Afwasmiddel redt 30.000 kg sinaasappelschillen
- Food-en-retail
- 1 nov 2018 @ 11:07
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Introductie
- 1 nov 2018 @ 11:07
- Hugo Schrameyer
Was- en reinigingsmerk Seepje heeft vandaag een nieuw product geïntroduceerd op basis van sinaasappelschillen die bij Albert Heijn achterblijven.
Consumenten die dol zijn op vers sinaasappelsap kennen dat vast wel. Bij veel Albert Heijn-vestigingen staat een automatische sinaasappelpers waarmee je in een handomdraai een flesje supervers sap kunt persen. De machine doet het werk. Als shopper hoef je alleen het dopje op de fles te draaien. Superhandig. Alleen is het wel zo dat sinaasappelschillen als afval achterblijven.
Biobrandstof
Deze sinaasappelschillen worden normaal gesproken ingezet als biobrandstof. Hartstikke zonde, vinden de oprichters van Seepje, want de schillen bevatten bruikbare grondstoffen. De twee ondernemers Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies uit Den Haag winnen nu etherische olie uit de schillen, dat als natuurlijk parfum en poetskrachtversterker dient voor een nieuw afwasmiddel. Het zal niemand verbazen dat het afwasmiddel naar vers geperste sinaasappels ruikt. Vandaag is de productintroductie. Met de eerste productieronde heeft Seepje 30.000 kilogram schillen een tweede leven gegeven.
Stoom
Binnen twee dagen na het persen, moeten de schillen al in de ketel van de destillateur zitten. Zo kan het proces volledig natuurlijk uitgevoerd worden. Met behulp van stoom wordt daar de olie van de schillen geëxtraheerd. Deze olie wordt vervolgens vermengd met de andere, natuurlijke ingrediënten van het afwasmiddel. Daarna gaan de schillen weer de afvalstroom van Albert Heijn in.
Razend populair
‘Zelf sinaasappelsap tappen in onze winkels is razend populair onder onze klanten. Die sinaasappelschillen krijgen nu een tweede leven. Deze exclusieve samenwerking met Seepje past bij onze initiatieven om verspilling te verminderen en duurzame productie te bevorderen’, zegt Henk van Harn, verantwoordelijk voor het houdbaar en non-food assortiment bij Albert Heijn.
Boenen
Mede-oprichter van Seepje, Jasper Gabriëlse (op de foto rechts) vertelt: ‘We zijn er samen in geslaagd om dit afval razendsnel om te zetten in een mooie, natuurlijke grondstof. Zo kan de consument na het persen van een sapje nóg een keer van de sinaasappel genieten. Dit keer van de schil, tijdens het boenen van de afwas’.
Het nieuwe afwasmiddel van Seepje is vanaf vandaag exclusief verkrijgbaar bij Albert Heijn.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen retailformule Allesz
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe...
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- CBL reageert op verkiezingsuitslag: 'let op de...
- Magnum lanceert Hydro Ice, glow-in-the-dark
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Albert Heijn combineert kerst en... 10-11-2025
- Hema zet in op innovatie en... 10-11-2025
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste... 07-11-2025
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen... 07-11-2025
- [onderzoek] Jongeren willen wel... 06-11-2025
- Albert Heijn lanceert vernieuwde... 05-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




