[interview Marketeer 134] Martijn Roordink - CEO van Spaces

  • Food-en-retail
  • 22 feb 2019 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingInterviewZakelijk

Deze week in onze serie [Marketeer] spreken we Martijn Roordink, eindbaas en co-founder van flexibele werkruimte-aanbieder Spaces. Bijna tien jaar geleden startte Spaces aan de Amsterdamse Herengracht en zit nu in 30 landen met 200 locaties. Indrukwekkend.

Roordinks netwerk biedt een inspirerende kantooromgeving voor professionals en groeiende ondernemingen. 

Voor de 133 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.

1.  Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?
'Martijn Roordink, 49 jaar, wonende te Amsterdam, gelukkig getrouwd en 3 kinderen. Van kleins af aan vind ik niets vanzelfsprekend en vind ik niets leuker om zaken op zijn kop te zetten. Voornamelijk met het doel dingen te vereenvoudigen en een hogere kwaliteit te bewerkstelligen. Niet voor mezelf maar voor eenieder die dat ook wilt. Dus ook niet voor iedereen. Al zou dat wel vanzelfsprekend zijn.  Leukere vraag zou zijn: ‘wat heb je niet met marketing’? Marketing is de grondlegger voor differentiatie. En differentiatie met het doel iets te maken, creëren, verkopen waar een doelgroep voor is. De keuze aan jezelf is hoe groot en welke doelgroep dit zou moeten zijn. En soms wordt je verrast dat de doelgroep overweldigend is.'




2. OK, jullie zakelijke dienstverleningsproduct Spaces, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar dit idee om draait? 
'Spaces is opgericht in 2008 en begonnen met het idee dat we het kantoor wilden heruitvinden. Waarom zou ik naar een gebouw gaan dat op geen elke wijze de waarden levert die mij aansporen om productief en creatief te zijn. Dus heel simpel. We maken een werkomgeving die veel leuker, prettiger is dan hetgeen er al was en die op elk persoonlijk gebied biedt wat we thuis ook hebben of willen. Daarnaast geloven wij in het sociale aspect van de mens. Energie, inspiratie en ideeën komen meestal voort uit een ontmoeting. Spaces draait dus om het bieden van een hele prettige werkomgeving, op een goede locatie, waar je interessante en gelijkgestemden ontmoet en voelt als thuis. Eigenlijk heel vanzelfsprekend.'

3. Hadden jullie al ervaring in de kantoorruimtewereld/ makelaardij? Wat werd de USP? 
'We werkten allemaal in kantoren. Dus ja. De oprichters hebben allemaal een andere achtergrond en deze achtergronden leverden allemaal een bijdrage aan het idee: “reinvent the office’. Ik heb zelf een bedrijf gestart begin 2000 dat zich bezighield met het leveren van diensten namens kantooreigenaren aan haar huurders. Het frustrerende was dat de eigenaren alleen maar bezig waren met het verkopen van de panden en niet met haar gebruikers. Dus dat moesten we veranderen. De gebruiker moest centraal komen te staan, dus een vrij eenvoudige USP.'

4. Is de kantoormarkt een ingewikkelde, licht graag toe?  Wie is de doelgroep? 
'Nee het is een super eenvoudige. Een kantoor is een statisch stenenblok. Een grote groep mensen houdt zich bezig met het bouwen, financieren, managen en verhuren van die gebouwen. Dus als het aanbod goed is afgestemd met de vraag is er niets aan de hand. Alleen is in de afgelopen jaren het gedrag van de doelgroep veranderd. Die wilde flexibiliteit, diversiteit, hogere kwaliteit en klant gevoel. Dat was er niet. Inmiddels staat de kantorenmarkt wereldwijd op zijn kop want die moet zichzelf heruitvinden. Nu hebben wij dat 10 jaar geleden al gedaan. Dus wij zijn als een vis in het water in deze nieuwe markt.'    

5. Moeilijk je hoofd boven water te houden in uw branche? Of gaat het juist van leien dakje?
'Als je gelooft in wat je doet en het jezelf niet te moeilijk maakt en voornamelijk jezelf niet ‘cool’ gaat vinden is er niets aan de hand. Je moet vanzelfsprekend wel scherp blijven dat je trouw blijft aan je Brand manifest en businessmodel en dit manifest blijft toetsen bij je klanten. Zolang je jouw klant centraal houdt en de klant je blijft voeden met de eigen behoeftes, dan moet het goed gaan.'

6. Waar komt het op aan als het om de marketing van Spaces gaat? Wat zijn jullie focuspunten voor het merk? 
'
We zijn niet een 'vastgoedbedrijf'. We zijn een lifestyle-merk. We geloven oprecht dat we mensen met onze Spaces anders doen laten denken over werken en naar hun werk gaan. Door onze unieke designs, dienstverlening maar ook onze hospitality bieden we mensen een werkomgeving die ze stimuleert en inspireert.'

7. Wat is uw lievelingskantoor? Wat maakt dit uw favoriet? 
'Geen enkel kantoor. Ik werk al 10 jaar in de businessclub van Spaces. Zeg maar een koffiebar. Alleen in deze koffiebar zitten ‘werkenden’. Heerlijk. Het is als in een trein. Je kunt gevoed worden door ruis, energie, verhalen en roddels. Mijn hersens staan altijd aan. Dus het is als stroom voor mij. Als gebouw vind ik de Chrysler Building een icoon. En laten we nu daar ook een Spaces in gaan openen. Heel fijn!'

8. Spelen jullie in op de deeleconomie-trend? 
'We waren al onderdeel van de deeleconomie voordat het zo heette. Door mensen en bedrijven zoveel services, faciliteiten maar ook ruimte te laten delen zaten we gelijk goed op een trend. Door te delen kun je vermenigvuldigen. Dus je kunt een hogere kwaliteit bewerkstelligen. Spaces is deeleconomie. Door deze schaal is deze methodiek, is de doelgroep ook onmeetbaar groot. Van individu tot grote corporate. Allemaal gelijk en allemaal aantrekkelijk. Wij bieden hen een plek waardoor ze met elkaar in contact komen op gelijkgestemd niveau. En dan wordt delen heel normaal.'

9. Hoe gaan jullie verder? Gaat Spaces verder Europa in? 
'Momenteel hebben we bijna 200 locaties in meer dan 30 landen op alle continenten. Het is een prachtige reis naar alle steden die je ooit hebt geleerd. En het leukste is dat wij het mooiste plekje in de stad mogen uitzoeken. We gaan dit aankomende jaar nog 160 Spaces locaties wereldwijd openen, waaronder in Europa. We groeien hard en de rek is er nog niet uit. Maar elke Spaces staat als een individueel bedrijf en dient wel de doelstellingen te bewerkstelligen. En dat is gewoon geld verdienen met iets wat we vanzelfsprekend vinden. Een fijne plek bieden om te werken en samen te komen.'

10. Nog anders nieuws over Spaces dat u wilt delen? 
'Kom eens langs. Want voelen en ervaren is waar het omgaat. Heel leuk als u www.spacesworks.com bezoekt na het lezen van dit interview... maar het tastbaar maken is wat we willen, dus ervaar het zelf. Het zal je niet tegenvallen!'
 

tekst: Peter van Woensel Kooy 

Voor de 133 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder. En bekijk daaronder een video meer sfeerimpressie Spaces.

Meer info over Spaces klik hier
Lees hier de [column] 'Kantoor is geen vies woord'



Martijn Roordink, CEO en co-founder van Spaces

Eerdere hoogvliegers uit deze serie
133. [interview Marketeer 133] Willem Kors & Marleen de Haan - marketeers Poeder Pret
132. [interview Marketeer 132] Olaf van Gerwen - oprichter Chuck Studios
131. [interview Marketeer 131] Miriam Mieras, Neeltje en Bob - Employity Recruitment
130. [interview Marketeer 130] Edward Hissink - cmo Fresh-R
129. [interview marketeer 129] Ron Beckers - oprichter Joe Merino
128. [interview Marketeer 128] Thomas Gesink- cmo bij Stadsbrouwerij De Prael
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126]  Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en md Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - dga en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl 

















































































































































Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken