[marketeer 140] Iris Spronk over Webscraping Amsterdam

[marketeer 140] Iris Spronk over Webscraping Amsterdam
  • Food-en-retail
  • 6 mrt 2020 @ 08:17
  • 19678 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingInterview

Deze week in onze successerie 'Marketeer': Iris Spronk. Met 'webscraping' haalt haar bedrijf WA gepubliceerde data van het internet, die wordt bewerkt tot bruikbare informatie, bijvoorbeeld ten behoeve van prijsvergelijk. 'Laat bots de data verzamelen om signalen, trends en de veranderingen in de markt aan te geven.'

Voor de 139 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, scroll naar de links hieronder.

Stel jezelf graag even voor, wat heb je met marketing?
'Hi, ik ben Iris Spronk, mede eigenaar van Webscraping Amsterdam en verantwoordelijk voor accounts. Wij generen market data die als basis dient voor marketing en beleidsbeslissingen. Toen ik 19 jaar was heb ik een jaar in de US gereisd en daarbij overnachtte ik bij gastfamilies, daar bestelde we online pizza, dat vond ik fascinerend! Inmiddels groeit het online retail-verkoop kanaal ook in Nederland weer ieder jaar gestaag. Met de groei komt er meer concurrentie, meer data en met onze webscraping diensten scheppen we meer inzicht in het online landschap.'

Kun je je pad beschrijven vanaf opleiding naar wat je nu bent en doet?
'Tijdens mijn HBO-opleiding Retail Management was de marketing nog voornamelijk offline met de boeken van Kotler. Toen mijn eerste werkgever Randstad in 2000 startte met internet-startup Hedson was ik als supervisor betrokken bij de ontwikkeling van het concept. In mijn verdere carrière bij traditionele werkgevers werkte ik op afdelingen die zich bezig hielden met innovatieve diensten.

Ik kom uit een ondernemersgezin en mijn behoefte aan vrijheid is groot. Met alle opgedane ervaring besloot ik een jaar of 10 geleden om zelfstandig te worden en sinds dien houd ik me bezig met online marketing. Ik ben gestart met SEO advies en daarna met link builden, andere e-commerce activiteiten, het maken van Wordpress websites, en nu dus met web info en pricing. Ondertussen was ik samen met mijn partner een bedrijf begonnen. Mijn partner is meer IT gericht en hij bedacht slimme tools die inzetbaar zijn voor marketingadvies die ik vervolgens gebruikte en ook verkocht. Competenties die bij ons passen.'

Hoe ontstond het idee iets met webscraping te gaan doen? Wat is dat precies? En hoe gaat het sinds de lancering?
'Als online marketeer blijf je in beweging. Bij de contentmarketing opdrachten zette we de eerste scrapers in voor SEO advies. Een aantal jaren later kwamen er gratis SEO tools en tegelijkertijd nam de vraag naar marketing-data toe. Webscraping als instrument om tegemoet te komen aan de vraag naar data is dan een logische stap. Met de webscraping tools die we toen gebruikte liepen we tegen een aantal problemen aan.  Samen met een getalenteerde developer is er vervolgens twee jaar gebouwd aan een eigen scraping platform, van waar we sinds 2018 webscraping services aanbieden.

Met webscraping halen we gepubliceerde data van het internet, die we bewerken tot bruikbare informatie, bijvoorbeeld ten behoeve van prijsvergelijk. Door het combineren van informatie uit verschillende data bronnen bieden we onze klanten informatie over trends en prijs strategieën die de basis vormen voor strategische marketing beslissingen. Ook ontstaan er vaak nieuwe inzichten die waarde toevoegen. Retailers, fabrikanten, brandmanagers en contentmanagers kiezen steeds vaker voor om data te gebruiken die via webscraping is verkregen. 

Hoe wordt het merk met marketing ondersteund? Wie zijn je klanten? Wat heeft de marketeer eraan?
'Het zal niemand verbazen dat onze marketing met name online plaatsvindt. We zetten ook andere middelen en channels in, maar het online kanaal werkt toch het beste. Het grootste succes bereik ik met LinkedIn marketing, omdat dit platform de mogelijkheid biedt om vanuit mijn netwerk in contact te komen met beslissers.

Onze klanten zijn marktleiders in de Retail en vergelijkers die prijzen inventariseren bij concurrenten ten behoeve van het optimaliseren of formuleren van hun eigen prijs strategie. Ook a-Merken die willen weten welke webshops hun merk in Europa verkopen. Dit monitoren gebeurt op continue basis. Immers als de ene webshop offline gaat, is er morgen is er weer een nieuwe webshop. Onze monitoring bots zoeken daarom gestructureerd en geautomatiseerd naar nieuwe spelers.  We bedienen ook de overheid, die gebruikt webscraping voor onderzoek en monitoring.

Onze klantenportefeuille is dus heel divers, maar heeft een ding met elkaar gemeen. Partijen die zijn begonnen met het gebruik van data, willen daarna alleen nog maar meer inzicht.'

Wat zijn de plannen voor 2020?
'Er zijn genoeg plannen! We bedienen grotere bedrijven met de “Bot Manager” die snel zoekt door middel van meerdere bots, dat willen we uitbreiden. En in de loop van 2020 willen we een Do-It-Yourself Label uitrollen, waarbij iedereen eenvoudig zijn eigen bots kan managen.

De markt van scraping zal zich verder ontwikkelen. Er is nu al meer bot verkeer op het internet dan menselijk verkeer en dat zal verder toenemen. We zien de toenemende complexiteit met vertrouwen tegemoet. Ons in eigen beheer ontwikkelde scraping platform is geavanceerd, we werken met de nieuwste technieken en blijven innoveren. Bovendien is het scrapingplatform door middel van web services gemakkelijk te integreren met bestaande platforms.'

Als je een advies hebt voor de Nederlandse marketeer, wat zou je haar/hem onder de neus willen wrijven?
'Inzicht in het online speelveld is must have voor e -marketeers in 2020! Er is te veel data om dit inzicht handmatig te verkrijgen. Bots daarentegen werken efficiënt en nauwkeurig en 24/7. Laat bots de data verzamelen om signalen, trends en de veranderingen in de markt aan te geven, zodat het menselijk kapitaal binnen je bedrijf de informatie kan analyseren en gebruiken als basis voor strategische beslissingen.'

Is scraping the next big thing for retailers en waarom?
'Retailers, marketeers, sales professionals; voor eigenlijk iedereen die online geld verdient, geeft scraping toegevoegde waarde, of het nu is voor sales- of pricing strategie of monitoring.'

tekst: Peter van Woensel Kooy

Voor meer informatie ga naar hier  of connect via LinkedIn.

Voor de 139 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, scroll naar de links hieronder.


Iris Spronk, mede eigenaar van Webscraping Amsterdam


Voorbeeld van WSA Botmanager


Voorbeelden van 'gescrapede' info

Eerdere hoogvliegers uit deze serie
139. [interview Marketeer 139] Jasmijn Rijcken over marketingschip Eureka
138. [interview Marketeer 138] Felice Uiterwijk van Fairtrade Original over jackfruit
137. [interview Marketeer 137] Mark de Lange, ceo en founder van Ace & Tate
136. [interview Marketeer 136] Milo Borghans - Blyck Leckerneyen
135. [interview Marketeer 135] Bernadette Kooijman - startup No Fairytales
134. [interview Marketeer 134] Martijn Roordink, CEO en co-founder van Spaces
133. [interview Marketeer 133] Willem Kors & Marleen de Haan - marketeers Poeder Pret
132. [interview Marketeer 132] Olaf van Gerwen - oprichter Chuck Studios
131. [interview Marketeer 131] Miriam Mieras, Neeltje en Bob - Employity Recruitment
130. [interview Marketeer 130] Edward Hissink - cmo Fresh-R
129. [interview marketeer 129] Ron Beckers - oprichter Joe Merino
128. [interview Marketeer 128] Thomas Gesink- cmo bij Stadsbrouwerij De Prael
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126]  Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en md Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - dga en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken