Trump bewijst dat authentieke merken werken

Trump bewijst dat authentieke merken werken
  • Design
  • 9 nov 2016 @ 16:28
  • 21015 x gelezen
  • Link
  • Marc van Eck
    Marc van Eck

    CEO
    New Growth Strategies
  • Branding

Het was even raar wakker worden. Het onmogelijke was toch gebeurd. Trump als president leek een even afschrikwekkend als onmogelijk fenomeen. Het is opnieuw een bewijs dat marktonderzoek waarin we vragen wat mensen gaan doen of willen hebben, maar beter definitief kan worden afgeschaft. Maar de andere les is nog veel belangrijker. Authenticiteit is voor een merk belangrijker dan zogenaamde relevantie.

Wat je ook van Trump vindt. You see what you get. De man is authentiek. Het laat ook zien dat we authenticiteit niet moeten verwarren met het hebben van een purpose en/of goed zijn voor de wereld. Authenticiteit gaat over zijn wie je bent en je niet anders willen voordoen dan je bent. Zelfs als je van jezelf nauwelijks sexy bent. Een belangrijke les voor al die merken die denken dat ze zich anders, meer aantrekkelijk moeten voordoen dan ze zijn, zelfs als dat door marktonderzoek wordt gesuggereerd. Nee, blijf gewoon jezelf, hou vast aan je karakter, uiteindelijk vindt de grote meerderheid dat het aantrekkelijkst.

Hillary is natuurlijk het echte voorbeeld van een on-echt merk. In alles voel je dat zij alles probeert te doen om maar aan de macht te komen. Wie zij zelf is en wat haar karakter is, blijft onduidelijk. Naar verschillende doelgroepen vertelt zij andere verhalen en doet zij zich anders voor. Haar speeches voor Wallstreet-bankiers waren hiervan wel een afschrikwekkend voorbeeld. Haar campagne miste ook schwung, uiteindelijke gingen de swing staten bijna allemaal naar Trump. Vanochtend hoorde ik dat haar campagne haast wetenschappelijk op big data was gebaseerd in plaats van op passie zoals we eerder bij Obama en nu ook bij Trump hebben meegemaakt. Uiteraard ben ik als moderne marketeer helemaal niet tegen big data, maar laten we alsjeblieft niet onze intuïtie en gevoel kwijtraken.

Ik ben benieuwd wat de Nederlandse verkiezingen ons gaan brengen en welk merk in die strijd zichzelf blijft en met de buit ervan door gaat. Ik vrees met grote vreze.

Marc van Eck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken