[interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs

[interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
  • Food-en-retail
  • 21 jul 2017 @ 11:50
  • 22101 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodInterviewMarketing

MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Na 100 opvallende vakgenoten -die binnen hun organisatie of als DGA/cmo iets bijzonders uit de grond stampen- aan het woord te hebben gelaten, interviewen we er nog eens 100 bij! Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder. Als nummer 110 interviewt de redactie Food&Retail ijscoman en marketeer Jaco Pieper, de oprichter van Koupe, een nieuw Nederlands merk met een innovatief product: proteïne-ijs. 'Mijn belangrijkste drijfveer is het neerzetten van een geweldig merk. Mijn droom is om Koupe in een paar jaar uit te bouwen tot het lekkerste lifestyle ijs ter wereld, met allerlei soorten gezonder ijs.'

1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?

Ik ben Jaco Pieper, de oprichter van Koupe, een nieuw Nederlands merk met een innovatief product: proteïne-ijs. IJs met drie keer zoveel proteïne, 70% minder suiker en 40% minder calorieën.

Ik werk al meer dan 20 jaar in marketingcommunicatie, waarvan de laatste 10 jaar met mijn eigen consultancy. Ik heb voor een groot aantal profit en non-profit merken campagnes ontwikkeld en producten gelanceerd. En zo is Koupe geboren: ik wilde altijd heel graag een keer mijn eigen merk ontwikkelen en groot maken. Toen ik drie jaar geleden het product proteïne-ijs bedacht, dacht ik: dit is het idee waarmee ik een merk ga bouwen.

2. OK Koupe, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar dit idee om draait?

Drie jaar geleden werd ik 40. Ik ben de laatste 6 weken van mijn dertiger jaren op een Grieks eiland gaan zitten. Nadenken over de tweede helft van mij leven. En een beetje sporten, gezond eten, om er goed uit te zien op het feest dat ik voor mijn veertigste zou geven. Naast de sportschool zat een Greek Frozen Yoghurt tentje dat frozen yoghurt met proteïne-poeder verkocht. Ik dacht: “Dat is een waanzinnig idee: proteïne-ijs, gezond ijs, ijs zonder schuldgevoel.”

Ik ben het product gaan ontwikkelen als verpakt ijs, een heel ander product is dan softijs. Voor het product heb ik ijsbereiders, R&D’ers en een chef betrokken. Ik ben met designers, strategen, fotografen en andere creatieven het merk gaan opbouwen. Halverwege heb ik alles weer in de vuilnisbak gegooid - recept, merk, verpakking - en ben ik opnieuw gestart. Afgelopen april hebben we Koupe in Nederland gelanceerd in 3 supermarkten - Jumbo, Dirk en Dekamarkt - en daar komt vanaf 1 augustus ook Albert Heijn bij.

Mijn belangrijkste drijfveer is het neerzetten van een geweldig merk. Mijn droom is om Koupe in een paar jaar uit te bouwen tot het lekkerste lifestyle ijs ter wereld, met allerlei soorten gezonder ijs. Om te beginnen dus: proteïne-ijs.

3. Is de ijsmarkt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe?

Nee, ik denk niet dat de Nederlandse ijsmarkt ingewikkeld is; ze ziet er al jaren een beetje hetzelfde uit. Weinig innovatie, weinig opvallende of opwindende dingen. Veel van hetzelfde van enkele vertrouwde merken. Er is dus zeker plek voor iets nieuws. De ijsmarkt is wel een moeilijke: alles wat je in de supermarkt ziet is van de ‘reuzen’ Unilever of Nestlé. Dat maakt het als kleine speler op zijn minst een uitdaging. Het is echt vechten om een plekje in de beperkte vriezerruimte van de supermarkt. Daarom zijn we zo trots dat we nu al in 300 supermarkten liggen.

4. Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?

We zijn net gestart en het is dus eigenlijk geen van beiden. Koupe wordt uitstekend ontvangen: het verkoopt goed in de winkels en op social media ontwikkeld zich een echte fanbase. We zijn dus dik tevreden. We stoppen alles wat we verdienen in de marketing van het merk en het uitbouwen van onze distributie, ook internationaal. Dat kost een hoop geld.

5. Hebben jullie bureaus/een bureau ingeschakeld voor de marketingcampagne? Welk? Hoe gaat de marketing van het merk in zijn werk?

Met mijn achtergrond in marketingcommunicatie hou ik de touwtjes van de marketing strak in eigen hand. Ik werk daarbij graag met freelancers die me helpen met bijvoorbeeld ideevorming en online advertising of PR. Voor social media werk in samen met het bureau Noise in Amsterdam, waar jonge creatieven zitten die ervoor zorgen dat ik bij de tijd blijf. Het is grappig om te zien hoe het merk zich daarbij ontwikkelt: het begon in mijn eigen hoofd, maar het krijgt steeds meer een eigen persoonlijkheid, met een eigen leven. Ik duw het nu van buitenaf in de juiste richting; anderen bouwen eraan mee om het te laten groeien. Dat is een heel leuk en interessant proces. Ik heb een strategische keuze gemaakt om Koupe alleen te promoten via PR, social media en door middel van activatie. Dat bevalt erg goed en maakt knopen doorhakken eenvoudig.

6. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!

Koupe heeft een paar awards gewonnen – Best Ice Cream op de World Dairy Innovation Awards en een internationale prijs voor “Best Food Start-up”. Dat geeft veel publiciteit en energie om verder te gaan.

We zien onze merkbekendheid ook flink groeien: in de leeftijdsgroep 18-34 jaar, onze kerndoelgroep, zitten we inmiddels op 6%. Dat is hoog voor een merk dat pas 3 maanden bestaat; daar ben ik persoonlijk erg trots op.

7. Koupe breidt verkooppunten uit via AH XL supermarkten, wat betekent dit voor het merk? Welke retailketen volgt?

Op dit moment verkopen we Koupe in 250 supermarkten van Jumbo, Dirk en Dekamarkt. Vanaf 1 augustus komt daar Albert Heijn bij, ondermeer de AH XL winkels. Kort na de start zijn we dus al te vinden in de belangrijkste supermarkten van Nederland. Ik denk dat elk beginnend merk hier alleen van kan dromen, dus daar zijn we trots op. Dit beginnende succes is voor ons een indicatie dat het merk rijp is voor verdere uitbrieding in andere Europese markten. We zijn op dit moment in gesprek met een aantal andere supermarkten, ook internationaal.

Mooi nieuws is dat we Koupe willen lanceren in Ocado, de grootste en snelst groeiende online supermarkt van het Verenigd Koninkrijk. Ocado kan Koupe straks bij 75% van de Englesen thuisbrengen; we zijn dan beschikbaar voor 20 miljoen huishoudens.

8. Nog meer nieuws over jullie ijsmerk te melden?

We gaan deze zomer met het Duitse Metro AG, een van de grootste voedselbedrijven ter wereld, een pilot doen in een van hun supermarkten in Berlijn. Dat is heel spannend, want als dat goed gaat, betekent dit een hele grote nieuwe markt voor Koupe.

web: Koupe

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 109 linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 


     Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs

     

     Productimpressie Koupe proteïne-ijs

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy

108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 

107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja

106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood

105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail

104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group

103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager

102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie

101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys

100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog

99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal

98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink 

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken