[interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en auteur 'Sabor Sabor'

[interview Marketeer 123]  Sandra Alvarez - foodinfluencer en auteur 'Sabor Sabor'
  • Food-en-retail
  • 18 mei 2018 @ 00:01
  • 16085 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • FoodMarketing

Als nummer 123 in deze serie spreekt de redactie Food&Retail Sandra Alvarez, kookboekbedenker, zelf uitgegroeid tot 'culi-merk', foodinfluencer en auteur van het nieuwe 'Sabor Sabor'. Alvarez: 'Marketing is heel goed met koken te vergelijken. Voor een goed resultaat heb je voor allebei een plan, passie, toewijding en focus nodig.'

1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?

'Mijn naam is Sandra Alvarez, ik ben auteur van het Spaanse kookboek "SABOR SABOR". Na mijn deelname aan MasterChef Holland 2015, heb ik een carrière switch gemaakt. Van docent Spaans naar kookboekenschrijfster. Ik besloot om meer aandacht aan mijn hobby en passie voor koken te gaan besteden en een Spaans kookboek te gaan schrijven. Het viel mij namelijk op dat er amper leuke en mooie Spaanse kookboeken zijn, waar élk recept ook daadwerkelijk een foto heeft. Met makkelijke recepten en met ook het gebruik van meer groenten en minder suiker. Ik ben in Amsterdam geboren en getogen, maar het Spaanse bloed stroomt wel voor 50 procent door mijn aderen. De andere helft is voornamelijk Chinees. De liefde voor koken kreeg ik van mijn Spaanse familie, wonend van Santiago de Compostella tot Ibiza.

Momenteel ben ik druk bezig met recepten ontwikkelen, koken, schrijven én het bouwen van een huis op Ibiza mét een kookstudio. Marketing is heel goed met koken te vergelijken. Voor een goed resultaat heb je voor allebei een plan, passie, toewijding en focus nodig. Om met de beste ingrediënten en middelen iedereen te verrassen en te laten weten wie je bent en waar je voor staat. Marketing is de basis van het succes van een kookboek: krijg je genoeg aandacht, waar komt je boek te liggen, wie schrijft er over je, in welke media, kom je op televisie? Et cetera, et cetera.

Ik heb een mooi en uniek product gecreëerd met een fantastische uitgever en team. Uiteraard wil ik graag dat het een succes wordt, en hierbij is marketing heel belangrijk. Je hebt goede marketing naast je eigen netwerk nodig. Ik ben gezegend met een hele goede en actieve uitgeverij. Dus ook wat marketingstrategieën betreft. Dankzij hun inzet en netwerk wordt er in de media heel veel aandacht aan mijn kookboek SABOR SABOR besteed. Denk aan tijdschriften zoals vakbladen, glossy’s, kranten en af en toe een uitnodiging voor een tv programma. Via social media -denk Facebook en Instagram- vind ik het heel leuk om mijn eigen contacten en iedereen die ik via mijn netwerk kan bereiken op de hoogte te stellen van de ontwikkelingen en activiteiten omtrent mijn kookboek. Daarnaast tour ik bijna wekelijks door het hele land om mijn boek te promoten. Van kookwinkels, De Bijenkorf, tot kookevents. Zelfs tijdens mijn reizen probeer ik mijn boek te promoten. Laatst in Los Angeles ben ik met mijn boek bij boekhandel Barnes en Nobels naar binnen gelopen en heb ik daar mijn boek laten zien. Inmiddels zijn we nu in gesprek om het boek in de VS te gaan verkopen. Volgende week ga ik op vakantie naar Japan en in Tokyo hetzelfde proberen. Het schijnt namelijk dat de Spaanse keuken daar erg populair is.'

2. Zijn kookboekenschrijvers tegenwoordig ook merken? Waar komt je belangstelling voor koken vandaan? Hoe werd jij bekend?

'Tegenwoordig zijn succesvolle kookboekenschrijvers absoluut merken. Kijk bijvoorbeeld naar Jamie Oliver. Marketing heeft hij vanaf zijn succesvolle begin ingepland. Hij is misschien wel het ultieme voorbeeld van hele goede content marketing. Oliver speelt nl. heel goed in op de toegevoegde waarden van een product. Een sterk merk helpt de auteur op dezelfde manier als een bedrijf. Het geeft jouw naam erkenning en helpt met je verkoop van jouw product.

Hij heeft natuurlijk een persoonlijkheid die zich daartoe leent. Ik geloof niet dat elke kookboekschrijver hiervoor geschikt is, of dit überhaupt wil. Oliver heeft zijn persoonlijkheid, van “the boy next door, die toevallig goed koken kan” weten uit te smeren over het hele Jamie Oliver merk. Zo knap! Ik ben er jaloers op! Dat wil ik ook! Als klein meisje leerde ik al van mijn Spaanse moeder om pijlstaartinktvisjes schoon te maken en de inktzakjes te legen. Tijdens de zomervakanties in Spanje gingen we zee-egels "vangen", voorzichtig vastpakken, opensnijden, uitspoelen, met je vingers de inhoud leeg lepelen en dan opslurpen. Van het samen eten met mijn Spaanse familie in Spanje genoot ik intens. En dan ook nog twee uitgebreide warme maaltijden op een dag!

Misschien is mijn heimwee naar Spanje wel de reden dat ik zo graag Spaans kook met zoveel overgave. Spanje wil ik altijd voelen, ruiken en proeven. Zelfs tijdens mijn MasterChef Holland avontuur, greep ik elke kans om Spaans te koken. Mijn deelname aan MasterChef Holland heeft voor mij veel deuren geopend. Ik kreeg mede hierdoor de kans om mijn droom te verwezenlijken: Mijn eigen kookboek. Ook wel bijzonder dat ik nog steeds regelmatig word aangesproken door mensen die MasterChef Holland hebben gevolgd. “En Sandra, heb je nog een tip voor wat ik vanavond moet eten?”

Ik probeer mijzelf altijd op dezelfde manier te profileren. Dan draag ik altijd de kleur rood omdat die kleur met Spanje wordt geassocieerd. Ik sta achter makkelijke en smaakvolle gerechten, met pure en niet al te veel ingrediënten.  Dat is de kracht van de Spaanse keuken. No nonsens wat zo ben ik ook.  Mijn kracht is dat ik er altijd een creatieve draai aan geef en gerechten er altijd mooi wil laten uitzien, zonder dat het eigenlijk moeite en tijd kost. Die inspiratie wil ik mensen heel graag geven. Mijn doel is dat mijn naam altijd aan de Spaanse keuken gekoppeld wordt. Dat ik kan bijdragen aan een stukje Spaanse kook en eet beleving. Dat men letterlijk des Spaanse sfeer kan proeven. Men heeft vaak herinneringen aan Spaanse vakanties en hoe leuk is het dan om die thuis te herbeleven.

Inmiddels ben ik een specialist geworden in de Spaanse keuken met als specialiteit de rijstgerechten zoals Paella. Je kan hiermee veel variëren en ik wil graag mensen leren en inspireren om het goed te leren maken.  Zelfs op een gewone doordeweekse dag!

Paella’s zijn onlosmakelijk met mij verbonden. Ik streef ernaar dat dit mijn handelsmerk wordt.'

3. OK. Werk je vanuit huis, kantoor of kookstudio?

'Ik werk vanuit mijn huis in Overveen. Het souterrain hebben we tot keuken omgebouwd. Hier kook ik, ontwikkel ik mijn recepten en schrijf ik. Op Ibiza zijn we een huis aan het bouwen met een kookstudio. Het plan is om op Ibiza culinair te gaan ondernemen met mijn gezin.'

4. Wat is de titel van je laatste bestseller? Hebben jullie voor de lancering en marketing van je kookboek samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? Kun je iets vertellen over deze campagne?

'Sabor betekent smaak. Smaakvolle Spaanse recepten met smaakvolle fotografie. Mijn uitgeverij Terra Lannoo regelt bijna wekelijks presentaties, proeverijen, meet & greet sessies bij boekhandels, De Bijenkorf, kookevents. Ook reportages en interviews bij tijdschriften en kranten. Ze hebben ook contacten met recensenten die hele positieve recensies over SABOR SABOR hebben geschreven. Voor komend november ben ik al geboekt tijdens de Kookboeken 7-daagse.'

5. Is de markt van kookboeken volgens jullie een ingewikkelde, licht graag toe? Merk je bijvoorbeeld iets van de digitalisering of dat supermarkten veel gratis content beschikbar stellen? 

'Nee, niet ingewikkeld, juist erg ondoorzichtig. Er is continue vraag en er is veel aanbod, dus veel concurrentie. De kunst is iets anders neer te zetten zodat je de concurrentie achter je laat. De grote namen hebben een groot deel van deze markt in hun handen, dat is in de meeste markten zo, het gaat om de ruimte die je kunt innemen als nieuwkomer. SABOR SABOR is vrij uniek door de opzet en sfeer met hele mooie foto’s, maar ook omdat er praktisch geen moderne Spaanse kookboeken zijn, dus weinig concurrentie in die specifieke markt. Digitalisering zal in het algemeen een probleem zijn voor alles dat gedrukt wordt, ik zie dat vooral bij kranten, maar dat geldt veel minder voor kookboeken. Een kookboek is een hebbeding, dat wil je inkijken, vasthouden, openslaan en gebruiken. En ook weggeven, kookboeken zijn zeer geliefd als cadeau. Online recepten zijn handig voor eenmalig gebruik of snel iets op te zoeken, maar bij een diner met gasten gaat het om de totale beleving en haal je veel meer inspiratie uit een mooi kookboek.'  

6. En wat zie jij als belangrijke kooktrends in Nederland?

'Dit is mijn lijstje...:

* Vegetarische varianten van vlees

* Vegan gerechten

* Veel variaties met avocado’s

* Pancakes

* Variaties met havermout (voor ontbijt en in cakes)

* Nieuwe varaties met superfoods zoals Acaibowls

* Peruaanse gerechten zoals Ceviche

* Variaties met Taco’s

* Meer variaties met groenten zoals bijvoorbeeld broccoli van kop tot staart gebruiken

* Padron pepers

* Gerechten uit het Midden-Oosten, zoals hummus, shakshuka

* “Darmvriendelijk” voedsel, denk aan kimchie, kombucha, kefir...

* Miso

* Kurkuma

* Bloemen

* Bier verwerken in de bereiding

* Combinaties met hartig en zoet

* Geconserveerde vis

* Zeewier/algen

* Sriracha

* Koken op houtskool en zelf roken

* Restaurants spelen meer in op kleine gerechten die je kan delen.

7. Wat is je lievelingsrecept? Graag delen… 😉

'Dat zijn Paella en Arroz Negro. Deze gerechten zijn heel makkelijk en snel te maken met weinig ingrediënten. Je steelt er ook altijd de show mee! Een Spaanse Gin-Tonic is mijn favoriete drankje. Ik verwijs naar mijn boek voor ee recepten, ook van de cocktail.'

8. Hoe is het boek te bestellen?

'SABOR SABOR is bij de meeste boekhandels, kookwinkels en concept stores te koop of online te bestellen. Online ook te bestellenonder andere hier, hier en hier. SABOR SABOR is verkrijgbaar bij de meeste boekhandels en ook online. Omdat ik veel publiciteit krijg, blijft de verkoop goed doorgaan en voor boekhandels is doorloop belangrijk anders verdwijn je van de kopstelling en beland je ergens in het schap.'

9. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?

'Momenteel ben ik druk bezig om een Engelse vertaling voor elkaar te krijgen omdat ik erin geloof dat het een succes zou kunnen worden. De Spaanse keuken – met haar tapas -  is erg geliefd.  Makkelijk te bereiden, met weinig ingrediënten, die je snel op tafel kan zetten. Mijn recepten bevatten minder suiker, meer groenten en veel vegetarische varianten. Bij élk recept hoort een foto en er staan wijntips. Door mijn verhalen krijg je de sfeer en lifestyle van het land mee. Daarnaast ben ik bezig met het schrijven van een tweede kookboek, waar ook mijn Chinese roots een belangrijke rol zullen gaan krijgen.'

tekst: Peter van Woensel Kooy 

Voor de 122 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.

Kookboek SABOR SABOR , direct te bestellen via deze link.
Uitgeverij Terra – www.terra-publishing.com
YouTube kookkanaal Sandra Alvarez: 'Sandra kookt Spaans' 


Sandra Alvarez - kookboekbedenker en auteur 'Sabor Sabor'


Cover 'Sabor Sabor'








Beelden van recepten het uit boek



Eerdere hoogvliegers uit deze serie

122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  

71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomate

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

 




Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken