[interview Marketeer 130] Edward Hissink - cmo Fresh-r
- Food-en-retail
- 2 nov 2018 @ 00:01
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MVOInnovatieMarketing
- 2 nov 2018 @ 00:01
- Redactie Food en Retail
Edward Hissink wint met zijn team van Fresh-r de ene na de andere award als meest innovatief, duurzaam en circulair ventilatiesysteem voor woonhuizen en kantoren. We vragen de cmo naar het geheim van Fresh-r.
Voor de 129 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder. 'Ik kan zien hoe fris en schoon de lucht in huis is op mijn mobiel.'
1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?
'Ik ben Edward Hissink. Ik was eigenaar en creatief directeur van Beagle, het bureau dat tussen 2000 en 2010 de grootse Nederlandse merken klant-centrale innovatie bijbracht. Nu doe ik dat met een coöperatie onder de naam Innoboost.'
2. Waar komt je belangstelling voor frisse lucht vandaan? Hoe raakte je betrokken? En wat is de historie van Fresh-r?
'Ik heb geen bijzondere belangstelling voor frisse lucht. Dat heeft helaas bijna niemand. Als je aan iemand vraagt wanneer de laatste keer was dat hij de luchtkwaliteit bij hem thuis of op kantoor gemeten heeft, wordt je blanco aangekeken. We zijn net vissen, die water niet kennen. Wij kennen lucht ook niet. Gezond of ongezond, we hebben geen idee. Je kent de griezelverhalen van koolstofmonoxide vergiftiging. Mensen merken er niks van. Te veel fijnstof ook niet. Of pas als het de spuigaten uitloopt. Te weinig zuurstof? Pas als je koppijn krijgt. En dan nog denk je dat het aan iets anders ligt. Ik raakte betrokken, omdat de uitvinding die de Fresh-r zo bijzonder maakt een uitvinding is van mijn oom. Na zijn overlijden is mijn andere oom ermee verder gegaan en er een product van gemaakt dat in serie gemaakt kan worden. Dat gebeurt ook inmiddels in fabrieken in Twente en Ierland. Mij heeft hij gevraagd de marketing te doen.'
3. OK. Waar staan jullie intussen? Is de markt nog niet verzadigd?
'We staan aan het begin. Er zijn zo’n 400 Fresh-r’s verkocht. Die doen het allemaal. Ze zijn connected, zoals je van een apparaat van deze tijd mag verwachten. We kunnen dus altijd zien of die het doet. En dus ook als er onderhoud nodig is. Maar de markt is nog lang lang lang niet verzadigd. In de landen waarop wij ons richten, namelijk Ierland, Groot Brittanië, Nederland en Duitsland, staan 70 miljoen huizen. Al deze huizen moeten de komende 15 jaar energieneutraal gemaakt worden en comfortabel en gezond gehouden. Nu betalen ze daar zo'n € 22 miljard aan, door te verwarmen. Dat is onze source of business.'
4. Kun je iets vertellen over de promotie van Fresh-r? Hoe doen jullie aan marketing?
'Ons marketingbudget is klein. Daarom richten we ons op het meedoen aan prijsvragen. En dat werkt. We staan in de finale van de Accenture Innovation Awards, we hebben de Mitros 100% Gezond Wonen Challenge gewonnen, toonaangevend in de woningcorporatie-branche. En begin dit jaar kregen we in München op het internationale Passiefhuis congres de eerste prijs voor ons ventilatiesysteem, dat fijnstof filtert en de lucht gezond houdt zonder energie te verspillen. Sinds dien noemen we onszelf wereldkampioen ventileren.'
5. Is de markt van luchtverbetering volgens jullie een ingewikkelde, licht graag toe? Waarin zijn jullie uniek
'Ingewikkeld in de zin dat het mensen niet boeit. Ik hoor wel eens dat fijnstof de asbest van de toekomst is, maar daar merken we niets van. Dat we die meten en blijven ventileren tot dat niet meer zo is, is uniek. Maar storm loopt het nog niet. Ook uniek is onze warmtewisselaar, die uitgevonden is door mijn oom. Die werkt op basis van fijn koperdraad en is daarmee heel veel efficiënter dan alle bestaande warmtewisselaars, maar dat interesseert meeste mensen geen drol, vooralsnog. De uitzondering zijn de mensen die nu een huis bouwen. Die willen veelal energieneutraal wonen. Vanaf 2020 is dat ook verplicht voor nieuwbouw woningen. Daar doen we het goed. We maken een gratis ventilatieplan voor ze. Vervolgens kiezen ze bijna allemaal voor het Fresh-r systeem. Frisse lucht als een dienst willen we ook graag aanbieden, geheel volgens de principes van de circulaire economie. Het vinden van partners om dit te realiseren blijkt ook niet makkelijk.'
6. En wat zie jij als belangrijke trends in de Nederlandse wellness / binnenhuis care?
'Binnenkort is het verplicht om bijna energieneutraal te bouwen. Dan wordt verwarmen ventileren. Eerst alleen nieuwbouw, maar daarna worden alle huizen luchtdicht gemaakt en geïsoleerd. Dan heb je echt een Fresh-r nodig tegen tocht, stank en schimmel.'
7. Heb je zelf al een Fresh-r? Is het systeem duur?
'Ja. Ik kan dus zien hoe fris en schoon mijn lucht in huis is op mijn mobiel. Het is niet duur. Je bespaart namelijk meer dan het kost. En je merkt echt dat het frisser is.'
8. Hoe is het systeem te verkrijgen?
'Via www.fresh-r.eu.'
9. Je werkt ook als consultant met een circulair innovatiebureau. Kun je daar iets meer over vertellen? Hoe past Fresh-r hierin of gewoon een dubbele baan?
'Fresh-r is klant van Innoboost. Met een speciaal tarief.'
10. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Wat zijn de ambities?
'Met frisse overtuiging dat we een wezenlijke bijdrage leveren aan de transitie naar een energieneutrale samenleving, zoals we die met elkaar hebben afgesproken in het Parijs Akkoord. Onze ambitie is om gezonde lucht als een dienst aan te bieden, gehele conform de principes van de circulaire economie.'
tekst: Peter van Woensel Kooy
Meer info over Innoboost klik hier.
Meer info over Fresh-r staat hier.
Voor de 129 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.
Edward Hissink - cmo Fresh-r
Het principe van Fresh-r in een notedop
Fresh-r wint zomer 2018 de 100% Gznd Wonen Challenge, meer info klik hier. Fresh-r heeft in München ook de Passive House Components Award in de wacht gesleept, meer info staat hier.
Eerdere hoogvliegers uit deze serie
129. [interview marketeer 129] Ron Beckers - oprichter Joe Merino
128. [interview Marketeer 128] Thomas Gesink- Brand- en Marketingmanager bij Stadsbrouwerij De Prael
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126] Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124] Jos van Mil - bedenker Tommies en managing director Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115] Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week] Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week] Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube
65.[Ondernemer van de Week] Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik - eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week] Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate
50. [Ondernemer van de Week] Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - Oestercompagnie
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week] Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week] Saskia de Knegt - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week] Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'
Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- circulair
- mvo
- co2
- duurzaam
- L&L
- zuurstof
- Innoboost
- innovatie
- innovatie
- Meeuwenlaan
- Philips
- Fresh-r
- klant-centraal
- Nederlandse merken
- coöperatie
- Edward Hissink
- energie
- techniek
- 100% Gznd Wonen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kinderboekenweek: McDonalds komt opnieuw met boekje bij Happy...
- Frans Bauer rapt voor Uber Eats
- Jumbo verder richting duurzamer voedselsysteem met biologisch
- Levi's lanceert wereldwijde campagne met Beyoncé
- [onderzoek] Jongeren waarderen discount, luxe en tweedehands
- Iglo promoot stoommaaltijden met huiskamerconcert
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Albert Heijn komt met fluitschaal... 09-10-2024
- Donutketen Dunkin’ in Nederland... 09-10-2024
- Rituals breidt wellbeing-concept... 09-10-2024
- Bananenredder Sunt verandert van naam09-10-2024
- Rutger Anema CMO Oot Granola08-10-2024
- Jumbo Foodmarkt Scheveningen geopend07-10-2024
MarketingTribune Events
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing