[Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

[Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
  • Food-en-retail
  • 13 mei 2016 @ 00:01
  • 5292 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Food

In het 85ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Olaf van Rijn, ondernemer en drijvende kracht achter de 'Choco Taste Box' met bijzondere chocolade van vaak prijswinnende chocolatiers, waarop je een maandabonnement kan nemen. De redactie proefde en is al verkocht. Reden voor een nadere kennismaking: 'De obsessie dreigt. Het maakt ons bijna tot slave of chocolate. '

1. Stel jezelf graag voor.
Olaf van Rijn, ondernemer. Na carrière bij o.a. Sanoma en Het Financieele Dagblad eind vorige eeuw gestart met een mediabedrijf. Ons specialisme: Het aan de man brengen van specifiek bereik. Later is het werkgebied verlegd naar het converteren van offline naar onlinebereik. Nu zet ik eerder opgedane kennis en netwerk in om de lekkerste abonnementbox van Nederland tot een succes te maken. Maandelijks een Choco Taste Box met bijzondere chocolade van vaak prijswinnende chocolatiers. Naast chocolade heb ik een fascinatie voor 'het pure ambacht'. Scheppen. Creeren. Vakkennis. Liefde voor producten. Chocolade & het pure ambacht komen mooi samen in het initiatief van chocotasting.com.

 2. OK, Chocotasting.com, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar dit foodmerk om draait? Een chocolade-abonnement?
'Don’t get high of your own supply' is een terechte waarschuwing die opgeld doet voor het Chocotastingteam. Het gevaar van overenthousiasme ligt bij ons zeker op de loer. Wij het fan-stadium al lang voorbij. De obsessie dreigt. Het maakt ons bijna tot slave of chocolate. We zijn constant op zoek naar de beste chocolade. Naar iets nieuws. Iets grensverleggend. Wij zijn er trots op in onze Choco Taste Box dikwijls chocolade te kunnen presenteren van chocolatiers die wereldwijd prijzen winnen. Wij brengen onze members in contact met iets bijzonders op chocoladegebied.

3. Hebben jullie voor de lancering van Chocotasting.com samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? 
Ons vertrekpunt bij de start van Chocotasting was een combinatie eerder opgedane kennis en een passionele drang om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met bijzondere chocolade van over de hele wereld. Uiteraard hebben we onze denkbeelden getoetst bij professionals op reclame- en pr-gebied. Een echte samenwerking is er tot op heden nooit van gekomen.

4. Is de chocolademarkt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe?
Verkade, Van Houten, Droste, Chocolonely: Nederland heeft een rijke historie aan chocolade makers. Amsterdam is met 500.000 ton nog steeds de belangrijkste overslaghaven ter wereld. Wij Nederlanders houden van chocolade. Zo’n 85 % van de Nederlanders eet met regelmaat chocolade. We vinden het heerlijk, voor onszelf maar ook om te geven als cadeau. 

5. Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
Chocotasting.com groeit gestaag. Dagelijks melden zich nieuwe leden die graag bijzondere chocolade willen proeven. Niet allen de chocolade zelf is voor hen belangrijk. Ook het verhaal erachter, over de bereidingswijze, de oorsprong, soort cacaobonen en de specifieke signature van de chocolatier. De marketeer van Tony Chocoloney werd onlangs Marketeer of the Year, ondermeer vanwege zijn 'eerlijke' aanbod. Letten jullie ook op het ethische aspect van jullie aanbod: slaafvrij, matig met suiker en dergelijke? Bij Chocotasting draait het om bijzondere van de smaak, het verhaal, de verrassing en de verpakking van de box. Onze repen zijn dikwijls van prijswinnende chocolatiers. De verfijndheid van de ingrediënten, het vakmanschap waarmee de repen geproduceerd worden en uiteraard het streven naar een zo eerlijk mogelijk aanbod staat centraal.

6. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Chocotasting zit in een niche. Het gaat prima en dagelijks melden zich via onze website www.chocotasting.com chocoladeliefhebbers die openstaan voor nieuwe producten van kleinere chocolatiers. Hier halen wij meer voldoening dan uit spectaculaire omzet- of winstcijfers.

 7. Er is ook een samenwerking met chocolademerken. Wat is hier de achtergrond van? En de samenhang met Chocotasting?
Chocotasting presenteert iedere maand chocolade van een andere chocolatier. We werken geheel onafhankelijk van merken. De kracht van ons concept zit in het naar voren brengen van high-end chocolade met een bijzonder verhaal. Dit verhaal zit, in samengevatte vorm, bijgesloten in onze Taste Box. Op deze wijze brengen wij het tot leven bij onze members. 

8. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Chocotasting bestaat nu ruim 2 jaar. We maken een geleidelijk groei door. We gaan komende tijd veel aandacht schenken aan onze verdere verbetering van communicatie over de chocolatiers die we in onze Choco Taste Box presenteren. Uitbreiding van ons (internationale) netwerk is een van de de beleidsspeerpunten.

9. Nog ander nieuws over Chocotasting.com te melden?
Chocotasting gaat binnenkort komen, naast thema per chocolatier, met een landenbox. Wat is er leuker -en lekkerder- dan een box uit Argentinië of een Italie-box met bijzondere chocolade uit het land van herkomst...

 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 


   Olaf van Rijn, eindbaas van Choco Taste Box en
www.chocotasting.com,
   tijdens een bijzonder moment in mei 2016 op Ibiza.



   Voorbeeld Choco Taste Box

   Beeld: Chocotasting (boven) en Adobe i.o. Olaf van Rijn

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

84. [Ondernemer van de Week]
Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - fhoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken