Skateboarddesign: 'Je wilt nooit iets doen wat al gedaan is'

Skateboarddesign: 'Je wilt nooit iets doen wat al gedaan is'
  • Design
  • 30 jul 2021 @ 10:06
  • 18142 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Geen tag

In het kader van het olympisch debuut van skateboarden onthullen designers op DesignWeek de geheimen van skateboarddesign.

‘Dankzij’ corona en het gemak van social distancing heeft het skateboarden enorm aan populariteit gewonnen. MySkate, een app waarmee rijders skateparken in het VK kunnen vinden, zag in 2020 elke maand een toename van 180.000 gebruikers.

Clown Skateboards & Banksy

Clown Skateboards, in 2000 opgericht door Jeff Boardman en Vikas Malik, heeft design in zijn DNA, aldus Boardman. Banksy, een vriend van Boardman, ontwierp het logo van het skateboardbedrijf en de eerste collectie decks. De decks van Clown zijn over het algemeen verdeeld in twee categorieën: duurdere kunstsamenwerkingen en meer betaalbare decks.

Latosha Stone van Proper Gnar: ‘Ik zag nooit een zwart meisje op een skateboard totdat ik het deed’

Oprichtster Latosha Stone van het in Ohio gevestigde skatemerk Proper Gnar, gelooft dat ze de eerste zwarte vrouw is die een skatebedrijf is begonnen. ‘Ik heb nog nooit een zwart meisje op een skateboard gezien, totdat ik het deed’, aldus Stone. ‘Ik heb het gevoel dat de skate-industrie als geheel gericht is op jongens en dingen waar ze van houden.’ Stone's ontwerpen hebben veel roze tinten en hartvormen.

Eric Gorvin van Girl Skateboards: ‘Je wilt nooit iets doen wat al gedaan is’

De noodzaak om iets nieuws te creëren, drijft veel boardontwerpers. ‘Er is een overkoepelende vraag om iets te doen dat nog nooit is gedaan’, aldus Eric Gorvin, art director bij Girl Skateboards in Californië. Hij wijst op drie parameters als het gaat om design: afbeeldingen moeten in de rechthoek passen, voorzien zijn van het logo en ‘de smaak van het merk’ uitstralen.

Lees hier het hele artikel op DesignWeek.

Headerfoto door Robbin Wong via Unsplash

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken