
Tony's Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
Twee decennia terug begon Tony’s Chocolonely z'n eenzame strijd tegen oneerlijke cacao. Vandaag viert het merk dat het allang niet meer ‘lonely’ is, de merknaam is echter te sterk om te veranderen, stelt CEO Douglas Lamont. Tijdens het 20e Tonyversary-event in De Hallen blikken ketenpartners en marketeers terug en vooruit.

TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
TommyTomato vindt dat gezonde voeding een grotere rol verdient in de politiek. Terwijl diabetes type II de maatschappij jaarlijks ruim een miljard euro kost (1), komt het woord ‘groente’ in alle verkiezingsprogramma’s samen slechts acht keer voor. Met de campagne ‘Minder Bekvechten, Meer Broccoli’ vraagt de teler met humor aandacht voor preventie en gezonde voeding als verbindend thema.

Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar foodtech-bedrijf
Albert Heijn grijpt de recent gelanceerde nieuwe campagne aan voor een bredere herpositionering. Het merk wil zich meer dan ooit als ‘menselijk, verbindend en vooruitstrevend’ profileren en als meer dan alleen een supermarkt. We praten bij met chief marketing officer Johan van der Zanden op het hoofdkantoor in Zaandam.

De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt slimmer, kritischer en techgedrevener
De Nederlandse shopper is in 2025 niet meer te vangen in één kanaal of koopgedrag. Dat blijkt uit het nieuwe Retail Buying Study 2025 van IPG Mediabrands, gebaseerd op onderzoek onder ruim 18.000 consumenten in dertien categorieën. De kern? Relevantie, vertrouwen en personalisatie bepalen wie de concurrentieslag in retail wint.
![[marketeer 234] Martijn Uittenbogaard - Bol Grote Speelgoedboek: 'Bouwen aan merken geeft me energie'](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 234] Martijn Uittenbogaard - Bol Grote Speelgoedboek: 'Bouwen aan merken geeft me energie'
In onze successerie [marketeer] vandaag Martijn Uittenbogaard, binnen platform Bol verantwoordelijk voor Het Grote Speelgoedboek en bijbehorende app. Hij loopt zich warm voor de feestdagen. Iedereen herinnert zich volgens hem de traditie van het speelgoedboek uit eigen jeugd: 'cirkels trekken om je favoriete cadeaus. Bij Bol laten we deze nostalgie voortleven, maar dan toekomstbestendig.'

Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek goud
Goudwisselkantoor is gestart met een nieuwe crossmediale campagne onder de noemer ‘Investeer in je eerste gouden munt’. De campagne wil laten zien dat beleggen in goud niet ingewikkeld of onbereikbaar is, maar juist een slimme en tastbare manier om waarde te behouden.

Unilever past duurzaamheidsclaims aan na actie ACM
Unilever stopt met het gebruik van onduidelijke duurzaamheidsclaims op de verpakkingen van hun producten. De Consumentenbond beschuldigde het bedrijf deze zomer in een publicatie in de Consumentengids van het gebruiken van in hun ogen misleidende duurzaamheidsclaims. De Consumentenbond vroeg de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om hiertegen op te treden.

Influencer Veggilaine en Oot brengen Rocky Road Granola uit
Foodcreator Veggilaine en granolamerk Oot hebben een nieuwe granolavariant ontwikkeld: Rocky Road Granola. De samenwerking combineert Oots gezonde basis met de kenmerkende stijl van Ghislaine Voogd, op de socials en in de kookboekhandel beter bekend als Veggilaine.

Spar breidt bereik in petrolkanaal uit via Quiosk
Spar Nederland vergroot haar aanwezigheid in het petrolkanaal met een nieuw strategisch partnerschap met Quiosk, specialist in vendingmachines op onder meer onbemande tanklocaties. Sinds begin september levert Spar officieel aan Quiosk.

Stephan van Ee van Specsavers: 'AI kan creatie nooit vervangen'
Stephan van Ee is Director of Trade Marketing Nederland bij Specsavers International. Voor aflevering 136 van onze online rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Mijn uitdaging is het beeld dat Nederlanders hebben van Specsavers in lijn te brengen met de realiteit.’

BCG over 'agentic commerce' en de toekomst van retail
Het BCG-rapport 'Agentic commerce is redefining retail and how to respond' (oktober 2025) belicht de ingrijpende veranderingen die AI-agents teweegbrengen in de retailsector. Deze virtuele assistenten, aangedreven door generatieve AI, fungeren als tussenpersonen tussen consumenten en winkels, waardoor traditionele websites en apps minder centraal staan.

'Proteïnehype waait niet snel over'
Wie denkt dat de proteïnehype voorbijwaait, vergist zich. In Breda staat The Protein Brewery, een fabriek waar met fermentatie van suikers innovatieve eiwitten worden gemaakt. Doel: een toekomst met minder dierlijke producten en meer plantaardige eiwitten – én industriële productie op grote schaal. Precies waarover de analyse in de nieuwe MT10/'25 printeditie gaat.

Chocolatemakers introduceert nieuw merk Claro
Chocolatemakers lanceert een nieuw merk: Claro. De biologische chocolade is bedoeld om positieve verandering te brengen in de cacaoketen, met aandacht voor leefbare lonen, regeneratieve boslandbouw en natuurherstel. Het motto: ‘Stop doing the usual’.

Unox luidt wintertijd te vroeg in
De tijdswissel bleek geen misser maar marketing: Unox kondigde deze week opvallend vroeg de wintertijd aan. Na dagen van verwarring volgde de ‘rectificatie’ - een video waarin het merk onthult dat het allemaal onderdeel was van de nieuwe wintercampagne. De boodschap? Unox kan gewoon niet wachten op de winter...

BenBits eerste partner van 'Stop the plastic chew'
BenBits steunt als eerste merk de campagne ‘Stop the plastic chew’ van de Plastic Soup Foundation. Het Nederlandse kauwgummerk wil handtekeningen verzamelen voor een petitie tegen plastic in kauwgum. ‘Plastic in kauwgum is niet goed voor je lijf, niet voor je hoofd en niet voor de natuur,’ zegt het merk.

Kruidvat doorbreekt taboe rond verzorgingsarmoede
Vandaag, op Wereldarmoededag, lanceert Kruidvat de campagne ‘Verzorgingsarmoede maakt je wereld steeds kleiner’. Met een indringende film van DDB en WeFilm wil het merk het taboe rond verzorgingsarmoede doorbreken.

Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel
Gall & Gall slaat deze herfst een nieuwe koers in. De drankenspeciaalzaak vernieuwt zowel het assortiment als de winkelervaring en merkbeleving. Met 200 nieuwe wijnen, 30 nieuwe whisky’s en een eigentijdse winkeluitstraling speelt het merk in op veranderend consumentengedrag.

Intertoys lanceert Speelboek 2025 met ruimtereis
Speelgoedketen Intertoys trapt het feestdagenseizoen af met de lancering van de 2025-editie van het Speelboek. Al decennialang markeert het boek het startsein voor de Sinterklaas- en kerstperiode, waarin kinderen hun verlanglijstjes samenstellen.

Walmart gaat direct vanuit ChatGPT verkopen
Walmart werkt samen met OpenAI om klanten een nieuwe manier van winkelen te bieden via ChatGPT, via 'agentic commerce'. Met de nieuwe functie 'Instant Checkout' kunnen klanten weldra in de VS direct via de chatfunctie producten kopen, zoals boodschappen of huishoudelijke artikelen.

Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen onnodig ingewikkeld'
In aflevering 135 van de rubriek ‘Mijn Marketing’ is het woord aan Joost van den Berg, Head of Marketing bij Dr. Oetker: ‘Het werkveld van de marketeer is complexer en meer gefragmenteerd dan ooit.’

McDonald’s lanceert Bouw Burger voor Kinderfonds
Om de groeiende wachtlijst bij de Ronald McDonald Huizen terug te dringen, introduceert McDonald’s een bijzondere donatiecampagne: de Bouw Burger. Vanaf 14 oktober kunnen gasten in alle restaurants voor 2 euro een symbolische burger van bakstenen toevoegen aan hun bestelling. De opbrengst gaat volledig naar de uitbreiding en verbouwing van de Huizen van het Ronald McDonald Kinderfonds.

Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon Craig David
Thuisbezorgd.nl zet de ‘Zei d’r iemand’-campagne voort met een nieuw gezicht: de Britse R&B-legende Craig David. In de nieuwste versie van de bekende tune transformeert de zanger het herkenbare geluid tot een r&b-nummer met UK-garage-invloeden. De campagne, ontwikkeld door McCann London, is vanaf vandaag te zien in Nederland en vormt een ode aan diversiteit en lokale gemeenschappen.

EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren
Het Europees Parlement heeft ingestemd met een verbod op het gebruik van vertrouwde termen als vegaburger en vegetarische worst voor plantaardige alternatieven. De Vegetarische Slager en Vivera, verenigd in The Vegetarian Butcher Collective, reageren verontwaardigd; worstmerk Brandt & Levie verbaasd en groentenman Van Gelder met een lach. 'Het zal ons eerlijk gezegd worst wezen.'

Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards
Albert Heijn, Aldi en Fish Tales behoren tot de grote winnaars van de MSC Benelux Awards 2025, die vanavond worden uitgereikt in het iconische gebouw van de Zoo Antwerpen. De prijzen, georganiseerd door de Marine Stewardship Council (MSC), bekronen bedrijven en merken die vooroplopen in duurzame visserij en verantwoorde ketens.

Kinderen grijpen naar Whopper in nieuwe campagne
Burger King laat in zijn nieuwe campagne ‘It’s Only Natural’ zien dat kinderen instinctief verlangen naar de smaak van de Whopper. De internationale fastfoodketen lanceert een montage van smartphonevideo’s waarin baby’s en peuters proberen een hap te nemen van de hamburger van hun ouders.

Echte dames, echte croquet: Van Dobben viert karakter
Alfred en OnSocial lanceren een nieuwe merkcampagne voor croquetmerk Van Dobben, waarin niet acteurs maar de échte dames van de Amsterdamse Eetsalon de hoofdrol spelen. In de campagne staat de merkessentie ‘echt genieten van uitgesproken karakter’ centraal.

Michelins volledige nieuwe lijst voor Nederland 2025
Tijdens de uitreiking van de Michelinsterren 2025 op horecavakbeurs BBB Maastricht werden nieuwe sterren toegekend en bestaande sterren bevestigd. Daarmee is het totaalbeeld van de Nederlandse gastronomie opnieuw in kaart gebracht. Hier de opvallendste moves en de complete uitslag.

Nutricia start 'Ondervoeding op het Menu'
Nutricia is vandaag gestart met de landelijke campagne ‘Ondervoeding op het Menu’, die het brede publiek bewuster moet maken van de risico’s en signalen van ondervoeding. Volgens onderzoek weet slechts 27 procent van de Nederlanders wat ondervoeding werkelijk inhoudt, terwijl naar schatting meer dan 300.000 thuiswonende ouderen ermee kampen.

I am Toro lanceert Amsterdam 750 boxershort met outdoorcampagne die realtime voorraad laat zien
Ondergoedmerk I am Toro lanceert op 4 oktober de ‘Amsterdam Boxxxer’: een boxershort in een oplage van 750 genummerde stuks ter ere van het 750-jarig bestaan van Amsterdam. De bijbehorende campagne is volledig met AI ontwikkeld en de interactieve outdooruitingen tonen in realtime de actuele voorraad, zodat voorbijgangers direct zien hoeveel exemplaren nog beschikbaar zijn.

A-merken gemiddeld 40 procent duurder dan huismerken
Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is de afgelopen jaren toegenomen, waardoor consumenten vaker kiezen voor privatelabelproducten. Volgens de Rabobank zijn merkproducten inmiddels gemiddeld 40 procent duurder dan huismerken.

Unilever en For You Agency lanceren Namdong als fan-first noodlemerk
Unilever heeft in samenwerking met For You Agency het noodlemerk Namdong gelanceerd. De introductie laat zien hoe grote merken fandoms en nichecultuur inzetten als strategisch instrument om relevanter te worden voor jongere doelgroepen.

Wehkamp introduceert nieuwe merkidentiteit
Wehkamp heeft haar nieuwe merkidentiteit gelanceerd: ‘Altijd Wehkamp, sinds 1952’. Daarmee wil het online warenhuis de blijvende relevantie en het vertrouwde gevoel benadrukken dat het merk al bijna 75 jaar lang biedt.

Zeeman geeft toe dat haar labdiamant niet goedkoper is
De uitkomst van het kortgeding aangespannen door Gisser, een Nederlandse sieradenproducent, versus Zeeman is bekend. Uiteindelijk leidde middeling tot een oplossing. Inzet was de 'misleiding' die volgens partijen was ontstaan rond de succesvolle diamantcampagne van de discountformule.

Michelin maakt nieuwe Bib Gourmands 2025 bekend
Michelin maakt vandaag de nieuwe Bib Gourmands 2025 voor Nederland bekend, voorafgaand aan de officiële sterrenuitreiking op 6 oktober in Mecc Maastricht.

Eru opent Smeerbar als onderdeel vernieuwde merkstrategie
Koninklijke Eru heeft in winkelcentrum Hoog Catharijne Utrecht de eerste Smeerbar van Nederland geopend. De pop-upstore, die tot en met 10 oktober 2025 open is, geeft consumenten de kans het merk op een nieuwe manier te beleven.

HelloFresh opent pop up 'De Amsterdamse Huiskamer' vol nostalgie
Ter ere van het 750-jarig bestaan van Amsterdam opent HelloFresh in oktober De Amsterdamse Huiskamer: een 'uniek' huiskamerrestaurant in het hart van de Jordaan. Op donderdag 9 oktober 2025 kunnen gasten aanschuiven voor Amsterdamse klassiekers, omringd door warme nostalgie, oude foto's en de geur van verse stamppot.

Albert Heijn pakt eenzaamheid onder jongeren aan
‘Hoe gaat het nou écht met je?’ Koning Willem-Alexander en staatssecretaris Nicki Pauw-Verweij (VWS) gaan vandaag in Den Bosch in gesprek met vier Albert Heijn-medewerkers over het bevorderen van mentaal welzijn en sociale verbinding op de werkvloer. De retailketen presenteert een groot pakket maatregelen.

Oma's Soep viert 100.000e ontmoeting tijdens 'Week tegen Eenzaamheid'
Stichting Oma’s Soep heeft deze maand haar 100.000e ontmoeting tussen jong en oud gevierd. De mijlpaal valt samen met de Nationale Week tegen Eenzaamheid van 25 september tot 1 oktober 2025. Ter gelegenheid daarvan presenteerde de organisatie in Den Haag een pakket met vijf voorstellen om eenzaamheid structureel terug te dringen.

Jumbo lanceert spaaractie 'Samen lekker cheffen'
Jumbo Supermarkten trapt vandaag af met een nieuwe landelijke spaaractie: ‘Samen lekker cheffen’ in samenwerking met Nick Toet, bekend van YouTube en televisie. Klanten kunnen tijdens deze campagne sparen voor bakkaartjes voor een receptenboek en hoge korting op Tefal bakitems.

Lidl kiest nieuw merkkompas: ‘Je verdient ’t’
Na 28 jaar gooit Lidl het roer om met een internationale merkcampagne en een nieuwe slogan: ‘Je verdient ’t.’ Daarmee zet de supermarktketen niet alleen een frisse positionering neer, maar spreekt ze ook een stevige ambitie uit: van grootste retailer naar meest geliefde merk van Europa.

'Huismerk vleesvervangers winnen op voedingswaarde en gezondheid'
De voedingswaarde van met name huismerk-vleesvervangers is de afgelopen twee jaar verbeterd. Vooral het zoutgehalte is flink verlaagd. Dat blijkt uit onderzoek van ProVeg, waarmee de marktkansen van plantbasedfood verbeteren.

Bakker Bart opent winkels op grotere treinstations
Bakker Bart opent begin 2026 veertien locaties op grote treinstations in Nederland. Onder de naam 'Bakker Bart To Go' kunnen reizigers daar voortaan rekenen op allerhande 'favorieten', afgestemd op het gemak van onderweg.

ACM onderzoekt marges en prijsstrategieën supermarkten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt of Nederlandse consumenten meer betalen voor hun boodschappen dan in buurlanden. De toezichthouder richt zich op de marges van zowel fabrikanten als supermarkten en vergelijkt de prijzen met Duitsland en België.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar... 27-10-2025
- TommyTomato voert campagne voor... 27-10-2025
- Albert Heijn herpositioneert van... 27-10-2025
- De nieuwe realiteit van retail:... 24-10-2025
- [marketeer 234] Martijn... 24-10-2025
- Goudwisselkantoor lanceert campagne... 23-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




