[interview marketeer 129] Ron Beckers - oprichter Joe Merino

[interview marketeer 129]  Ron Beckers - oprichter Joe Merino
  • Food-en-retail
  • 26 okt 2018 @ 00:02
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

Deze week in onze successerie [Marketeer] een interview met Ron Beckers, die na Business University Nyenrode, zijn eigen modemerk Bellissima en in 2011 Joe Merino startte. Met zijn compagnon heeft Beckers het bedrijf letterlijk vanaf de draad zelf opgebouwd.

Voor de 128 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.

Waar komt je belangstelling voor truien-marketing vandaan? Hoe raakte je betrokken? En wat is de historie van Joe Merino?
'Ik liep al heel lang met het idee, had vele jaren ervaring opgedaan in het ontwikkelen en produceren van truien in veel productielanden. Ik signaleerde wat er allemaal tussen zat en hoe de “fashion” en tussenhandel in vele gevallen geen toegevoegde waarde leverde. Ook hoe uitverkoop de markt ondermijnt en hoe moeilijk het was voor een man om een trui van topkwaliteit te kopen voor een redelijke prijs. Toen hebben we een eerste kleine productie laten maken en via netwerk en website zijn we die gaan verkopen, dat bleek schot in de roos.'

OK. Waar staan jullie intussen? Zijn er onderhand niet genoeg shops voor stijlvolle mannen of is de markt nog niet verzadigd?
'Dit jaar gaan we circa 60.000 truien verkopen, in wel 60 kleuren. Inmiddels hebben we het assortiment uitgebreid met wollen T-shirts, sokken, joggingpakken... Alles van Merinowol. We doen 60 % via de webshop en 40 % via onze 3 eigen winkels in Amsterdam, Antwerpen en Dusseldorf.  We verkopen het niet aan tussenhandel dus een Joe koop je bij Joe. De markt voor mannentruien is immens groot en er zijn vele partijen actief. Maar niemand is zo gespecialiseerd en biedt zo’n assortiment. Ook onderscheiden wij ons in duurzaamheid en service. Wij maken van oude truien bv weer nieuwe garens en daarvan nieuwe truien. Ook besteden wij veel aandacht om het gebruik van water en chemicaliën te beperken. Naast natuurlijk “animal welfare” en arbeidsomstandigheden in het hele productieproces. We zitten er bovenop!'

Kun je iets vertellen over de promotie van jullie merk? Hoe doen jullie aan marketing of is het vooral mond-tot-mond reclame?
'Wij doen alles, PR, Social, Adwords etc waarbij opvalt dat een geprinte advertentie in de zaterdagbijlage van een goede krant het altijd goed doet. Voor ons is wel te allen tijde belangrijk dat we geen verkeerde verwachtingen willen wekken en ons niet willen opdringen. Wij verkopen aan een volwassen doelgroep, een groep mannen die eigen beslissingen neemt en dwars door verkooppraatjes (online en in de winkels ) heen prikt.'

Is de markt van kwaliteitstruien zoals Joe Merino volgens jullie een ingewikkelde, licht graag toe? Waarin zijn jullie uniek?
'Een trui lijkt simpel maar als voorbeeld is ons eerste model -de V-neck- al op twaalf punten verbeterd sinds die eerste batch in 2012. Voor ons is vooral het wassen en het voorkomen van pilling belangrijk. Daarnaast heeft onze wol van nature heerlijke eigenschappen zoals kleur, vormvastheid en regulering van vocht en temperatuur. Allemaal zaken waar het schaap zelf ook plezier van heeft.'

Wat zie jij als belangrijke trends in de Nederlandse fashion?
'Wij zijn niet zo van trends, Joe is tijdloos maar wel altijd verfijnd en luxe. De mannen die onze producten kopen willen er gewoon goed uitzien en niet zo geïnteresseerd of dat wel of niet in een trend past.'

Wat is je eigen favoriete Joe Merino trui? Waarom deze?
'Wij hebben tegenwoordig een gevoerd Jack. Heb zelf een hekel aan jassen en deze kan tot het vriespunt prima, is water- en windbestendig en je ziet er strak in uit.'

Waar is het assortiment te verkrijgen? Ook Online?
'Online over de wereld en in de eigen winkels. Die dienen vaak als plaats waar men kan passen, voelen en kennismaken. Wij zien dat toeristen de eerste trui in de winkels kopen en vervolgens online doorgaan met bestellen.'

Onder marketeers wordt momenteel veel over duurzaamheid en transparante productie gesproken. Hoe staan jullie daarin?
'Van schaap tot consument zijn wij betrokken. En niet alleen als marketingpraatje maar echt vanuit ons hart. We willen iets moois maken, dat is niet alleen design en materiaal, daar horen goede arbeidsomstandigheden, “schone materialen“ en dierenwelzijn wel degelijk bij. Dan kan je nog trotser zijn als fabrikant maar ook als consument op je spullen. Natuurlijk betalen wij als merk en onze klanten daar een prijs voor maar wij kunnen het goed combineren. Duurzaamheid en er goed uit zien. En je dus lekker voelen.'

Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Wat zijn de ambities? 
'Tsja, de wereld veroveren! We zijn begonnen met NL, toen BE en nu al goed bezig in Duitsland. De volgende stappen liggen op de plank en zijn verrassend. We zetten telkens gedegen, weloverwogen stappen, vanuit kracht, trots en overtuiging.'

tekst: Peter van Woensel Kooy 

Meer info over Joe Merino vindt u hier


Voor de 128 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.


Ron Beckers - oprichter Joe Merino


Impressie van de nieuwe Joe Merino collectie

Eerdere hoogvliegers uit deze serie
128. [interview Marketeer 128] Thomas Gesink- Brand- en Marketingmanager bij Stadsbrouwerij De Prael
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126]  Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en managing director Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  

71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken