Online supermarkt Picnic start versneld in Twentse Hengelo

Online supermarkt Picnic start versneld in Twentse Hengelo
  • Food-en-retail
  • 18 sep 2019 @ 08:09
  • 9866 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Websuper Picnic breidt versneld uit in Twente. Het aantal inschrijvingen voor de recent aangekondigde start in Enschede is in korte tijd enorm opgelopen en daarom start de online supermarkt sneller dan verwacht in buurgemeente Hengelo.

Vanaf oktober kunnen ruim 37.000 huishoudens profiteren van de uitbreiding, meldt Picnic. 'Hengelo stond al langer op het lijstje van Picnic, maar de komst naar de voormalige industriestad is in een stroomversnelling geraakt door de grote belangstelling in het naastgelegen Enschede. Sinds de aankondiging van de start, een week geleden, loopt het aantal inschrijvingen via de Picnic-app ongekend hard.' 

Boven verwachting
'In nog geen week tijd hebben zich ongeveer 4.000 Enschedeërs aangemeld, dat is echt boven verwachting', bevestigt medeoprichter Michiel Muller trots. 'We voorzien kennelijk in een duidelijke behoefte, dus breiden we versneld uit naar Hengelo.'  
Hengelo is volgens Muller een logisch nieuw bezorggebied. “Deze stad, de op een na grootste in Twente, kent relatief gezien veel huishoudens met kinderen. Zij zijn druk met werk, opvoeding en sport en hobby’s van de kinderen en henzelf. Met onze bezorgservice nemen wij ze de tijdrovende gang naar de supermarkt uit handen.” In totaal kunnen ruim 37.000 nieuwe huishoudens profiteren van deze uitbreiding van Picnic.

Deventer
Overigens kent de online supermarkt behalve de Twentse plaatsen nog een derde bezorggebied in Overijssel. Picnic begon in mei van dit jaar al in Deventer. Daar groeit het aantal klanten gestaag, meldt men. 'Inmiddels rijden de duurzame, elektrische wagentjes langs duizenden huishoudens om de boodschappen gratis en tegen de laagste prijs te bezorgen.' De uitbreiding naar Hengelo is onderdeel van de landelijke uitrol van Picnic, dat onder meer bezorgt in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Ede, Veenendaal en Venlo, en dat vorig jaar in diverse Brabantse steden van start is gegaan. Begin 2019 steeg het aantal klanten naar ruim 300.000, verdeeld over 75 Nederlandse plaatsen.

Krentenwegge
Picnic biedt naast het reguliere assortiment ook veel streekproducten en streeft daarbij naar samenwerking met lokale ondernemers. De krentenwegge, traditioneel Twents feestbrood, mag dan ook niet ontbreken in het assortiment. 'We zijn op dit moment hard op zoek naar een ambachtelijke Twentse bakker', vertelt Muller aan MarketingTribune. De websuper gaat eind oktober voor het eerst de weg op met 8 elektrische bezorgwagentjes en 25 bezorgers. Volgens planning zijn deze aantallen eind 2019 gegroeid naar 20 karretjes en 60 bezorgers. De boodschappen worden vanuit de hub (het distributiepunt) aan de Twekkeler Es 30 in Enschede geleverd.

Registreren in de app
Inwoners van Hengelo kunnen zich vanaf nu met de Picnic-app op hun mobiele telefoon registreren en zich zo verzekeren van een plek op de wachtlijst. Iedereen die op de wachtlijst staat wordt gefaseerd toegelaten. 'Hoe eerder mensen de app downloaden en zich inschrijven, hoe eerder ze aan de beurt zijn, aldus Muller. De compacte elektrische wagentjes waarmee Picnic bezorgt zijn milieuvriendelijk, stil en staan niet in de weg. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen díe levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk door haar klanten zijn besteld. Op die manier gaat er niets verloren.
(PvWK)


Over Picnic
'Voor de lancering in Nederland eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben. Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Daarna is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.'

(bron: Picnic)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken