.

Eurovisie 2020 moet de nieuwe standaard worden en een blauwdruk voor komende Songfestivals

Meteen daarna hebben we in een workshop met collega’s van de drie organisaties de purpose van het Songfestival bepaald. Hoe kan het Songfestival bijdragen aan de doelstellingen van de publieke omroep, hoe kan het bijdragen aan doelstellingen van Nederland en Nederlanders als groter geheel. Deze uitgangspunten hebben we voorgelegd aan de stuurgroep, die bestaat uit de directeuren van de drie organisaties.

 

Wat is co-creatie precies en hoe hebben jullie dit in deze opdracht toegepast?

Co-creatie betekent dat je verschillende stakeholders betrekt in het samen ontwikkelen van een oplossing. Door vanuit verschillende lenzen naar een uitdaging te kijken, kom je in korte tijd tot krachtige vernieuwende concepten. Daar hebben we voor het Songfestival een aantal persoonlijke interviews aan toegevoegd met kennis-experts en opinion leaders die we graag individueel wilden spreken. En we zijn in verschillende steden de straat op gegaan om gewone Nederlanders om hun mening te vragen.

 

Is dat wat jullie de Magic 100 noemen?

Ja, eigenlijk is die term spontaan ontstaan. We wilden co-creatieworkshops organiseren rondom de thema’s purpose, diversiteit, betrekken & beleven en eentje in gaststad Rotterdam. Een optimaal aantal experts is 8. Daarnaast hadden we voorgesteld om 10 interviews te doen en minimaal 50 Nederlanders op straat te interviewen. Opeens was de ‘Magic 100’ geboren. Zomaar wat namen die meegewerkt hebben zijn Sjoerd Raaijmakers van Vice, Karin Swerink van Linda, influencer Anna Nooshin, Kim Putters van het Sociaal Cultureel Planbureau, caberatier Howard Komproe, Alexander Klöpping van Blendle, Bo The van Boomerang Create, Lucien Spee van Stichting Amsterdam Gay Pride, Sil Geurtsen van EndeMol Shine, Minister van Gehandicaptenzaken Rick Brink, Berna Toprak van Women Inc., Emma Wortelboer van Yung DWDD, Nicky Bruining van FunX, Tim Vermeulen van Dutch Design Foundation, Conrad van Tiggelen van NBTC Holland Marketing, Chris Heijdenrijk van Sail 2020 en Lanette Lanting van de Kinderraad.

 

Wat zijn nou de meest verrassende inzichten die hier uitgekomen zijn?

Het meest dominant was dat Nederland wil dat deze editie van het Songfestival ‘echter’ wordt. Dat betekent minder gekunsteld, spontanere presentatie zonder flauwe grappen en ‘natuurlijker’ cameravoering. Nu lijkt het soms alsof je naar een videoclip zit te kijken. Het moet vooral de muziek zijn die centraal staat. Mensen willen ook meer binding met de artiesten en de liedjes. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door een andere invulling van de postcards, de filmpjes tussen de optredens door waarin we de artiesten in beeld zien. De televisieshow wordt ook echter als je backstage-beelden laat zien.

Dat betekent minder gekunsteld en een spontanere presentatie zonder flauwe grappen

Het andere verrassende is dat Nederlanders vooral trots zijn op onze mentaliteit. We hebben dat beschreven als Open, Inventief, Divers en Authentiek. Dat willen we vooral in de spotlight zetten. Grappig genoeg vinden Nederlanders dat veel belangrijker dan plaatjes van Nederland laten zien. Daarnaast geeft die mentaliteit ruimte voor anderen en kunnen we Nederland positioneren als gateway en verbinder. Alexander Klöpping zei het zo: ‘Europa in plaats van Nederland laten zien, zou veel over Nederland zeggen en mij trots maken.’ Sjoerd Raaijmakers van Vice adviseerde het volgende: ‘Creëer één consistent verhaal; hoe kleiner je het maakt hoe beter je het over de bühne krijgt.’ We hebben het met veel mensen gehad over het belang van diversiteit en Anna Nooshin zei bijvoorbeeld: ‘Ik vind dat het Songfestival iedereen in Nederland moet betrekken, ook immigranten en mensen met een andere culturele achtergrond. Juist zo kun je saamhorigheid creëren.’ Daarnaast waren veel mensen het erover eens dat je diversiteit vooral ook moet laten zien op het podium, zoals in je keuze van presentatoren en interval-acts.

 

Wat is het eindadvies geworden?

Het advies is vrij uitgebreid maar wat highlights zijn: Maak het spetterend en echt. Zet de Nederlandse mentaliteit en diversiteit in de etalage. Sta open om, samen met al het talent dat we in Nederland hebben, nieuwe creatieve oplossingen en vormgeving te bedenken voor bestaande format-onderdelen. Maak het Songfestival, voor zowel bezoekers als kijkers, toegankelijker en interactiever en laat iets positiefs achter. Een duurzame productie van het festival is daar een belangrijk onderdeel van.

 

Hoe heeft Sietse Bakker op het advies gereageerd?

Hij en zijn team waren superblij. Ze zijn bij alle co-creatiesessies betrokken geweest, dus wat dat betreft was het geen verrassing voor ze. Vooral het belang dat Nederlanders aan onze mentaliteit hechten was een eye opener en hoe kijkers zich storen aan de gekunsteldheid. Het Songfestival zit qua tv-format vast aan allerlei conventies, maar uit alles blijkt dat Sietse en zijn team deze grenzen maximaal willen opzoeken. We kijken enorm uit naar het eindresultaat.

Met de slogan Open up willen de organisatoren de kijkers uitnodigen om zich open te stellen voor muziek uit verschillende landen, maar zich vooral open te stellen voor elkaar, ongeacht achtergrond, geaardheid en afkomst. Sietse Bakker, Executive Producer Event van het Eurovisie Songfestival 2020: ‘Deze slogan geeft vrijheid tot aanvullen. Dat vonden we belangrijk in het jaar waarin we 75 jaar vrijheid vieren. En we laten ermee zien waar Nederland voor staat.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken