[interview Marketeer 128] Thomas Gesink- brand- en marketingmanager bij stadsbrouwerij De Prael

[interview Marketeer 128] Thomas Gesink-  brand- en marketingmanager bij stadsbrouwerij De Prael
  • Food-en-retail
  • 5 okt 2018 @ 09:06
  • 8534 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOFoodMarketing

Nummer 128 in deze successerie is Thomas Gesink, die na een job bij PwC als marketeer terechtkwam bij De Prael. Voor de 127 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder. 'Elke 2.000 liter bier die ons biermerk brouwt, afvult en verkoopt staat garant voor één werk- en leerplek.'

Thomas Gesink is brand- en marketingmanager bij Brouwerij De Prael in Amsterdam. Het mooie aan zijn werk vindt hij het vertellen van verhalen. 'Mensen meenemen in het verhaal waar jij als bedrijf voor staat, vooral bedrijven met een zeer duidelijke missie voor verandering of vernieuwing vind ik boeiend. Dat doe ik zelf het liefst met veel creativiteit en humor.'

1. Waar komt je belangstelling voor het brouwen en biermarketing  vandaan? Hoe raakte je betrokken? En wat is de historie van De Prael?

'Ik ben na een corporate communicatieperiode bij PwC, waar ik me onder andere. bezig hield met relatiemanagement en MVO, terecht gekomen bij De Prael. De Prael is een sociale onderneming die heerlijk speciaalbier uit de kraan wil laten stromen en daarmee ook werkplekken creëert voor mensen die op de arbeidsmarkt steeds buiten de boot vallen. Wij willen met het brouwen en verkopen van bier een zo groot mogelijke maatschappelijke impact maken. Die gedachte sprak mij heel erg aan en biedt ook een hele andere wereld dan alleen die van bier. Begrijp me niet verkeerd, de bierwereld is geweldig leuk. Maar in combinatie met het nastreven van een maatschappelijke doelstelling; een arbeidsmarkt waar iedereen mee kan doen, wordt het nóg interessanter om die twee passies te vertalen naar succes.'

2. OK. Waar staan jullie intussen? Zijn er onderhand niet genoeg micro breweries of is de markt nog niet verzadigd?

'Wij bestaan inmiddels 16 jaar en hebben drie proeflokalen in Nederland. In Amsterdam hebben we een locatie midden op de Wallen en vorig jaar hebben we een tweede plek geopend in de Houthavens. Sinds kort hebben we in Den Haag en op het moment zijn we druk bezig met een splinternieuwe locatie in Groningen. Het doel is om op al deze locaties ook te gaan brouwen. Daarnaast verkopen wij een groot gedeelte van ons bier aan horeca en retail in Nederland en doen we een klein beetje export naar o.a. Japan waar ik onlangs ben geweest. Erg bijzonder. De markt is absoluut druk maar naar mijn idee nog niet verzadigd als je kwaliteit blijft leveren. Dat zie je ook aan de traditionele pilsbrouwers die allemaal het imago en de bieren van microbrouwerijen adopteren. Dat maakt het voor kleinere brouwerijen soms moeilijker.'

3. Kun je iets vertellen over de promotie van jullie merken? Hoe doen jullie aan marketing of is het vooral mond-tot-mond reclame?

'Wij investeren een groot gedeelte van onze opbrengsten in het opleiden en begeleiden van de mensen die bij ons werken. Hierdoor blijft er soms minder over marketingcampagnes met groot bereik. Dit moet dus op een creatieve manier gebeuren. Een soort van guerrilla manier. Om een voorbeeld te geven: twee jaar geleden hebben wij een bier van regenwater gelanceerd, de Code Blond, en daarmee wereldpers gehaald. Van The Guardian tot Amerikaanse nieuwszenders. Deze week heb ik een afspraak met de Koreaanse TV om hierover te vertellen. Het gebruiken van regenwater is dus nog steeds uniek in de markt en het maakt een maatschappelijk probleem (klimaatverandering door heftige regenbuien en langere droogte) bespreekbaar.'  

4. Is de markt van ambachtelijke bieren volgens jullie een ingewikkelde, licht graag toe? Waarin zijn jullie uniek?

'Een heel interessante markt omdat je als kleine brouwer het hoofd boven water moet houden in een gezonde competitieve markt. Daar zit de uitdaging. Omdat je met veel kleinere budgetten concurreert met pilsbrouwers en andere brouwinitiatieven. Wij willen ons onderscheiden met een klassieke maar bijzondere bierstijlen zoals een Engelse Milkstout, Amerikaanse I.P.A. en een Duitse Weizen die we zelf hebben geperfectioneerd. Bovenal staat elke 2.000 liter bier die De Prael brouwt, afvult en verkoopt garant voor één werk- en leerplek. Wij willen het gat in de arbeidsmarkt dichten met bier. Dat vind ik best uniek.'

5. Wat zie jij als belangrijke trends in de Nederlandse horeca?

'Ik zie een steeds bewustere consument die daardoor juist in de horeca op zoek gaat naar lokale eerlijke producten. Voor de Nederlandse horeca betekent dat nadenken over de producten die je presenteert door sociaal en duurzaam in te kopen. Er zijn zoveel inititatieven die mensen kunnen kiezen om kwaliteit én verduurzaming tot stand te brengen. Producten zoals koffie van Moyee, koekjes van de Koeckebakkers en vlees van Lindehoff waar je achter kunt gaan staan. Daarnaast zie ik steeds vaker een tekort aan horecapersoneel bij veel van onze horecaklanten. Het is echt een vak apart. Ik wil niet de vergelijking met het lerarentekort aangaan maar hoop dat we het vak horeca in Nederland wat meer gaan waarderen. En ben benieuwd of de politiek hier een rol in moet spelen.'

6. Wat is je eigen favoriete Prael-biertje? Waarom deze?

'Ik wissel nog wel eens van favoriet. Op dit moment kies ik voor onze New England Style. Dit bier kenmerkt zich door fruitig aroma en mistigheid. Bij deze stijl wordt bijna geen bitterhop gebruikt en héél veel aromahop. Dit resulteert in een bijna vruchtensap-achtig bier. Erg lekker!'

7. Waar is het assortiment te verkrijgen? Ook Online?

'Uiteraard in onze Proeflokalen en horeca en retail. En via een aantal online kanalen zoals de Albert Heijn kun je je flesjes thuis opentrekken. We zijn bezig met een webshop maar dat is nog niet zo makkelijk met glaswerk.'

8. Binnenkort volgt jullie Boktoberfest. Wat is dit? Samenwerking met, zoals in dit geval Brandt&Levie is iets dat jullie vaker gaan doen?

'Een merkactivatie van onze net afgevulde Herfstbok en de kick-off van het Herfstbokseizoen. Dit zijn de momenten dat we onszelf wat minder serieus nemen en we ons Proeflokaal in de Houthavens ombouwen tot groot (B)oktoberfest. Lange tafels, bierpullen en een lederhose gecombineerd met vreselijk foute muziek. Primeur dit jaar is dat we een eigen Bokwurst hebben gemaakt met onze buren Brandt &Levie. Hier zit onze Herfstbok ook in verwerkt dus ben erg benieuwd naar het resultaat. Het samen een product lanceren komt in de brouwwereld vaker voor. Dit soort samenwerkingen doe ik graag met bedrijven die like-minded zijn en een mooi product willen uitbrengen. Zo hebben we een tijdje terug ook een Chocolate Milkstout gemaakt samen met Tony’s Chocolonely.'

9. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Wat zijn de ambities?

'Wij willen een arbeidsmarkt creëren waarin iedereen de kans heeft om mee te doen. Liters bier van De Prael en onze locaties staan voor meer mensen aan het werk en meer bier. En dus meer maatschappelijke verandering. Groningen wordt de vierde plek waar mensen in betaalde en onbetaalde dienstverbanden werken vanuit deze visie. Wat mij betreft kan elke stad in Nederland wel een De Prael gebruiken, dat gaan we dus regelen.'

tekst: Peter van Woensel Kooy 

Meer info over De Prael  klik hier


Voor de 127 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.

     
    Kijkje in de brouwerij



Thomas Gesink, brand- en marketingmanager bij stadsbrouwerij De Prael


Aanstaande merkactivatie van De Prael. Kom ook!

Eerdere hoogvliegers uit deze serie
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126]  Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en managing director Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  

71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken