[Ondernemer van de Week] Arne Altmann en Hubert Nieuwendijk - oprichters Le Pain Quotidien Nederland

  • Food-en-retail
  • 16 mei 2014 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodInnovatie

In het 24ste deel uit een serie van 100 van onze rubriek Ondernemer van de Week -over opvallende vakgenoten die binnen hun bedrijf winkel of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Arne Altmann en Hubert Nieuwendijk - oprichters van de uitermate succesvolle keten van broodzaken Le Pain Quotidien Nederland. Qua marketing zal de focus verschuiven van aandacht voor het biologische en veganistische karakter van de LPQ-menukaart naar de bijzondere koffie- en wijnkeuze die deze retailer biedt. 'Wij streven kwalitatieve groei na.'

1. Stellen jullie zelf graag voor en vertel wat je binnen LPQ doet?
Arne Altmann, Managing Partner bij Le Pain Quotidien Nederland -General management, Brand & Marketing, operational management, Human resource en location scout-. Na de Middelbare hotelschool in Amsterdam en diverse stages in hotels, ben ik in de horeca gebleven. 3,5 jaar was ik de manager van Cafe-Restaurant De Ondeugd toentertijd de hipste plek van Amsterdam. Daarna heb ik 8 jaar lang een eigen restaurant gehad Altmann Restaurant & Bar op de Amsteldijk, dat heb ik 3 jaar geleden verkocht en ben samen met Hubert Nieuwendijk (oude school vriend) Le Pain Quotidien in Nederland gaan uitrollen. Zoals te zien is in mijn functies is dat vrij divers: op de scooter rij ik door de stad om nieuwe locaties te scouten, heb veel overleg met onze winkelmanagers, ik geef trainingen voor het personeel.

Hubert Nieuwendijk, Managing Partner bij Le Pain Quotidien Nederland -General management, Financial management en legal affairs. Na de middelbare school in Amsterdam, 1 jaar studie aan Sonoma State Univerity in California en een BBA aan Universiteit Nijenrode heb ik een jaar als management trainee gewerkt bij het Sonesta Hotel in Boston. Daarna verschillende functies bekleed bij reclamebureau Catchline Communincations, Credit Lyonnais Bank, Zurel Uurwerken en speelfilm productiehuis First Floor Features om vervolgens in 2003 zelf te gaan ondernemen. Samen regelen wij de dagelijkse zaken en bepalen wij het beleid voor de uitrol van Le Pain Quotidien in Nederland.

2. OK, de LPQ case, de keten groeit en lijkt qua imago goed te passen in de algehele ‘kwaliteitsbewustwordings-trend’ m.b.t. voedsel in Nederland. Kunnen jullie ingaan op de positionering van het merk LPQ, waar jullie nu staan en de eventuele bijbehorende campagne?
Le Pain Quotidien is begonnen door Alain Coumont in 1990 in Brussel en de eerste winkel lijkt nog steeds op de 225e winkel in New York, Buenos Aires, Parijs of Amsterdam. De “communal tafel”, de counter waar je onze producten koopt en de tijdloze inrichting worden telkens weer op maat gemaakt om te zorgen dat we een keten zijn van 225 individuele winkels met een uitstraling van “home-away-from-home”. Alain Coumont is nog steeds betrokken is bij het internationale bedrijf en is ook voor ons een belangrijke inspiratiebron en wij hebben regelmatig contact met hem over diverse actuele issues. Alain was zijn tijd ver vooruit met Biologische broden en andere biologische ingrediënten, mooie kwalitatieve simpele ingrediënten en ook het interieur zelf; “een plek om even tot rust te komen in de zo drukke door social media gedreven tijd”. Ook is bestaat het aanbod, zoals Alain zelf ook leeft, veel uit veganistische gerechten. De helft van onze salades, tartines en specialiteiten zijn botanical, oftewel veganistisch.
In de afgelopen periode hebben wij veel aandacht besteed aan het communiceren van het verhaal achter Le Pain Quotidien en het biologische en veganistische karakter van onze menukaart en bakkerijproducten. Zo is de menukaart volledig veranderd qua informatie als ook qua look-and-feel en is bij de nieuwe locatie in Amstelveen voor het eerst aan de buitenkant van de te lezen dat er biologische producten aangeboden worden. Vanaf het 3e kwartaal zullen wij meer met marketing gaan doen waarbij we zullen focussen op onze koffie. In kwartaal 4 zal de focus liggen op de wijn die wij verkopen.

3. Werkt LPQ met bureaus?  Wat gaat daarbij goed en eventueel minder?
In het begin hebben we wel een PR-bureau in de arm genomen maar verder zijn er geen bureaus gebruikt. Daarbij is vooralsnog relatief weinig aan marketing gedaan anders dan in house communicatie en flyers. Onze ervaring is dat het ook moeilijk is een medium te kiezen dat onze doelgroep bereikt, helemaal gezien de diversiteit van die doelgroep die aangetrokken wordt door het concept en de lokale aanwezigheid van vestigingen in Amsterdam en Amstelveen.

4.Is de broodmarkt een ingewikkelde, licht graag toe? Wat is de grootste uitdaging?
De broodmarkt is zeker ingewikkeld. Er is momenteel inderdaad een grote trend richting gezonde en biologische producten en zo ook dus in brood. Veel bedrijven en zelfs grote supermarktketens stappen over naar biologisch brood en er zijn heel veel partijen die de biologische look & feel hebben, maar die niet biologisch zijn. Ook hebben we te maken met een ondoorzichtige keurmerk-regelgeving mbt ingrediënten en naamgeving zoals bijvoorbeeld met speltbrood, dat al Spelt mag heten als er maar een minimale hoeveelheid spelt in zit! De grootste uitdaging is derhalve om in deze omgeving over te brengen dat Le Pain Quotidien een authentiek concept is dat daadwerkelijk ambachtelijke, biologische en veganistische producten en gerechten aanbiedt.

5. Jullie melden resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
4,5 jaar geleden was er nog geen Le Pain Quotidien in Nederland en inmiddels staan er vijf mooie vestigingen met prachtige terrassen in Amsterdam en Amstelveen. Het succes van deze vestigingen bevestigt voor ons dat wij met dit concept en met de wijze waarop wij dit uitrollen iets bieden dat onderscheidend vermogen heeft. Daarnaast constateren wij ook dat het merk inmiddels in ieder geval in Amsterdam en omstreken een herkenbaar merk aan het worden is waardoor er ook steeds meer opportunities op ons af komen, zeker qua nieuwe locaties.

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Wij streven kwalitatieve groei na. Dat wil zeggen dat wij op een overzichtelijk tempo verder winkels zullen openen in Amsterdam en omstreken om vervolgens richting andere steden te bewegen. Zoals gezegd zullen we de komende tijd meer focussen op marketing, verder werken aan training van ons personeel en bezig blijven met ons gezonde assortiment.
 



















7. Nog ander nieuws over LPQ te melden?
We zijn momenteel in gesprek over twee nieuwe mooie locaties in Amsterdam die hopelijk dit jaar nog open gaan en volgend jaar is natuurlijk het 25 jarig bestaan van Le Pain Quotidien wereldwijd dat natuurlijk niet ongemerkt voorbij zal gaan….

(tekst: PvWK)


Dit is het vierentwintigste interview in een serie van honderd die wij doen met 'marcom-ondernemers van de week' voor het MarketingTribune-platform Food & Retail. Zie hieronder de voorgangers.



Arne Altmann (links) en Hubert Nieuwendijk (rechts), oprichters Le Pain Quotidien Nederland

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

23. [Ondernemer van de Week] -  Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] - Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!





19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] - Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] – Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'







 

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar retail@marketingtribune.nl


 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken