![[marketeer 226] Jasper Spaargaren - CMO Flower Farm](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 226] Jasper Spaargaren - CMO Flower Farm
In editie 226 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Jasper Spaargaren, CMO Flower Farm. Door het gebruik van niet-duurzame palmolie terug te dringen wil dit merk de natuur behouden en bijdragen aan verantwoorde consumptie. 'Lang leve het regenwoud is geen losse slogan, het is onze rode draad.'

Nationaal Jenevermuseum Schiedam en Nolet Distillery bundelen krachten
In het Nationaal Jenevermuseum Schiedam is de unieke Nolet-tour officieel van start gegaan. Met deze tour slaan twee iconen van de stad – het museum en de Nolet Family Distillery – de handen ineen. De samenwerking heeft een looptijd van vijf jaar.

Bakker Bart speelt in op knorrende trek
Bakker Bart trapt een nieuwe online videomarketingcampagne af die inspeelt op een alledaags én herkenbaar moment: wanneer je plotseling overvallen wordt door trek. De campagne bouwt voort op de eerder geïntroduceerde merkregel ‘Trek? Bakker Bart.’

Aldi verleidt pubers met versaanbod
Aldi richt zich in haar nieuwste campagne op een verrassende doelgroep: ogenschijnlijk ongeïnteresseerde pubers. In een herkenbare scène slenteren twee tieners door de supermarkt, ogenschijnlijk verveeld – tot blijkt dat ze doelgericht tomaten, broodjes en vers gehakt uitkiezen voor een zelfgemaakte hamburger.

Jumbo lanceert 'De lekkerste bakkerij van Nederland'
Er gaat niets boven de geur van versgebakken brood, vindt ook Jumbo. Met de nieuwe campagne ‘De lekkerste bakkerij van Nederland’ laat Jumbo zien dat haar hart sneller klopt van versgebakken brood en patisserie van topkwaliteit.
![[onderzoek] Consument kiest vaak voor duurzaamheid bij boodschappen](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Consument kiest vaak voor duurzaamheid bij boodschappen
Bij het doen van de dagelijkse boodschappen houdt een meerderheid van de Nederlandse consumenten rekening met duurzaamheid. Dit blijkt uit onderzoek van Deloitte, uitgevoerd door Panelwizard onder ruim 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Marktbakker 't Stoepje promoot 'Warm warmer warmst'
Bakkerij 't Stoepje, onderdeel van Market Food Group, is de grootste franchiseformule in brood, koek en banket op markten in Nederland. Als 'de marktbakker van Nederland' is ’t Stoepje ook de warmste bakker van Nederland, wat uit het merkthema 'Warm, warmer, warmst' wordt benadrukt.

Alpro helpt met voedingsstoffen in elke hap
Alpro lanceert de campagne ‘Haal meer uit elke hap’ om consumenten te helpen makkelijker gevarieerd en gezond te eten. De campagne speelt in op de toenemende behoefte aan duidelijkheid over voedingswaarden.

Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge consument
Met de campagne ‘Een handje zomer’ willen zes Nederlandse organisaties jongvolwassenen verleiden tot het vaker kiezen van aardbeien, bessen, bramen en frambozen. De campagne trapt deze week af in Nederland, België en delen van Duitsland, precies op het moment dat zachtfruit op z’n lekkerst is.

Verantwoord naar huis: AB InBev en Uber bieden 30 procent korting op terugrit
Bierbrouwerij AB InBev Nederland en mobiliteitsplatform Uber lanceren vandaag de campagne 'Als je drinkt, rijd dan niet'. Met deze samenwerking willen zij mensen bewust maken van het belang om niet te rijden na het drinken van alcohol.

Meatless McKroket terug op menu bij McDonald’s
McDonald’s Nederland herintroduceert de Meatless McKroket: een lokaal ontwikkeld product met jackfruit dat inspeelt op de groeiende groep flexitariërs. ‘We maken meatless eten laagdrempelig en aantrekkelijk voor iedereen’, aldus Dolly van den Akker, impact director bij McDonald’s.

Lidl introduceert Supersupplementen om groente te promoten
Nederlanders geven jaarlijks 1,6 miljard euro uit aan poeders, pillen en druppels – terwijl we volgens de Voedsel en Landbouworganisatie (FAO) van de Verenigde Naties en Eurostat erg weinig groente en fruit eten vergeleken met andere Europese landen. Zorgwekkend, vindt Lidl, en gooit het op de meest pure supplementen.

Driehoek is het nieuwe vierkant: Verkade vernieuwt chocoladereep
Verkade heeft zijn klassieke chocoladerepen voorzien van een nieuw ontwerp. Het Nederlandse merk introduceert een driehoekige breekvorm die volgens hun eigen onderzoek de smaakbeleving van chocolade versterkt. De receptuur is identiek, maar de vernieuwde vorm zou het mondgevoel verbeteren en het eten vergemakkelijken.

Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk reageert
Producent PepsiCo verkoopt haar Lay's chips behalve in zakken nu ook in dozen. Op social media stromen veel negatieve reacties binnen. Met een 'Oh chips' advertentie reageert het merk nu. Slim?

Albert Heijn introduceert hamstergezin
Op de kleintjes letten krijgt een nieuwe dimensie bij Albert Heijn. Het bekende hamsterkoppel uit de campagne krijgt er maar liefst acht nieuwe gezinsleden bij: drie kleuters, drie peuters en twee piepkleine babyhamstertjes.

Lipton Ice Tea lanceert Ice Tea Insurance met rapper Ice-T
Lipton Ice Tea en creatief bureau TBWA\Neboko lanceren vandaag de Ice Tea Insurance: een zomercampagne waarin consumenten een gratis Lipton Ice Tea kunnen claimen als ze op het terras een andere ijsthee geserveerd krijgen. Rapper en acteur Ice-T is het gezicht van de campagne.

Heineken en bureau LePub steunen bijgelovige fans
45% van de voetbalfans* geeft toe weleens te zijn gestopt met kijken uit angst de uitslag te beïnvloeden. Speciaal voor de Uefa Champions League Finale op 31 mei in München lanceert Heineken samen met creatief bureau LePub een nieuwe campagne binnen het platform ‘Cheers to the Superstitious Fans’, waarin de trouw van bijgelovige fans centraal staat.

Respondenten BvA-onderzoek: 'retailmedia moet volwassen worden'
Retailmedia is bezig aan een opmars in het Nederlandse marketinglandschap, zo werd ook bevestigd op de j.l. tweede Retail Media Day in Utrecht. Uit het eerste ledenonderzoek van de 'BvA Taskforce Retail Media' blijkt dat 85% van de betrokken merken in 2025 investeert in dit mediatype.

Pathé-popcorn nu ook te koop bij Albert Heijn
Een primeur voor iedereen die graag snackt tijdens het filmkijken. Voor het eerst is de echte Pathé-popcorn verkrijgbaar in de Nederlandse supermarkt, zo meldt de Franse bioscoopketen.

Hak komt met limited edition verpakking 'Bestie'
De Kidneybonen Chili Schotel van Hak krijgt tijdelijk een nieuw jasje, geïnspireerd op de populaire mascotte ‘Bestie’. Deze limited edition verpakking maakt onderdeel uit van de bredere ‘Zak erin!’-campagne, waarin de promotie van de bonenschotels in stazak centraal staat.

Kruidvat en L’Oréal Groupe lanceren tijdelijk een inspirerend winkelconcept: Beauty Lab
Kruidvat en L’Oréal Groupe hebben de handen ineengeslagen voor de lancering van een nieuw en inspirerend winkelconcept genaamd Beauty Lab. Kruidvat is al jarenlang een grote speler in beauty en blijft deze positie verstevigen door het toevoegen van nieuwe beautymerken en -initiatieven.

Amsterdam Marriott Hotel jubileert als eerste Marriott-hotel in Europa
In het jaar waarin Amsterdam haar 750-jarig bestaan viert, staat ook het Amsterdam Marriott Hotel stil bij een bijzondere mijlpaal: 50 jaar als icoon binnen het stadsbeeld en binnen de keten. Het hotel opende op 18 maart 1975 als het allereerste Marriott buiten Noord-Amerika en markeerde daarmee het Europese debuut van Marriott International.

Oma's Soep en 100 restaurants starten actie tegen eenzaamheid
Op Nationale Opa- en Oma Dag zet foodmerk Oma’s Soep samen met 100 restaurants door heel Nederland ouderen in het zonnetje met ‘Een tafel voor Twee tegen Eenzaamheid’.

Moët & Chandon en Pillows Hotel starten The Deck of Joy
Champagnemerk Moët & Chandon en het Pillows Grand Boutique Hotel Maurits at the Park starten een creatieve samenwerking waar alles draait om celebrations, style, champagne en vreugdevolle momenten. Plaats van handeling: het dakterras.
![[marketeer 225] Reinout Koot - oprichter The Boxspring Club](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 225] Reinout Koot - oprichter The Boxspring Club
In jubileumeditie 225 van onze serie [marketeer] spreken we deze week founder Reinout Koot, die met Annemarie de Man The Boxspring Club in de lucht gebracht heeft. 'We zochten een boxspring die niet alleen comfortabel was, maar ook een statement maakt.' Tien vragen.

100-jarig Remia maakt trip down memory lane
Het Nederlandse familiebedrijf Remia bestaat 100 jaar.Group for Brands en Hazazah maakten daarom een commercial namens het sauzenmerk, waarin oprichter Arie de Rooij en oude reclame-iconen van Remia als Gerard Joling en Kim Feenstra de revue passeren.

Vivera lanceert nieuwe Signature Burger campagne over echtheid
Vivera introduceert de Signature Burger met een nieuwe, gedurfde campagne die speelt met de dunne grens tussen echt en nep. In een wereld waar bijna niets meer écht is — van siliconen tot sixpacks, van fillers tot filtertjes — omarmt Vivera fake.

Picnic start campagne met goedkoper Duits assortiment
Online supermarkt Picnic introduceert een nieuw assortiment van ongeveer vijftig populaire producten die in Duitsland voordeliger zijn ingekocht. Nederlandse klanten kunnen de artikelen vanaf deze week bestellen via de Picnic-app.

Zeg hallo tegen 18 nieuwe verleidingen
Jumbo Supermarkten breidt haar chocoladeschap fors uit met de introductie van maar liefst 18 nieuwe chocoladerepen onder het eigen foodmerk Jumbo’s. De nieuwe repen vallen op door verrassende smaakcombinaties, duurzame chocolade én een herkenbaar design.
![[onderzoek] Hiiper: Discount wint terrein](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Hiiper: Discount wint terrein
De Nederlandse winkelstraten veranderen sneller dan ooit. Om het landschap beter te monitoren, introduceert Hiiper daarom deze maand de 'Retail Radar'. Hier de eerste Top 5 met de hardst groeiende retailers, zowel relatief en absoluut.

Speculaars: Texaanse koekjes met een Amsterdamse twist
Wat krijg je als een Texaanse creatieve hotshop zich vestigt in Amsterdam en zes maanden later de handen ineenslaat met een eigenzinnige Nederlandse designer? Koekjes, natuurlijk. Preacher Amsterdam en artdirector/filmmaker Ewoudt Boonstra presenteren samen Speculaars: een gelimiteerde koekjeslijn die de traditionele Nederlandse speculaas kruist met een cowboylaars – letterlijk én figuurlijk.

Eet je chocola als niemand kijkt
Toblerone gooit het roer om met een nieuwe wereldwijde campagne die de gevestigde clichés rond chocoladereclame op de schop neemt. Onder de noemer ‘Chocolate Like Nobody’s Watching’ nodigt het Zwitserse chocolademerk consumenten uit om hun verlangen naar chocolade zonder gêne te omarmen.

Buiten spelen zonder koopzorgen
Na een succesvolle pilot in Houten introduceert buitenwinkel Bever zijn verhuurconcept ‘Huur je Avontuur’ nu landelijk. In elf filialen, verspreid over Nederland, kunnen klanten terecht om outdoorproducten te huren in plaats van te kopen.

Jumbo introduceert Kletswandelingen voor buurtbewoners
Jumbo Supermarkten breidt haar lokale initiatieven voor sociale verbinding verder uit met ‘Jumbo Kletswandelingen’ om samen een betere buurt te creëren.

Albert Heijn lanceert 'Lekker Weekend' met remake van Saturday Night
Onder de naam 'Lekker Weekend' presenteert Albert Heijn een nieuwe zomercampagne waarin muziek, social content en retailaanbod samenkomen. De campagne, ontwikkeld door TBWA\Neboko, draait om een remake van de jaren ’90-hit Saturday Night, nu gezongen door Corry Konings en Bram Krikke.

Nieuwe Retail Media Commissie bevordert kennisdeling, transparantie en standaardisatie
Tijdens de Retail Media Day is de nieuwe Retail Media Commissie officieel gepresenteerd. Zes grote retailers slaan de handen ineen om kennisdeling, transparantie en de lang gewenste standaardisatie binnen retailmedia te bevorderen.
![[marketeer 224] Kaini Sensa Koole - co oprichter Parfumello](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 224] Kaini Sensa Koole - co oprichter Parfumello
In deel 224 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Kaini Sensa Koole, die met haar moeder en zus Simone en Laila het merk Parfumello oprichtte en in de markt zet. Ze willen van schoonmaken een ervaring maken, niet iets dat moet. Samen beantwoorden ze de vragen. 'Parfumello is het revolutionaire parfumatelier dat schoonmaken transformeert tot een heerlijke routine.'

Retail Media Day brengt nieuwe standaard aan het licht
Betrof editie 1 van Retail Media Day vorig jaar nog de 'kruipfase' van retailmedia; staat het nu op eigen benen en gaan de ontwikkelingen stormachtig. Mega groeicijfers worden genoteerd. 'Alle grote namen zijn hier', stelt een deelnemer aan editie 2 vandaag in Media Plaza vast. Insights en nieuws worden gedeeld en waarempel: de gewenste retailmedia-standaard om effect te meten is in zicht. 'We willen appels met appels vergelijken.'

Gezonde snackmuur verovert Hollandse scholen
Wat begon als een opvallend experiment op één middelbare school in Rotterdam, groeit nu uit tot een grotere aanpak: de sociale onderneming TommyTomato lanceert samen met de Provincie Zuid-Holland een rondreizende, gezonde snackmuur op middelbare scholen.

Eiwitrijk touchpoint voor de ochtendroutine
Campina speelt in op de eiwittrend met de introductie van Campina High Protein Greek, een nieuwe lijn romige Griekse yoghurt boordevol proteïne. ‘Vol proteïne, ultiem lekker’ is de kernboodschap van de campagne, ontwikkeld door bureau Fitzroy binnen het merkplatform ‘Voor een betere morgen’.

Kruidvat rolt DOOH-netwerk uit in 775 winkels
Kruidvat introduceert een eigen Digital Out of Home (DOOH)-netwerk in de etalages van 775 winkels in Nederland. Daarmee biedt de drogisterijketen adverteerders voortaan de mogelijkheid om consumenten zowel online als offline te bereiken via het nieuwe retailmedia-label OptimO.
![[onderzoek] Bezoekersaantal koffie- en lunchketens naar 9,6 miljoen](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Bezoekersaantal koffie- en lunchketens naar 9,6 miljoen
Het aantal bezoekers van koffie- en lunchketens groeide in Nederland het afgelopen jaar naar 9,6 miljoen. Hema blijft de favoriet voor koffie en lunch. Bezoekers nuttigen driekwart (76%) van de bestellingen ter plaatse, terwijl ze bijna een kwart (24%) afhalen, zo blijkt uit vers onderzoek van Multiscope.

Bloomon en Fastned verrassen met bloemenkiosk
In een opvallende samenwerking hebben online bloemist Bloomon en snellaadbedrijf Fastned Moederdag gevierd met bloemenkiosken op diverse locaties in Nederland en België. Met de campagneboodschap ‘Tankstationbloemen? bloomon heeft iets beters’ wilden de twee B Corp-gecertificeerde bedrijven duurzame alternatieven promoten én hun merk op originele wijze onder de aandacht brengen.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Albert Heijn introduceert hamstergezin
- Jumbo lanceert 'De lekkerste bakkerij van Nederland'
- Lidl introduceert Supersupplementen om groente te promoten
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge...
- Driehoek is het nieuwe vierkant: Verkade vernieuwt chocoladereep
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [marketeer 226] Jasper Spaargaren -... 13-06-2025
- Nationaal Jenevermuseum Schiedam en... 11-06-2025
- Bakker Bart speelt in op knorrende... 10-06-2025
- Aldi verleidt pubers met versaanbod10-06-2025
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
- [onderzoek] Consument kiest vaak... 05-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation