'Hema met nieuw MT klaar voor frisse start'
- Food-en-retail
- 12 mei 2021 @ 07:08
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Zakelijk
- 12 mei 2021 @ 07:08
- Peter van Woensel Kooy
Aankomend Hema ceo Saskia Egas Reparaz heeft in de afgelopen maanden in nauw overleg met de Raad van Commissarissen haar nieuwe managementteam samengesteld en is klaar voor een nieuwe start op 1 juni 2021, meldt de warenhuisketen.
Uit de verklaring:
'Tegelijkertijd laat Hema met het afronden van de jaarrekening 2020 de financiële uitdagingen van de afgelopen jaren definitief achter zich. Het resultaat in het jaar 2020 werd negatief beïnvloed door met name Covid-19 en de herkapitalisatie- en financieringskosten. Met de nieuwe aandeelhouders, een gezonde financiële structuur en winkels die binnenkort weer zonder restricties open zijn, heeft het nieuwe managementteam de nodige stabiliteit en ruimte om met volle kracht te bouwen aan de succesvolle toekomst van Hema.'
Managementteam
De retailketen presenteert vier nieuwe managementteam leden die onder leiding van Saskia Egas Reparaz klaar staan om vanaf 1 juni 2021 aanstaande een nieuwe start te maken en hopelijk nieuwe successen te boeken. In totaal bestaat het team uit zeven leden: Wilma Veldman (Chief Product Officer), Bas Verheijen (Chief Customer Officer), Machiel Lagerweij (Chief Operating Officer) en Pieter Heij (Chief Technology Officer) komen het team van buitenaf versterken. Nadine Beister en Joost de Beijer blijven in het nieuwe managementteam hun rol vervullen als respectievelijk Chief People Officer en Chief Financial Officer. Veldman en Lagerweij waren eerder werkzaam voor Hema.
De netto omzet bedroeg circa 1 miljard euro. Het netto verlies in 2020 was 214 miljoen, vooral toe te schrijven aan de pandemie. Einde jaar werd Hema overgenomen door het consortium Parcom en Mississippi Ventures en is de schuld van Hema verder gedaald naar €200 miljoen met een jaarlijkse interestlast van minder dan €10 miljoen, meldt het bedrijf.
Uitdagend jaar
'Het afgelopen jaar was een van de meest uitdagende jaren ooit voor Hema, haar medewerkers en de aangesloten bedrijven. Hema heeft zich sinds de uitbraak van Covid-19 ingezet om ook in deze periode de vertrouwde plek in de samenleving te zijn waar klanten veilig en efficiënt boodschappen kunnen doen en alledaagse producten kunnen kopen. De door Covid-19 veroorzaakte winkelsluitingen hebben geleid tot een daling van de netto omzet van Hema in 2020 met 15,5% tot €1.064 miljoen. (...) Met de sterke multichannel strategie, een forse uitbreiding van de logistieke capaciteit en de inzet van winkels als lokaal magazijn volgens het ship-from-store-model, bereikte Hema in 2020 een record online omzet. De omzet die Hema met strategische partners zoals Wehkamp, Jumbo, Franprix en Géant/Casino behaalt, is in 2020 verder gestegen. Aan het einde van het boekjaar 2020 hadden 662 supermarkten van Jumbo, Franprix en Géant/Casino een Hema "shop-in-shop" met huishoudelijke artikelen, textiel, schrijfwaren, feestartikelen en kleding.'
Heropening 28 april
In de eerste twee weken na de beperkte heropening van de winkels in Nederland op 28 april 2021 hebben klanten de weg naar de winkels teruggevonden, stelt het warenhuis. 'Het aantal bezoekers is door de Covid-19 maatregelen weliswaar nog beperkt, maar de omzet in de winkels ligt boven de resultaten in dezelfde periode in 2019. Hiermee is een mooie eerste stap gezet, die vertrouwen geeft voor de toekomst. Het nieuwe managementteam gaat dan ook met veel energie en enthousiasme vanaf 1 juni aan de nieuwe Hema strategie werken.'
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Pieter Heij
- Wilma Veldman
- Saskia Egas Reparaz
- tompouce
- nieuw
- MT
- JUmbo
- Nadine Beister
- versterken
- pandemie
- results
- Joost de Beijer
- succes
- retail
- Machiel Lagerweij
- Bas Verheijen
- Hema
- jaar
- overname
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing