Frik (Detailhandel Nederland): 'Energiezuinige keuze in winkel weer begrijpelijk door nieuwe regels'

Frik (Detailhandel Nederland): 'Energiezuinige keuze in winkel weer begrijpelijk door nieuwe regels'
  • Food-en-retail
  • 29 mrt 2017 @ 11:35
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingPackaging designWinkelen

De aanduiding van de energie-efficiëntie op huishoudelijke apparaten is de laatste jaren door alle plusjes, van A+ tot A+++, onbegrijpelijk geworden. Daarom wordt nu teruggegaan naar de simpelere A-G schaal. Hierover zijn het Europees Parlement en de lidstaten het eens geworden. 'Dat is goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee', zegt Joran Frik tegen MarketingTribune. Hij is secretaris Europa bij Detailhandel Nederland.

'Doordat bijna alle apparaten minstens een A+, A++ of zelfs A+++ klasse hebben, valt aan klanten nauwelijks meer uit te leggen wat nu een zuinige keuze is. Een heldere schaal zal die keuze versimpelen', stelt Frik. Tijdens de overgangsperiode is volgens de winkeliers wel behoefte aan goede informatie vanuit de overheid. 'De nieuwe schaal begint pas bij B of C, omdat verwacht wordt dat apparaten de komende jaren steeds zuiniger worden. Categorie A blijft voorlopig leeg. B is straks het nieuwe A+++.'

Detailhandel Nederland heeft er jarenlang voor gestreden dat de regels voor de plaats van het etiket op het product worden versoepeld. Een doorn in het oog van winkeliers en consumenten is dat het etiket met stickers op het product moet worden geplakt, waardoor het beschadigt of zelfs onverkoopbaar wordt. Winkeliers zijn blij dat de nieuwe regels hier meer rekening mee houden.

Ook bij online winkelen verandert het etiket naar de A-G schaal. Waar het etiket in de online winkel bij het product moet worden getoond moet nog wel verder uitgewerkt worden. Daarbij pleit Detailhandel Nederland voor overzichtelijkheid en versimpeling. 'Nu moeten klanten nog op veel plekken in de online winkel het etiket te zien krijgen, zoals bij ‘laatst bekeken producten’. Dat geeft een chaotische indruk en is erg lastig te integreren. Net als in winkels zou het etiket alleen moeten staan bij plekken waar de klant ook daadwerkelijk het product in zijn mandje kan leggen, vinden de winkeliers', aldus Frik.

De nieuwe etiketten zullen op zijn vroegst eind 2019 in de winkel te vinden zijn. Volgens de Europese Commissie kan door de simpelere keuzes en innovatie van apparaten evenveel energie worden bespaard als jaarlijks in de drie Baltische landen wordt verbruikt. Een pluspunt voor marketeers die met de labels te maken hebben. (PvWK)


     Het oude etiket met A+++ schaal (boven) gaat terug naar de simpelere A-G schaal (hieronder)


Over DHN
'Detailhandel Nederland is de spreekbuis van de winkeliers van Nederland en stelt zich ten doel de belangenbehartiging van de detailhandel in Den Haag en Brussel te optimaliseren en te versterken. Detailhandel Nederland vertegenwoordigt 110.000 winkeliers. De sector heeft een omzet van €96 miljard en biedt werk aan nog eens 700.000 mensen.'

(bron: DHN)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken