Afwasmiddel redt 30.000 kg sinaasappelschillen
- Food-en-retail
- 1 nov 2018 @ 11:07
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Introductie
- 1 nov 2018 @ 11:07
- Hugo Schrameyer
Was- en reinigingsmerk Seepje heeft vandaag een nieuw product geïntroduceerd op basis van sinaasappelschillen die bij Albert Heijn achterblijven.
Consumenten die dol zijn op vers sinaasappelsap kennen dat vast wel. Bij veel Albert Heijn-vestigingen staat een automatische sinaasappelpers waarmee je in een handomdraai een flesje supervers sap kunt persen. De machine doet het werk. Als shopper hoef je alleen het dopje op de fles te draaien. Superhandig. Alleen is het wel zo dat sinaasappelschillen als afval achterblijven.
Biobrandstof
Deze sinaasappelschillen worden normaal gesproken ingezet als biobrandstof. Hartstikke zonde, vinden de oprichters van Seepje, want de schillen bevatten bruikbare grondstoffen. De twee ondernemers Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies uit Den Haag winnen nu etherische olie uit de schillen, dat als natuurlijk parfum en poetskrachtversterker dient voor een nieuw afwasmiddel. Het zal niemand verbazen dat het afwasmiddel naar vers geperste sinaasappels ruikt. Vandaag is de productintroductie. Met de eerste productieronde heeft Seepje 30.000 kilogram schillen een tweede leven gegeven.
Stoom
Binnen twee dagen na het persen, moeten de schillen al in de ketel van de destillateur zitten. Zo kan het proces volledig natuurlijk uitgevoerd worden. Met behulp van stoom wordt daar de olie van de schillen geëxtraheerd. Deze olie wordt vervolgens vermengd met de andere, natuurlijke ingrediënten van het afwasmiddel. Daarna gaan de schillen weer de afvalstroom van Albert Heijn in.
Razend populair
‘Zelf sinaasappelsap tappen in onze winkels is razend populair onder onze klanten. Die sinaasappelschillen krijgen nu een tweede leven. Deze exclusieve samenwerking met Seepje past bij onze initiatieven om verspilling te verminderen en duurzame productie te bevorderen’, zegt Henk van Harn, verantwoordelijk voor het houdbaar en non-food assortiment bij Albert Heijn.
Boenen
Mede-oprichter van Seepje, Jasper Gabriëlse (op de foto rechts) vertelt: ‘We zijn er samen in geslaagd om dit afval razendsnel om te zetten in een mooie, natuurlijke grondstof. Zo kan de consument na het persen van een sapje nóg een keer van de sinaasappel genieten. Dit keer van de schil, tijdens het boenen van de afwas’.
Het nieuwe afwasmiddel van Seepje is vanaf vandaag exclusief verkrijgbaar bij Albert Heijn.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers